Matpriserna gick fortsatt uppåt i november: apelsinjuice och olivolja steg mest

Foto: Bild används med licens från shutterstock.com.

För andra månaden i rad så ökade matpriserna något under november. Var fjärde vara har gått upp i pris av ca 44 000 artiklar. Totalt sett steg priserna med 0,2%. Detta är något mindre än föregående månad då var tredje vara gick upp i pris.

Prisutvecklingen ser olika ut mellan kedjorna under november. ICA ökar med 0,4% och Axfood 0,2%. Stora Coop sänkte med -0,1%. Detta är andra månaden i rad som ICA-butikerna ökar mest i pris. ICA Maxi ökar minst inom ICA medan övriga ICA-butiker höjer något mer. Eftersom prissättningen på ICA-butikerna är individuell är det svårt som konsument att få grepp om priset på “min” ICA-butik. Prisskillnaden sinsemellan kan vara upp till 25%.

Prisökningar
De huvudkategorier som har ökat mest under november är Frukt & Bär, Djurprodukter, Skafferiprodukter och Mejeri.

“De varor som sticker iväg, de sticker iväg riktigt mycket” säger Ulf Mazur, VD och grundare, Matpriskollen.

Det som driver ökningarna inom Frukt & Bär är Vindruvor +15%, Jordgubbar +10% och banan +3,1%. Inom Djurprodukter är det Fågelmat som ökat med +2,3%. Ser man till Skafferi så drivs höjningarna av Olivolja +4,8% samt Marmelad & Sylt +1,6%. Inom Juice, Fruktdryck & Smoothie så är det den drickfärdiga juicen som fortsätter att rusa.

Ökning i pris på olivolja har vi pratat om sedan i augusti och prisökningarna beror på brist på spanska oliver på grund av mycket dålig skörd samt en svag svensk valuta. Den drickfärdiga juicen har vi sett ökning på sedan oktober och vi kan nu se att storsäljare som t.ex. Bravo 2 liter går från 31 kr till 44 kr/förpackning. Vi ser att apelsinjuicen är den som ökar mest. Detta beror främst på den dåliga apelsinskörd som varit i Florida, ökad efterfrågan på juice efter pandemin samt den svaga svenska valutan. Juicekoncentrat hade i somras ökat med +70% på ett år. Att Marmelad & Sylt har ökat har främst att göra med det ökade priset på socker då detta är grunden i dessa artiklar. Vi ser att sockerpriset gått upp 50-75% på ett år.

De kategorier som ökat mest under november:

Prissänkningar
De kategorier som minskat mest under november är Kaffe samt Lamm & Vilt. Vi ser att det är svenskt lamm från Scan som sjunkit med mellan -2% till -10%. Gällande bryggkaffet så ser vi minskningar på ca 6 kr per kilo. Vi ser även att prisnivån på bryggkaffe är den lägsta sedan början på 2022. Skillnaderna är dock stora mellan varumärken.

Blickar vi mot jul så tror vi kampanjerbjudanden på kaffe kommer vara starkare än på länge. Konkurrensen om kunderna är hårdare än någonsin och då kommer erbjudandena nog bli likaså. Vi skulle inte bli förvånade om vi såg rabatter på upp till -50%.

De kategorier som minskat mest i november:

Nuläge och framåt
Årstakten är nu +5,3% på 35 000 jämförbara dagligvaruartiklar och +5,6% på matrelaterade artiklar (exkl. Djur, Hem & Hushåll, Kroppsvård och Hälsa). Prisökningstakten sjunker snabbt men på två år så har svenska folket fått ökade matkostnader på ca 65 miljarder och vi ser inga tecken på större prissänkningar framöver.

Läget framåt är osäkert men vi kommer troligtvis se fortsatta prisförändringar framåt. Årstakten kommer att minska dramatiskt efter mars månad 2024 om nuvarande ökningstakt håller i sig – vilket mycket talar för. Fortsatt försämrad köpkraft hos svenska hushåll medför mer prismedvetna konsumenter vilket försvårar prisökningar. Jämfört med 2022 ser vi också lägre energipriser, lägre råvarupriser och sänkta transportkostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *