Matpriserna stilla – kaos i kaffehyllan
Trenden med stillastående matpriser fortsatte i augusti. Det visar färsk statistik från Matpriskollen. I kaffehyllan tog priserna däremot en oväntad vändning. ”Råkaffepriserna som minskat stabilt sedan slutet på april fick en stark rekyl uppåt i slutet av sommaren vilket har skapat rejäla skillnader i hyllan”, konstaterar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Trenden sedan i våras med förhållandevis låga prisökningar håller i sig även i augusti. Den övergripande ordinarieprisutvecklingen i augusti visar på stillastående ordinariepriser i landets livsmedelsbutiker.
EMV-artiklarna visar till och med en minskning om -0,1 procent.
– Det här är fortsatt starka positiva signaler till svenska folket. Som vanligt så döljer sig dock fortsatta ökningar och minskningar inom några kategorier och några stora aktörers priser ökar rejält och det gäller till exempel tvättmedel A+ och NAM och Nestle ersättning och välling som ökar kraftigt i pris, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
De prisökningar som registrerats under månaden kommer bland annat från kyckling, bär, barnmat, tvättmedel och kaffe. Kaffet ökade med 1,9 procent vilket främst drivs av snabbkaffe(4,6%) samt kapslar och hela bönor. Ökningen har kommit tvärt och oväntat.
– Vi förväntade oss en prissänkning på bryggkaffet i slutet av augusti, då råkaffepriset sjunkit rejält under sommaren. Men det kom ett tvärt kast uppåt på råkaffebörsen i början av augusti och det verkar ha ställt till det för rosterierna som nu agerat väldigt olika, förklarar Ulf Mazur.
Detta syns inte minst mellan Arvid Nodqvist som sänkte priset med sex kronor per paket och Zoegas (Nestlé) som höjde med tre kronor per paket hos Willys. En skillnad på nästan 18 kronor per kilo.
– Från att ha kostat nästan exakt samma för någon vecka sedan, så är skillnaden nu 18 kronor per kilo mellan Arvid Nordqvist och Zoegas på Willys. Gevalias pris ligger stilla medan Löfbergs sänkt med cirka två kronor per paket. Man läser av marknaden olika och har kanske säkrat volymer på olika prisnivåer, förklarar Ulf Mazur.
Kyckling har också blivit några procent dyrare och en anledning är den ökade efterfrågan.
-När nötkött blivit mycket dyrare, så verkar det som många vill äta mer kyckling och då måste man snabbt investera för att kunna möta den ökade efterfrågan, säger Ulf Mazur.
Det som minskade i pris under augusti hittas främst i frukt- och gröntavdelningen. Vindruvor minskade exempelvis med 10 procent, päron med 9 och äpplen med 4,4. Lök minskade med 3,8 procent där purjolöken hos Ica exempelvis blev 18-20 procent billigare. Morötter hos Coop har också blivit 6-18 procent billigare. Även olja och vinäger minskar vilket drivs av olivolja som i genomsnitt minskat med 18 procent på ett år. Kokosoljan har i stället ökat med 12 procent senaste året.
Matpriskollen släppte förra veckan en Lågprisrapport som fick mycket uppmärksamhet i media och i branschen. Den exponerar prisskillnader där det finns lågpriskonkurrens. Sådan rapportering fortsätter sätta press på de få aktörer som finns i branschen. Under de senaste tolv månaderna har den totala prisutvecklingen varit 2,4 procent på samtliga jämförbara artiklar och 3,5 procent på livsmedel. Detta till största delen drivet i början av 2025.
Ordinarieprisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:
Augusti | +0,0% | (+0,0% mat) 44.787 artiklar | EMV -0,1% (12.270 art) |
6 månader | +0,3% | (+0,6% mat) 41.031 artiklar | EMV -0,1% (11.292 art) |
12 månader | +2,4% | (+3,5% mat) 36.714 artiklar | EMV +1,8% (10.060 art) |
2022-01-01 | +24,6% | (+28,9 % mat) 20.406 artiklar | EMV +25,3% (6.317 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (31 juli 2025, 28 februari 2025, 31 augusti 2024 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Prisökningarna kommer framför allt från:
Kaffe +1,9%, drivet av snabbkaffe +4,6%, kapslar och hela bönor. Bryggkaffe förväntade Matpriskollen en prissänkning, då råkaffepriset sjunkit rejält under sommaren, men ett tvärt kast uppåt på råkaffet i början på augusti verkar ha ställt till det för rosterierna som nu agerat väldigt olika. Detta syns mellan Arvid Nordqvist som sänkte med 6 kr/paket och Zoeas (Nestlé) höjde med 3 kr/paket på Willys. En ökad skillnad på 18 kr/kg.
- Gevalias pris ligger stilla.
- Löfbergs sänks med ca 2 kr/paket.
- Arvid Nordqvist sänks med ca 6 kr/paket.
- Zoegas höjs med cirka 3 kr/paket.
Kyckling&Fågel + 1,0%, drivet vissa märken som ökade upp till 5% på olika kedjor. Efterfrågan på fågel har ökat rejält i år och därför måste man nu investera i att utöka produktionen vilket för med sig ökade kostnader.
Barnmat +1,0%, drivet av Nestle och NAN välling och ersättning som ökade över 10% på flera kedjor, Ex från 10,95 till 12,95.
Bär +0.9% drivet av Jordgubbar +3,6% och Blåbär +0,7%. Normala säsongsvariationer, men bär flaggas det för kommer bli dyrare under hösten då det är brist på utländska bärplockare.
Tvätt +0,3%, drivet av några märken som A+ från P&G, som ökade med 1,6% och på Coop ökade Änglamarkartiklar upp till 6%.
– Totalt sett ser det ju väldigt lugnt ut, men det sker fortsatt väldigt stora prisökningar på artiklar och varumärken, så är man till exempel en som gillar chokladpraliner så blev Wienernougat från Fazer 29% eller 21 kr/ask dyrare. Lavazza hela bönor 500 gram ökade från 128 till 160 kronor, eller 26%.
Det som minskade i pris under månaden var framför allt:
Frukt –1,7%, drivet av att vindruvor (-10%), päron (-9%), aprikos/nektariner (-6%) och äpplen (-4,4%) blev rejält billigare. Apelsin och melon blev dyrare.
Olja och Vinäger minskade med –1,1%, och det drivs av fortsatt prissänkningar på Olivolja, som i genomsnitt minskat med –18% på ett år. Kokosoljan har ökat hela +12% i pris senaste året.
Färska grönsaker -0,9%, drivet av lök -3,8%, där purjolök på ICA tex –18-20% och gul lök klart billigare. Potatis o Rotfrukter –3,0%, drivet av Rödbetor -20-30%, Morötter på Coop –6-18% billigare.
Det är dock stora skillnader i prisagerande mellan butikskedjorna.
Kedjorna sätter sina egna priser och priskonkurrensen blir allt hårdare på grund av stort fokus från media och politiker. Dessutom ökar konkurrensen och transparensen då Matpriskollen nu möjliggör prisjämförelser mellan butikers ordinarie och kampanjpriser.
Inom Ica sätter varje enskild handlare sina priser. Lidl, Willys, City Gross och Hemköp har mer likartad prissättning i alla sina butiker. På Coop har varje förening ansvar för prissättningen, vilket innebär att det kan skilja mycket mellan olika regioner i landet, vilket skett under juli.
Under juli så ökade Coop sina priser mest, medan det i augusti var väldigt små skillnader mellan kedjornas förändringar av ordinariepriserna: Hemköp +0,2%, ICA +0,1% Coop och Willys -0,1%, medan CityGross sänkte priserna med hela –1,4%! Trots årets inledning med stora prisökningar, så ligger CityGross ordinariepriser stilla hittills i år, medan Stora Coops priser är cirka 3,4% högre och ICA MAXIs ca 1,6% högre än i början på 2025.
– Vi ser nu att CityGross gör sin andra stora prissänkning på bara några månader och det är en prisanpassning för att vara med och slåss i stormarknadssegmentet och inte vara för dyra jämfört med ICA MAXI. CityGross är ju Axfoods varumärke för att ta andelar av Stora Coop och ICA MAXI i det stora formatet av butiker. Med rätt prissättning generellt, så kommer säkert färskvaror vara i fokus på CityGross resa framåt, säger Ulf Mazur.
Prisökningstakten på ordinariepriserna på årsbasis varierar mellan kedjorna. I genomsnitt 2,4 procent totalt och på livsmedel 3,4%.
Hittills i år är ordinarieprisökningen 1,9% totalt, resp 2,7% på livsmedel och det skiljer mycket mellan kedjorna. Att ICA håller emot prisökningar tror vi skapar stress i hela marknaden när man måste ta av sina marginaler för att inte bli för dyr.
Vad händer framåt?
Fortsatt konkurrens och transparens håller emot prisökningar:
Grunden i en marknadsekonomi är att aktörerna kommer ta så bra betalt man kan tills dess att kunden handlar hos en konkurrent eller väljer annan vara. När producenter tappar i försäljning måste man anpassa priserna nedåt för att möta konkurrenterna. Detsamma gäller butiker och kedjor. Pristransparens på produkter mellan butiker, gör att inblandade kan agera snabbt och sänka priserna om konkurrenterna gör det. Att konsumenterna ”röstar med fötterna” är det effektivaste sättet att hålla nere konsumentpriserna.
Matpriskollens Priskollentjänst sätter konsumenter i förarsätet och ökar konkurrensen mellan butikerna.
– Vi ser att ICA och CityGross inte höjer i samma omfattning som konkurrenterna och det kommer sätta press på övriga kedjor framöver om ICA även får ökad försäljning genom sin prispress. Coop höjer fortsatt priserna mest, men det skiljer flera procent i prisförändringar mellan olika Coopbutiker, så säkerligen försöker man anpassa prissättningen till de lokala förutsättningarna och till föreningens ekonomiska läge.
– Vi ser också att Prisinformationslagen innebär att kedjorna är försiktigare med kampanjer med singelerbjudande då det är krav på lägsta 30-dagarspris ska anges och istället har fler multikampanjer.
Valutapåverkan:
Det är fördröjningar och eftersläpningar i prissättningen inom dagligvaruhandeln. Svenska kronan har stärkts kraftigt mot dollarn och något mot Euron. I år är förstärkningen av kronan ännu tydligare mot dollarn med cirka 15%.
En starkare valuta kommer också gynna importpriserna framöver, men det sker inte över en natt och inte samordnat. Vår handel i dollar är mycket mindre än i Euro, då största delen av vår handel sker med Euroländer. Ökad import kan också påverka hur konsumenterna kommer välja svenskproducerat, om det blir relativt dyrare. Mindre svensk försäljning påverkar vår självförsörjningsgrad neråt, vilket inte är bra då den behöver öka.
Att hålla koll på framåt:
Utbudet av nötkött är för litet mot efterfrågan och priserna ökar fortsatt mot konsument. Bristen på nötkreatur för slakt tror man kommer bestå flera år framåt. Kedjorna säljer mycket importkött. Nötköttspriset (ko) har fortsatt stiga under augusti och Irländskt är nu över 50% durare än för ett år sedan. EU-snitt +36% och svenskt +18%. Alternativet blir att växla till svenskt som inte finns i tillräcklig omfattning, eller hitta andra marknader? Avräkningspriset på svensk ko var nu lägst mot EU-snittet och lägre än Danskt. Kedjor och producenter måste hitta en långsiktig överenskommelse om produktion av kött för att säkra utbud och efterfrågan och svensk livsmedelsberedskap. 2024 var självförsörjningsgraden för nötkött 57% och för 30 år sedan 95%.
Kaffepriset på världsmarknaden steg till nästan 400 cents/pound sista veckan i augusti. Torrt väder i Brasilien, små lager och fortsatt hög efterfrågan skapar press uppåt, smtidigt som tullarna på 50% mot Brasilien skakar om även kaffemarknaden.
Bärplockarna har lys med sin frånvaro och priserna på lingon, hjortron och blåbär väntas stiga rejält under hösten.
Arla sänkte mjölkpriset i september till bönderna för konventionell mjölk med 11 öre och lämnar det oförändrat för ekologisk mjölk. Det innebär att mejeripriserna inte bör öka under hösten i alla fall.
Förpackningsavgifterna fortsätter att öka för producenterna och kommer innebära några tiondels procent ytterligare under 2025.
Vädereffekter med torka, regn, orkaner och liknande som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier. Mycket faller i pris och en del ökar. I Sverige så har skördarna varit normala till bra rapporterar Jordbruksverket.
Krig, tullar och annat elände kan också komma att påverka priserna framåt.
Vad göra som konsument?
Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med allmänt dyrare omkostnader har gjort att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. Mat kommer ta en större del av pengarna.
- Var multilojal, dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Lägg bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håll dig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Prova Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen. Scanna streckkoden och se prisskillnaderna! Gratis jämförelse mellan butiker och det du ska handla.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på at använda sin TID till att laga mat och frysa in. T.ex. barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig! 🙂
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 350.000.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Kontakt: Ulf Mazur, Matpriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se
Tabellbilagor:
Huvudkategori augusti 2025