Resultaten av Matpriskollens lågprisundersökning 2025 är här.
Varför gör Matpriskollen den här rapporten?
Konkurrensverket, branschorganisationer och flera politiker har lyft att bristen på lokal konkurrens driver upp matpriserna. Vi ville i siffror se om ökad konkurrens faktiskt påverkar priserna lokalt – och vilken effekt det skulle ha på hushållens matutgifter. Frågan är högaktuell då det finns aktörer som vill etablera sig, men som ej får möjligheten.
Vad är den viktigaste slutsatsen i Matpriskollens Lågprisrapport 2025?
Den viktigaste insikten är att lågprisbutiker har en dubbel positiv effekt för konsumenterna. De erbjuder inte bara lägre priser själva – de pressar också priserna hos andra butiker i närområdet. Det betyder att även hushåll som inte handlar på lågprisbutik kan spara pengar, bara genom att konkurrensen ökar.
Hur definierar ni lågprisbutiker?
Vi har utgått från Konkurrensverkets definition av Lågprisbutiker i sin rapport 2024. Dessa är Lidl, Coop X:-tra och Willys.
Hur mycket sjunker priserna när lågpris etableras?
I de 30 undersökta butikerna på 20 orter med 1.000-25.000 invånare, så är prisnivån oftast lägre där det finns konkurrerande lågprisaktör.
- Finns inte Lågpris 15 procent dyrare.
- Finns Lågpris 10 procent dyrare.
Dessutom har vi undersökt vad som händer när det finns flera konkurrerande lågprisbutiker i närheten av en ICA MAXI Stormarknad. Mer än hälften av alla cirka 90 enheter har kollats. Då ICA MAXI etableras där det finns större befolkningsunderlag, så finns nästan alltid minst en lågprisbutik inom 5 km. Men vad händer om det finns ännu fler lågprisbutiker inom 5 km?
- En (1) Lågprisbutik inom 5 km från ICA MAXI: Cirka 4-5 procent dyrare än Willys.
- Fanns det 4 eller fler Lågprisbutiker inom 5 km, var prisskillnaden endast 2 till 3 procent. Gapet till Willys minskar med ca 40 procent. Är konkurrensen stenhård, så har flera ICA MAXI nu samma pris som Willys på jämförbara varor.
Hur påverkas hushållens ekonomi av att sakna tillgång till lågprisbutiker?
I 102 svenska kommuner saknas helt lågprisbutiker, vilket gör att hushållen där betalar mer för sin mat. En barnfamilj kan spara upp till 22 000 kronor per år genom att byta till en lågprisbutik – och även om de inte byter butik, så kan de spara runt 7 000 kronor per år tack vare prispressen som uppstår när lågpris etableras.
Vad kan kommuner och politiker göra för att främja etablering av lågprisbutiker?
Det handlar mycket om planmonopolet och detaljplanerna som reglerar var det får finnas livsmedelsbutiker på en ort. Kommunerna har makten att möjliggöra eller bromsa etableringar. Genom att snabba upp planläggningen och vara öppna för nya aktörer kan man skapa bättre konkurrens och sänka matpriserna lokalt. Det är en konkret åtgärd som kan ge stor effekt för hushållens ekonomi. Matpriskollen tror också att förståelsen för prisskillnader mellan olika butiker och dess effekt för invånarnas ekonomi, behöver förbättras bland politiker och näringsliv.
Hur samlar Matpriskollen in och analyserar prisdata för rapporten?
Vi använder vår egen prisdatabas som uppdateras dagligen från hundratals butiker. I den här rapporten har vi jämfört ordinariepriser på en viktad kasse om 123 vardagsprodukter i både lågprisbutiker och stormarknader – både på riksnivå och i 20 mindre orter. Priserna har inhämtats både via butikernas hemsidor och via fysiska butiksbesök. Det ger oss en unik möjlighet att visa hur prisnivåer påverkas av konkurrens.
Vilken roll spelar Matpriskollen i att skapa transparens och påverka dagligvarumarknaden?
Matpriskollen försöker ge konsumenter, kommuner och beslutsfattare en faktabaserad insyn i prisläget såväl lokalt som på riket. Med denna rapport ville vi undersöka och synliggöra skillnader och effekter av konkurrens på ett antal orter med och utan lågprisaktörer. Insikten kan bidra till en mer effektiv dagligvarumarknad. Vi vill att fler personer som arbetar på lokal nivå ska förstå hur mycket pengar som prisskillnader faktiskt innebär för familjer i dagens pressade ekonomiska situation för många. Bor det 20.000 personer på en ort och dom kan spara 2.600 kr per person i snitt, så blir det ju över 50 miljoner per år genom lägre matkostnader.
Vi är intresserade av hela rapporten?
Rapporten i sin helhet finns att köpa från Matpriskollen. Den kan beställas från info@matpriskollen.se . För kommuner som önskar få en analys gjord över prissättningen i kommunen och eventuell besparingspotential, kontakta info@matpriskollen.se för offert.
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 350.000.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se