Siffrorna: Matpriserna ökar och Icas offensiv lyser med sin frånvaro 

Siffrorna- Matpriserna ökar och Icas offensiv lyser med sin frånvaro 

Matpriserna ökar igen och den utlovade prisoffensiven från Ica syns ännu inte i siffrorna. Tvärtom ökar de priserna något i april. 
– Enstaka butiker har annonserat att de sänkt, men vi ser inget som ger utslag på helheten, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Enligt färska siffror från Matpriskollen ökade ordinariepriserna i landets dagligvarubutiker med 0,2 procent på matrelaterade produkter i april. På ett år har dessa därmed ökat 2,1 procent. 

– Varje procentenhet i prisökningar innebär ungefär tre miljarder kronor dyrare dagligvaror så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så. Totalt rör det sig om en ökning på 23 procent på matrelaterade produkter sedan januari 2022, säger Ulf Mazur, vd och grundare för Matpriskollen. 

Sedan mars 2023 har ökningstakten per månad bromsat rejält men nu i april ökar de igen. För dagligvaror totalt blev ökningen snäppet mindre, 0,1 procent. 

Frukt och bär minskar mest i pris medan mejeriprodukterna ökar mest. 

– Mejeriprodukterna började öka i pris de sista dagarna i mars vilket sedan fortsatt och det handlar om ökningar hos alla kedjor. Ett smörpaket har exempelvis gått upp fem kronor och en liter mjölk en krona. Tittar vi på mjölkgrafen nedan så ser vi att mjölkpriset nu nästan är på toppnotering efter fallande pris i höstas. Avräkningspriserna, som Arla betalar sina bönder är nu 18 procent högre än sommaren 2023 vilket driver upp priserna och mejeri är en stor del av matinköpen så ökningar här märks snabbt för barnfamiljerna. Även kaffepaketen har blivit dyrare, noterar Ulf Mazur. 

Mjölk och grädde ökade exempelvis med 2,8 procent medan frukt minskade med 3,6 procent. 

– När det handlar om frukt, bär och andra färska grönsaker så börjar svenska produkter i större utsträckning komma ut till försäljning, men prissänkningarna i månaden drivs framför allt av fortsatt billigare import. Mycket bra skördar runt Medelhavet har gett stora volymer och billigare priser, vilket märks inte minst på avokado, vindruvor, tomater, gurka och melon. 

Matpriskollen följer också med intresse är Icas utlovade prisoffensiv. Kedjan har tappat marknadsandelar till lågprisaktörerna och i början av året aviserade Ica Sverige att man skjuter till en miljard kronor i sänkta priser till butikerna från mars. Men varje enskild butik sätter därefter sina egna priser och Matpriskollen noterar inga omfattande sänkningar mot konsument utan i stället ökar priserna med 0,2 procent på matrelaterade produkter i april. 

– Det vi sett är att enstaka butiker har annonserat att dom sänkt priserna på tusentals varor, men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, säger Ulf Mazur. 

Faktum är att Willys är den kedja som fortsatt håller emot mest och i snitt sänkte de priserna med 0,1 procent i april. 

Eftersom det ekonomiska läget pressat konsumenter som söker mer prisvärde så har kedjorna inte minst satsat på kampanjer och att lyfta fram sina egna märkesvaror i hyllorna. Men prisfokuset har förstås också inneburit en hög konkurrens mellan kedjorna och för konsumenterna gäller det att inte slappna av när de värsta prisökningarna avtagit. 

Drömmen för en kedja eller handlare är kunder som går till samma butik varje gång och bara plockar på sig varor. 

– Ska vi få ner matpriserna i Sverige så gäller det att hålla ut och vara multilojal. En kedja eller handlare sänker ju inte priserna om kunderna bara kommer tillbaka. Vi måste vara prismedvetna och gå till andra butiker också. Då tvingar man de dyrare att sänka priserna för att inte tappa kunderna helt, säger Ulf Mazur. 

Totalt har svenskarna fått ökade matkostnader på cirka 65 miljarder kronor på två år. 

Prisförändringar kategorier april 2024:

Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (30 april 2024 mot 30 april 2023):

Vad göra som konsument? 

Man måste ta fortsatt stort ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med höga fasta kostnader, som räntor, resor mm, gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. 

  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *