Priskrig på storsäljande matvaror!
Priskriget mellan Willys och ICAbutiker är sedan förra veckan i full gång. På de lokala marknaderna svarar butikerna på varandras sänkningar och på vissa varor är det nu halva priset. 2 kilo Kungsörnens vetemjöl för 9,90 kr.
– Det är mer än halva ordinariepriset på många storsäljare. Jag har aldrig sett någon liknande prissänkning under mina 40 år i branschen, säger Ulf Mazur grundare av Matpriskollen som följer prisutvecklingen i Sveriges matbutiker.
Bakgrunden är det ökade prisfokuset och kampen om kunderna. PRO genomför sedan 1991 en prisundersökning i de flesta sv Sveriges matbutiker. Resultaten av den används av de som ”vinner” i den lokala marknadsföringen. Genom åren har undersökningen fått både handlare och kedjor att sänka priserna innan undersökningen för att sedan öka igen.
– PRO gör ett fantastiskt jobb varje år. Hundratals pensionärer är ute och samlar in priser i butikerna rent fysiskt. Problemet med PROs undersökning är bara att handlarna och branschen vet vilka varor som ska priskollas och när undersökningen ska genomföras. Varulistan finns på PROs hemsida och undersökningen sker runt vecka 43. Resultaten publiceras sedan en bit in på nästa år. Då blir det en stor grej och handlarna använder sedan den positionen i marknadsföringen hela året.
– PROkassen kan därför vilseleda kunderna om butikens övergripande prissättning när man sänkt ner varorna i undersökningen mycket mer och jag tror att det är detta som Willys nu reagerar på och istället för att småjustera priserna så dumpar man dom rejält. Willys har som affärsidé ”Sveriges billigaste matkasse” och det gäller oavsett vem som handlar och när på året man handlar. Det är den positionen som man nog är väldigt mån om att bevaka även på lokal nivå nu, säger Ulf Mazur.
Det Matpriskollen också sett är att Willys frångår principen att alla butiker ska ha samma pris och nu beror det på den lokala konkurrensen om man sänkt priserna eller ej. Kampen om lägsta pris är ibland stenhård och oftast är det ICA MAXIbutiker och Willys som konkurrerar och som framgår av grafen så följer man varandras prissättning dagligen och justerar priserna.
– Man kan kanske tro att det finns marginaler att ta av, men det här kommer bli dyrt för handlarna som följer med och priskrigar då de här låga nivåerna redan är prispressade och nu säljer man dom nog under inköpspris skulle jag gissa. Den som är vinnare är givetvis vi konsumenter som jag tycker bör passa på. Jag gillar inte att man ska bunkra för det blir lätt gammalt, men det är klart att till dom här priserna tänker jag nog annorlunda, säger Ulf Mazur.
– När vi tittat på två butiker som sänkt ordentligt så har varorna gått ner 26% på ICA MAXI i Örebro och 29% på Willys i Helsingborg. Det är två exempel med de som sänkt mest. Många Willys har sänkt så mycket men lite svårare att säga hur alla MAXI agerat och framför allt kommer agera framåt, säger Ulf Mazur.
Kan konsumenter lita på prisundersökningarna?
– Matpriskollen gör sedan flera år tillbaka en stor prisundersökning flera gånger per år. Vi kallar den ”Koll på kassen” och finns på: https://matkassar.matpriskollen.se/ Den görs på cirka 200 varor, viktade efter hur mycket olika varukategorier säljs och vi berättar inte vilka varor som vi kollar eller när den görs och vi roterar innehållet i kassen. Ska man vara billigast där då måste hela sortimentet vara billigt. Den ger en bra bild över prisskillnaderna. Vi kan bara göra den på större butiksformat då sortimentet annars inte blir jämförbart. Alla artiklar ska finnas i alla butiker. Så är det inte med PRO-kassen. ICA-butikerna har olika priser och inom de olika butiksformaten så skiljer det sig rejält med priset.
– Jag tror att detta kanske är slutet för PROs matkasseundersökning. Alla bör inse att man inte kan lita på resultaten. Framtiden är att kunna priskolla precis sina egna varor i olika butiker och den lösningen finns nu i Matpriskollens app. Den ger en bra vägledning, avslutar Ulf Mazur.

Exempel priskriget:
MAXI Kungälv billigare på dubbla förpackningen Falu rågrut!


ICA MAXI Västerås Erikslund sänker och Willys följer med och sänker ännu mer några dagar senare.


Exempel på hur en ICA Maxi butik (MAXI Flygstaden) annonserat genom åren.
2017

2018

2019

2020

Foto: Matpriskollen
