Tvärnit i matpriserna: ”Aldrig sett något liknande”
Priserna i landets livsmedelsbutiker tvärstannade i oktober och Matpriskollen noterar att priskriget tilltar. Det står inte minst klart baserat på hur butiker och handlare poserar inför PRO:s årliga prismätning. Willys markerar nu stenhårt.
”Jag har aldrig varit med om detta under mina 40 år i branschen”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Under året har Matpriskollen noterat att Ica blivit mer aggressiva i sin prisstrategi. Nu ryter Willys, som har som affärsidé att ha Sveriges billigaste matkasse, ifrån.
– Framför allt är det just Willys som på många håll sänkt priserna väldigt mycket.
Gissningsvis som ett svar på Ica:s prissänkningar. Normalt fightas man om att vara billigast med någon krona eller så, men nu har priserna halverats på flera artiklar, förklarar Ulf Mazur.
Under oktober har det nämligen varit dags för PRO:s välkända prisundersökning som genomförts sedan 1991 för ett antal dagligvaror i hundratals butiker över hela Sverige. Undersökningen används intensivt av fria handlare för att berätta att just deras butik är den billigaste i området eller i Sverige.
Undersökningen har genom åren fått mycket kritik då det läcker ut när den ska genomföras så att handlarna kan sänka priserna på just dessa artiklar under mätperioden.
Att uppfattas ha låga priser är ett vinnande koncept och när Ica Maxi starkt utmanar Willys på de lokala marknaderna samt ofta kommit ut billigare i PRO:s undersökning, så tog Willys i år i och sänkte sina priser rejält på utvalda artiklar, på vissa lokala marknader.
Det ger inte utslag på totalpriset på Willys, men ska ses som ett starkt utspel för att försvåra för Maxibutiker att bli billigast i kommande PRO-undersökning (Se tabeller längre ned).
– Röd mjölk för 8,90 litern, vetemjöl för 9,90, Heinz ketchup för 17,90 och potatisallad för 9,90. Det talar sitt tydliga språk tycker jag. Man vill tydligt markera mot konkurrerande butiker, något annat budskap ser jag inte. Skynda och handla, för de här priserna håller nog inte i sig, säger Ulf Mazur.
Om man i stället tittar till alla artiklar så har ordinarieprisutvecklingen sedan i våras varit väldigt lugn och det fortsätter även i oktober där priserna faktiskt tvärnitade och stod helt stilla på 0,0 procent både för samtliga artiklar och matvaror.
Lågprisaktörernas framgångar fortsätter och det sätter fokus på priset för de som vill hänga med i branschen. Dessutom färre faktorer som driver priserna uppåt, gynnsammare världsmarknadspriser och medias bevakning håller tillbaka prisökningar. På 6 månader har priserna på alla varor varit helt stabila och dagligvaror ökat med endast 0,2 procent. På årsbasis är nu priserna cirka 2,2 procent högre och för livsmedel rör det sig om 3,2 procent.
Ökningen på årsbasis skedde till stor del under början på 2025 då det är intensiva prisförändringar inom många kategorier, men det blir spännande att se om regeringens aviserade momssänkning den 1 april kommer hålla tillbaka även prisförändringar i början av 2026. Matpriskommissionen har ju inte presenterat hur de ska arbeta men att deras arbete kommer börja före momssänkningen är nog ganska givet, säger Ulf Mazur.
Vi ser ockå hur det ökade prisfokuset gör att alla kedjor måste vara med och pressa sina priser. Nu aviserade Coop Mitt att man nu genomför kraftiga prissänkningar i utvalda butiker. Priset är i fokus och är man för dyr tappar man kunder.
Ordinarieprisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:
| Oktober | +0,0% | (+0,0% mat) 45.341 artiklar | EMV +0,3% (12.267 art) |
| 6 månader | +0,0% | (+0,2% mat) 41.239 artiklar | EMV +0,1% (11.294 art) |
| 12 månader | +2,2% | (+3,2% mat) 37.355 artiklar | EMV +1,9% (10.379 art) |
| 2022-01-01 | +24,9% | (+29,1 % mat) 29.972 artiklar | EMV +25,9% (6.291 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (30 september 2025, 30 april 2025, 31 oktober 2024 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Varukategorier som ökat mest i pris under oktober är:

- Lingon +20%, drivet av extrema ökningar på t.ex ICA 500 gram från ca 43 kronor till 61 kronor, +41%. På ett år har lingonartiklarna ökat +44%. För få bärplockare är anledningen till de höga bärprisera.
- Hallon ökar med +14 procent, drivet av frysta hallon i påsar Garant, ICA, Polarica mfl som ökat upp till 50%. Garant 225 gram Blåbär och Hallon. 19,90 till 29,90/påse.
- Sylter med bär har blivit mycket dyrare. Hjortronsylt Önos +17% och kostar nu upp till 145 kr/burk! Lingonsylt Coop, ICA Basic etc upp till 40% dyrare under oktober.
- Nötkött +0,6%, drivet av Rostas, Fransyska, Innanlår mm +upp till 13%.
- Caviar och rom från kedjornas egna märken ökade med upp till 10%. Intressant att Abbas stenbitsrom minskade med 27% på Willys. Ingår i PRO-kassen.
Prissänkningar i oktober

- Sänkningar är drivna av säsong på Frukt & Grönt. Citrusfrukter blir nu billigare.
- Messmör sänks pga PROkassen.
- Övrigt barn är typ nappar, haklappar mm och drivs av sänkningar på ICA MAXI.
Mest prishöjda/sänkta kategorierna senaste 12 månaderna:

För förklaringar till förändringar se tidigare månadsrapporter om Kaffe, Choklad, Nötkött och mejeriprodukter.
Kedjornas prisfokus!
Konsumenternas fortsatt ökade prisfokus, där 41% uppger att man är “starkt prismedveten” när man handlar dagligvaror, 33% “selektivt prismedvetna” och bara 26% är nu “ej prismedvetna”, gör att pris och prisvärde är ett livsviktigt konkurrensmedel för de flesta butikerna. Källa: Yougov, Consumer Panel Service.
ICA som har 50% av dagligvarursäljningen tappar mot marknaden inom alla butiksformat utom ICA MAXI. Enbart Willyskedjan, som ingår i Axfood, säljer för mer och lockar nu fler kunder än hela Coop (Yougov juni-aug 2025), trots Coops 3,5 gånger så många butiker och Lidl ökar också sin försäljning. Vinnare är alltså fortsatt lågprisbutikerna. ICA har därför fortsatt sänka omkostnader centralt för att kunna satsa än mer på sänkta priser eller återhållsamhet i prisökningar.
Att uppfattas ha låga priser är fortsatt ett vinnande koncept och när ICA MAXI starkt utmanar Willys på de lokala marknaderna, så tog Willys i och sänkte sina priser rejält på utvalda artiklar, på lokala marknader. Det ger inte utslag på totalpriset på Willys, men ska ses som ett starkt utspel för att försvåra för MAXIbutiker att bli billigast i kommande PROundersökning. Även andra kedjor/butiker har sänkt sina priser på just PRO- artiklarna, men inte alls så kraftigt som Willys.
Coop Mitt har nu aviserat att man satsar på kraftigt sänkta priser i utvalda butiker som test för att se kundresponsen. CityGross har kapat priserna mest senaste året, som framgår av tabellen nedan. Supermarketformat som Hemköp har ett begränsat sortiment där man sänkt priserna mer för att vara mer konkurrenskraftig på priset.
Så här ser prisökningarna ut per kedja mot 2024:

Framtidsspaningar inom Dagligvaruhandeln
Kedjornas prisfokus och momssänkningen
Framgångarna för lågpriskedjorna visar att konsumenterna tycker pris är väldigt viktigt. Detta sätter press på kedjorna att hålla nere prisökningar och pressa priserna. CityGross har gjort det ordentlligt. ICA håller tillbaka och nu aviserar Coopföreningar att man satsar på sänkta priser i utvalda butiker som test. Coop har högst prisökningar senaste året och väljs kanske bort av priskänsliga konsumenter.
Nötköttpriserna kommer nog fortsätta uppåt i butik pga högre efterfrågan än utbud. Utmaningarna handlar främst om lönsamhet, generationsskiften, finansiering, miljökrav, brist på långsiktighet, konkurrens från import, strukturförändringar, snabba konsumenttrender och politisk osäkerhet. Dessa faktorer gör det svårt för svenska köttproducenter att planera långsiktigt och investera i framtiden. Priset på nötkött, mätt som slaktpris på svensk ko har ökat med 26 procent på ett år och 45 procent för Irländsk.
Mejeripriserna och priset till Arlas 7600 mjölkbönder sänks igen 1 november och är nu 12 procent lägre, eller 74 öre/kg lägre, än i somras. Överskott på mjölk i Europa och världsmarknaden är anledningen. Priset från Arla till kedjorna kan därmed väntas sjunka om ett tag, men ingen vet exakt när.
– Efter lång tid med höga och stabila priser påverkas marknaden nu av ökade mjölkvolymer i Europa och globalt. Vi fortsätter att göra allt vi kan för att betala ett så konkurrenskraftigt mjölkpris som möjligt till våra ägare, mjölkbönderna. På så vis skapar vi långsiktiga villkor för bönderna – och bidrar till att konsumenterna även framöver kan välja svenska mejeriprodukter i butikshyllan, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige, i ett pressmeddelande i början av oktober.
Kommande momssänkning
Kedjorna har ögonen på sig för att momssänkningen ska slå igenom i konsumentpris och redan nu signalerar man prisstopp från producent till kedjor under ett par månader innan sänkningen.
Matpriskommissionens arbete har ännu inte offentliggjorts och alla väntar med spänning på hur de kommer lösa den övervakande rollen före, under och efter momssänkningen.
Världsmarknadspriser
Många stora råvaror har under senaste månaderna sjunkit rejält i pris. Det gäller inte minst kakao, som nu kostar –15 procent mot för ett år sedan och 50 procent mot toppnivån i december 2024. Dessa snabba svängningar gör det mycket svårt för producenterna av choklad att upphandla kakao och prissätta in till grossisterna. Prisändringar görs bara några gånger per år och från 2026 är inte prisändringstillfällen samordnade mellan kedjorna.
Tips för konsumenter gällande matinköp
Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med allmänt dyrare omkostnader har gjort att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. Mat kommer ta en större del av pengarna framöver.
- Var multilojal, dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Lägg bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Prova Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen. Scanna streckkoden och se prisskillnaderna! Gratis jämförelse mellan butiker och det du ska handla.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig! 🙂
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp med både alla butikers kampanjerbjudanden och Priskollen, där man kan prisjämföra enskilda artiklar och bygga sin egen matkasse. Antalet aktiva användare av gratistjänsten senaste året är över 300.000 personer.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Ulf Mazur, Grundare 070-6476127
Tabellbilagor
PRO-lista exempel prissänkningar:





Kategorier som ökat mest i oktober 2025:


Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (31 oktober 2025 mot 31 oktober 2024)

Produktgrupper som ökar/minskar mest senaste året: (31 oktober 2025 mot 31 oktober 2024)

