Februari: tyvärr en rejäl prischock!

Matpriskollen har undersökt butikprisernas utveckling sedan 2015 – aldrig någonsin har vi sett en sådan ökning som under februarimånad. 44.058 olika artiklar har ökat med hela 2,1% under februari. Det kanske låter lågt när man tänker på ökningen av vissa enskilda artiklar men tänk på att varje % prisökning motsvarar cirka 3 miljarder i extra prisökningsbörda för konsumenterna. Februari måste vara den värsta månaden sedan 1980-talet.

Vad är det som har ökat mest i pris under månaden? Jo, de kategorier som sticker ut mest är djur, barnprodukter, snacks & godis och grönsaker. De allra flesta känner nog av prisökningarna men de som drabbas extra hårt nu är barnfamiljerna och de som skaffat husdjur under pandemin.


Inom kategorin djur så är det främst katt- och hundmat som stigit kraftigt i pris. Både torr och blöt mat.

Kollar vi på barnprodukter så är det kategorin barnmat som har gått upp sanslösa 10,8% i snitt. Välling upp 11,7%, burkmat 9,3% och klämmisar 5,5%. Även nappar och nappflaskor ökar med över 5%. Som alltid så syns ännu större prishöjningar när vi tittar på enskilda artiklar. Verkligheten för barnfamiljerna är exempelvis:

Välling fullkorn 12 månader 2 kg från Semper är upp från 143 till 195 kronor eller 25,8%. Modersmjölksersättning Nestle +25%, barnmatsburkar upp till 22% prisökning beroende på kedja och märke.

Ser man till grönsaker så är det enorma ökningar på en del artiklar. Detta kan förklaras med säsongsvariationer. Tomater, paprika och gurka är alltid dyrare när det ej är säsong. I år verkar dock både paprika och tomater som importeras öka ännu mer. Det är ökade kostnader för växthusproducenter som slår igenom ihop med sämre skördar och en svag krona. Dock värt att tänka på är att frukt och grönsaker sticker inte ut som mycket dyrare sett på årsbasis. Tips: tänk på att köpa frukt och grönt utifrån säsong.

Varför har det ökat så mycket?

Fördröjningseffekten i branschen är stor och det vi nu ser öka i februari, är resultatet av prisökningar för producenterna under sensommaren och hösten 2022. Man har fortsatt ökade kostnader för olika ingående råvaror, förpackningsmaterial, transporter och el, samt den svaga kronan. Producentprisindex är fortsatt på hög nivå och företagen rapporterar fortsatta ökade kostnader för att producera.

Inom jordbruksrelaterade produkter som kött, mejeri och ost så har prisökningstakten stannat av och inga större ökningar har setts sedan i oktober.

Kedjorna och butikerna höjer inte sina priser samtidigt, vilket ger extra fördröjningseffekt. Under januarimånad så gjorde Stora Coop stora prishöjningar. Under februari kan vi se att fler kedjor följer i samma spår. City Gross upp 3,2%, Willys 3%, Hemköp 2,9% och ICA runt 2%.

Vad kan man göra som konsument?

  • Planera dina matinköp. Ta ännu mer ansvar för din privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna.
  • Var multilojal. Gå till flera olika butiker och jämför.
  • Använd Matpriskollens app. Kolla in vilka erbjudanden som finns i butikerna nära dig innan du går dit. Låt detta hjälpa dig att planera veckans matinköp. Skapa en inköpslista och håll dig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man eventuellt köpa lite mer.
  • Se upp för dåliga extrapriser. Kolla noga vad det faktiskt står på erbjudandet.
  • Var medlem i alla butikskedjor.
  • Handla inte hungrig!
  • Släng inte mat i onödan. Sätt kylskåpet på 4 grader istället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge.
Comments
  • Att jämföra 44000+ produkter ger inte mig som konsument en rättvis bild av vad min prisökning faktiskt är det jag köper har gått upp mellan 50-120%. Exempelvis har snabbnudlar gått upp från 25 kr för 10st till 45kr som är 80%, Chunchys (flingor) har gått upp från 19,90 till 42,90 som är 115%. Vi såg att vår matkasse gick upp från 1500kr/vecka till 2500kr med de produkter som vi köper mest.

    Ett förslag är att göra som pensionärsorganisationer som tar varor i en typisk matkasse och följer dessa priser.
    Skapa 8-10 kassar för barnfamilj med barn i olika grupper 0-3, 4-12,13-7, studenter, singelhushåll, pensionärer par/singel. Låt vanliga personer inom dessa grupper lägga in vilka produkter de köper och följ dessa varor över tid.

    Att höra att maten gått upp 2% på en månad och man ser att de varor man köper gått upp 20-80% och ser att det inte stämmer med ens egen situation då tappar man förtroendet för mätningarna.

  • Matpriser är bananas och borde både sägas åt miljonchefer, sänkas via lidls knep och subventioneras billigare gentemot de som tjänar under 12000 kr. Tips till andra med bidrag medan matmonopolet tjänar storkovan. Om man lever på soc bidrag som är 2400 kr till livsmedel (dec förra året) så var det tomt i kylskåpet tredje-fjärde veckan, ( enligt swedbank är summan för ensamhushåll minst 3500 kr/m men enligt soc 2500) då måste man tänka näring-kilopris ( snarare än “säsong” när det handlar om att övh ha ngt att äta). Gick då in på lågpriskedja ( willys) online och kollade varje varukategori baserat på kilopris. Vet sen innan vad som är näringsrikast. Skrivit upp resultatet på lista för att handla så mkt mat för pengar som möjligt. Tex kan jag meddela att bland fisken är inlagd senapssill obs stora burken billigast i kgpris, medan den tidigare billiga alaska pollocken gått upp. Denna metod är bra för grönsakshyllan och alla varugrupper nu när matpriserna är keff, vilket borde subventioneras gentemot fattigare delen av befolkningen,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *