Matpriserna stilla – Coop mot strömmen
Den unika matprissänkning som noterades i juni hade kunnat följas upp av en månad med stillastående ordinariepriser – detta om det inte vore för Coop som istället ökar priserna tydligt i juli.
”På produktsidan ökar varor som kött och godis. Dessutom ser bärplockarbristen ut att göra att vi går mot ytterligare en säsong av höga priser på blåbär och lingon”, säger Ulf Mazur, VD och grundare av Matpriskollen.
Trenden sedan i våras med förhållandevis låga prisökningar, och i juni till och med sänkningar, håller i sig även i juli. Den övergripande ordinarieprisutvecklingen i juli 2025 visar på en relativt låg ökning på +0,1 procent totalt för alla produktgrupper och +0,2 procent på rena livsmedelsprodukter.
– Det här är positiva signaler till svenska folket. Juli är ju en semestermånad då man normalt sett inte prisändrar så mycket i butikshyllorna. Som vanligt så döljer sig dock fortsatta ökningar och minskningar inom några kategorier och det är ojämnt fördelat mellan kedjorna, säger Ulf Mazur, VD och grundare av Matpriskollen.
Under de senaste tolv månaderna har den totala prisutvecklingen däremot varit 2,4 procent på samtliga jämförbara artiklar och 3,4 procent på livsmedel.
Ordinarieprisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:
Juli | -0,1% | (+0,2% mat) 45.081 artiklar | EMV +0,0% (12.291 art) |
6 månader | +1,3% | ((+1,9% mat) 40.536 artiklar | EMV +0,8% (11.197 art) |
12 månader | +2,4% | (+3,4% mat) 35.799 artiklar | EMV +1,9% (9.838 art) |
2022-01-01 | +25,0% | (+29,2 % mat) 20.556 artiklar | EMV +25,5% (6.377 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (30 juni 2025, 31 januari 2025, 31 juli 2024 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Prisökningarna kommer framför allt ifrån:
- Snacks och Godiskategorin, +0,5%, där Halstabletter och Choklad fortsatte upp med +1,3% respektive +0,9%.
- Kött ökade totalt med +0,4%, drivet av nötköttsbristen där Nötfärs ökade med +0,9% och Nötkött med +0,6%.
- Grönsaker +0,3%, drivet av gurka, tomat som ökat nästan 5% och rotfrukter som morötter och rödbetor.
- Korv och Pålägg ökade med +0,3%, där olika korvar och pålägg, som Onsalakorv och Lönnebergapålägg ökade med någon procent. Eldorados pålägg med rökt skinka och kalkon ökade med hela +30%.
- Drycker ökade med 0,2%, drivet av Chokladdrycker och Te. O’boy ökade med hela +9% och en stor påse med cirka 7 kronor eller +10%.
– Totalt sett ser det ju väldigt lugnt ut, men det sker fortsatt väldigt stora prisökningar på artiklar och varumärken, så är man till exempel en som gillar Läkerol så blev askarna upp till 15% dyrare under månaden. Eller för barnfamiljer så blev O’boyen runt +10% dyrare och Philadelphiaost cirka +5% dyrare. Det är därför som många hör av sig till oss på Matpriskollen och säger att ökningarna är större än de redovisade genomsnitten. Och dom har ju rätt på sätt och vis, för det är fortsatt stora ökningar på enskilda artiklar, men det finns också ljusglimtar med produkter som minskar i pris.
Det som minskade i pris under månaden var framför allt:
- Frukt –1,2%, drivet av att plommon, persikor, melon, aprikos blev billigare. Helt normalt under juli. Apelsin, Äpple och Päron blev istället dyrare.
- Bär -1,1%, drivet av körsbär, jordgubbar och hallon som blev billigare. Annars förväntar vi oss kraftigt ökade priser på lingon, blåbär och hjortron då bärgrossister varnat för brist på bär och plockare.
- Olja och Vinäger minskade med –0,7%, och det drivs av fortsatt prissänkningar på Olivolja, som i genomsnitt minskat med –18% på ett år. Rapsolja har blivit –1% billigare medan Kokosoljan ökat hela +11% i pris senaste året.
– Frukt, bär och grönsaker går under månader och säsong upp och ner i pris och på 12 månader är Fruktpriserna upp cirka +2%, men Bärpriserna är det som ökat mest, med +15%. Lingon, Blåbär, Hallon och Körsbär är alla över 15% dyrare nu än för ett år sedan.
Det är dock stora skillnader mellan butikskedjorna
Kedjorna sätter sina egna priser och priskonkurrensen blir allt hårdare på grund av stort fokus från media och politiker. Dessutom ökar konkurrensen och transparensen då Matpriskollen nu möjliggör prisjämförelser mellan butikers ordinarie och kampanjpriser.
Inom ICA sätter varje enskild handlare sina priser. Lidl, Willys, City Gross och Hemköp har mer likartad prissättning i alla sina butiker. På Coop har varje förening ansvar för prissättningen, vilket innebär att det kan skilja mycket mellan olika regioner i landet, vilket skett under juli.
Prisförändringar sker inte samordnat mellan de olika kedjorna och i juli så kan nästan hela prisförändringen på +0,1% tillskrivas ordinarieprisökningar i Coopbutiker, där ökningen var +0,4% i juli. Vissa Coopbutiker i västra Sverige ökade t.ex med nästan +2% under juli, medan andra inte ändrade priserna alls i månaden. Föreningarna ser löpande över sina prisstrategier totalt och på butiksnivå för att vara så konkurrenskraftiga som möjligt och samtidigt lönsamma. Övriga kedjor ökade inte ordinariepriserna i månaden.
– Vi ser en fortsatt återhållsamhet från kedjorna med prisökningar i månaden och i år. Det blir spännande att se om övriga kedjor kommer öka priserna i snabbare takt än Coop kommande månader. Coop gör ofta större prisjusteringar vid två tillfällen per år, i början på året och i juli, och hittills så är ökningstakten i genomsnitt för Coop högre än för de andra kedjorna.
Prisökningstakten på ordinariepriserna på årsbasis varierar mellan kedjorna. I genomsnitt 2,4 procent totalt och på livsmedel 3,4%. Det är spännande att se ICAs och City Gross långsammare prisökningstakt än konkurrenterna hittills i år. Givetvis pressar det övriga kedjor att sänka sina priser, eller inte ta för stora prisökningar, så den prismedvetne konsumenten inte lämnar, säger Ulf Mazur.
Vad händer framåt?
Fortsatt konkurrens och transparens håller emot prisökningar
Grunden i en marknadsekonomi är att aktörerna kommer ta så bra betalt man kan tills dess att kunden handlar hos en konkurrent eller väljer annan vara. När producenter tappar i försäljning måste man anpassa priserna nedåt för att möta konkurrenterna. Detsamma gäller butiker och kedjor. Pristransparens på produkter mellan butiker, gör att inblandade kan agera snabbt och sänka priserna om konkurrenterna gör det. Att konsumenterna ”röstar med fötterna” är det effektivaste sättet att hålla nere konsumentpriserna.
Matpriskollens Priskollentjänst sätter konsumenter i förarsätet och ökar konkurrensen mellan butikerna.
- Vi ser att ICA och CityGross inte höjer i samma omfattning som konkurrenterna och det kommer sätta press på övriga kedjor framöver om ICA även får ökad försäljning. Coop höjer fortsatt priserna mest, men det skiljer flera procent i prisförändringar mellan olika Coopbutiker, så säkerligen
försöker man anpassa prissättningen till de lokala förutsättningarna och till föreningens ekonomiska läge. - Vi ser också att Prisinformationslagen innebär att kedjorna är försiktigare med kampanjer med singelerbjudande då det är krav på lägsta 30-dagarspris ska anges och istället har fler multikampanjer.
Valutapåverkan
Det är fördröjningar och eftersläpningar i prissättningen inom dagligvaruhandeln. Svenska kronan har stärkts kraftigt mot dollarn och något mot Euron. I år är förstärkningen av kronan ännu tydligare mot dollarn med över 15%. Detta är bra för inte minst priset på kaffepaketen framöver, där en ny prisjustering kommer ske i slutet av augusti.
En starkare valuta kommer också gynna importpriserna framöver, men det sker inte över en natt och inte samordnat. Vår handel i dollar är mycket mindre än i Euro, då största delen av vår handel sker med Euroländer. Ökad import kan också påverka hur konsumenterna kommer välja svenskproducerat, om det blir relativt dyrare. Mindre svensk försäljning påverkar vår självförsörjningsgrad neråt, vilket inte är bra
då den behöver öka.
Nötköttspriserna fortsätter upp
Utbudet av nötkött är för litet mot efterfrågan och priserna ökar fortsatt mot konsument. Bristen på nötkreatur för slakt tror man kommer bestå flera år framåt. Kedjorna säljer mycket importkött. Alternativet blir att växla till svenskt som inte finns itillräcklig omfattning, eller hitta andra marknader? Kedjor och producenter måste hitta en långsiktig överenskommelse om produktion av kött för att säkra utbud och efterfrågan och svensk livsmedelsberedskap. 2024 var självförsörjningsgraden för nötkött 57% och för 30 år sedan 95%.
Arla lämnar mjölkpriset i augusti till bönderna oförändrat för åttonde månaden i rad. Det innebär att mejeripriserna bör ligga still långt in på hösten i alla fall. Förpackningsavgifterna fortsätter att öka för producenterna och kommer innebära några tiondels procent ytterligare under 2025. Vädereffekter med torka, regn, orkaner och liknande som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier. Mycket faller i pris och en del ökar. I Sverige så har skördarna varit normala till bra rapporterar Jordbruksverket. Krig, tullar och annat elände kan också komma att påverka priserna framåt.
Tabellbilagor
Vad göra som konsument?
Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. Mat kommer ta en större del av pengarna framöver.
- Ladda ner Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen! Gratis jämförelse mellan butiker på produktnivå och det du ska handla.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Lägg bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig! 🙂
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 350.000.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Kontakt: Ulf Mazur, Matpriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se