Nya siffror: Mejeriprodukter rusar när matpriserna tar fart på nytt

Ulf Mazur granskar ett paket smör

Det finns en fortsatt press uppåt på matpriserna och mest rusar mejeriprodukter. Det visar färska siffror från Matpriskollen. En av orsakerna att bönderna nu väljer att höja priserna är att man investerar för att klimatanpassa produktionen. 

– Man investerar för att möta klimatmålen, noterar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln

Oktober+0,1%(+0,2% mat) 43.687 artiklarEMV  0,1% (11.638 art)
6 månader+0,6%(+1,0% mat) 39.522 artiklarEMV  0,5% (10.604 art)
12 månader+2,2%(+2,8% mat) 35.534 artiklarEMV +0,9% (9.812 art)
2022-01-01+21,5%(+24,8 % mat) 23.228 artiklarEMV +22,7% (7.101 art)

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (30 september 2024, 30 april 2024, 31 oktober 2023 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.

Matpriskollens statistik över 44.000 olika produkter visar på en månadsförändring med +0,2 procent på matrelaterade produkter och +0,1 procent på dagligvaror totalt. Ökningen på matrelaterat var lika stor som i september, då den största ökningen sedan februari noterades.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, fortsätter han.

Prisökningarna i oktober drivs framför allt av mejeriprodukter, men även en del bär, frukter och grönsaker blev mycket dyrare.

– Frukt, bär och grönsaker varierar naturligt under året när dom går ur eller är i säsong och man går från svenskt till importerat osv. I oktober är det lingon, blåbär och hallon som ökat mest, med i snitt 5 procent, men även vindruvor, tomater och aubergine/zucchini blev cirka 5 procent dyrare. Åt andra hållet blev en del frukter och grönsaker billigare. Citrusfrukter som citron, lime, satsumas och apelsiner sjunker nu snabbt i pris och även äpplen och gurkan blev billigare. 

Mejeriprodukter ökar rejält i pris. Vi har inte sett ökningar på alla mejerierna, men Arla Foods och Norrmejeriers produkter ökade kraftigt i pris i början på månaden. 
Matfett som kategori ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter. Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Men varför ökar mejeripriserna nu?

– Framför allt tre delar ligger bakom prisökningarna nu: 

  1. Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 
  2. Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.
  3. Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. Exempel: 
    * Mjölkförpackning 1,5 lit. År 2023: 0,12 kr/st. 1 juli 2024: 34 öre + moms.
    * Ravioliburk av plåt. År 2023 0,39 kr. 1/7 2024 1,90 kr + moms.

De senaste månadernas ökade avräkningspriser på mjölk till Arlas bönder ser vi ännu inte i konsumentpriserna. Därför pekar mycket på fortsatt stigande mejeripriser under vintern. Lägg därtill behovet inom hela jordbruket till grön omställning, där LRFs beräkningar är att det behövs runt 20 miljarder per år för att klara behoven inom svenska jordbruket. 

Orosmoln framöver inkluderar klimatpåverkan med torka, regn, orkaner och liknande som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier, säger Ulf Mazur.

Prisutveckling tabeller:

Huvudkategorier oktober 2024

Vi kan se att 19% av produkterna ökade i pris och 23% minskade i pris.  Det sker fler prissänkningar, vilket är positivt, men då prisökningarna är större så räcker inte det till för att kompensera för de stora mejeriökningarna.

Förändringar huvudkategori i oktober och 12 månader

Prisförändringar kategorier oktober 2024

Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (31 oktober 2024 mot 31 oktober 2023)

Prisförändringar Produktgrupper oktober 2024

Vad göra som konsument? 

Även om det blir ljusare för många när räntan sänks så är det onödigt att betala för mycket. Det gäller att ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. 

  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.

Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *