Potatisen rusar – maten en halv miljard dyrare

Matpriserna ökade med runt en halv miljard kronor i juli. Potatis är ett av de livsmedel som sticker ut, vilket kan slå särskilt hårt mot hushållen. ”Potatis är en svensk basvara som gör att måltiden inte blir för dyr – men nu rusar även den”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln i många år och sedan i januari 2022 har ordinariepriserna ökat med totalt 24 procent på matrelaterade produkter.

Sedan mars 2023 har ökningstakten per månad bromsats rejält men den senaste månaden har det börjat vända uppåt igen. I juli ökar matrelaterade produkter med 0,2 procent, vilket tillsammans med april månad är Matpriskollens högsta uppmätta siffra sedan i februari.

– Det kan låta som en liten siffra men slår hårt mot hushållen som pressas ekonomiskt från många olika håll. Det motsvarar ungefär en halv miljard kronor på årsbasis i ökade kostnader för svenska konsumenter, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.

Det är till stor del färska grönsaker, frukt och choklad som sticker ut med större prisökningar. En sen vår gav exempelvis sämre skörd för svensk gurka som ökade i snitt med åtta procent under månaden och även avokadon stack i pris. 700 gram avokado i nät ökade med 30-40 procent på Ica, Hemköp och Willys under månaden.

För choklad blev prisökningen 1,9 procent eller 11 om man i stället räknar på tolv månader och det var bakchokladen som ökade mest. En 200 grams chokladkaka från Odense ökade exempelvis från 36 till 56 kronor på Ica Maxi, vilket alltså motsvarar 57 procent. På ett år rör det sig om hela 80 procent. Storsäljarna Aladdin och Paradis ökade med upp till 22 procent och kostar nu mellan 100-130 kronor i ordinarie pris per ask. Kakaopriset på världsmarknaderna fortsätter att vara mycket högt vilket är en drivande faktor.

– Kanske kommer många att vänta med köp till julkänslan infinner sig. Förmodligen kommer även kampanjpriserna bli historiskt höga på storsäljande askar i höst, spår Ulf Mazur.

Sedan ett tag kan Matpriskollen också notera en kraftig ökning på potatis. Detta beror till stor del på katastrofskörden för vinterpotatis hösten 2023 vilket fått följdeffekter med brist på svensk potatis.

Färskpotatisen började säljas tidigare än vanligt och tar slut nästan en månad tidigare än normalt ochsvensk potatis, som till största del säljs på lösvikt, har ökat från cirka 15 till 20-25 kronor per kilo på ett år, noterar Ulf Mazur.

– Den enorma nederbörden i Sverige och norra Europa förra hösten förstörde mycket av potatisskörden som skulle räcka långt in i 2024. Många potatisodlare har därför haft det tufft ekonomiskt och lägre volymer i år betyder att de behöver ta högre pris, förklarar Ulf Mazur och fortsätter:
– Potatisproduktion blir allt svårare och mer riskfyllt med stora väderförändringar. Vi noterar också att den största delen av ökningen hamnar hos butikerna eftersom påslaget sker i procent. Medan priserna till bönderna ökar med några kronor ger det betydligt högre utväxling i butiksledet.

Vi ser en del prisrörelser neråt också vilket är väldigt positivt. Konkurrensen mellan kedjorna och mellan producenter leder till ständiga justeringar av priserna, även om det till sist är butiken som bestämmer konsumentpriset.

Fiskkategorin minskade mest med 1 procent till stor del drivet av lax, som i snitt sjönk 2 procent i pris, med mest sänkning på laxfilé och hela laxsidor. Inom kategorin Växtbaserat mejeri så är det flera kedjor som sänker priset på bordsmargarin Flora och Lätta i stora förpackningen 600 gram. Willys minskar t.ex priset med 8 kr/ paket eller 21 procent på Flora Plantbutter. Och så ser vi att sojasås och många produkter till det asiatiska köket minskar några procent i pris.

Sett över 12 månader har Ica-butikerna ökat priserna mest med 2,8 procent.

– Hos Ica sätter varje handlare sina egna priser mot kund så det varierar naturligtvis väldigt mycket från butik till butik. Man kan tjäna mycket pengar på att vara multilojal och jämföra priserna mellan de olika butikerna och kedjorna i ens närområde. Det kan handla om många tusenlappar på ett år, säger Ulf Mazur.

Den miljard som Icas ledning lovat att sänka priserna med och som skulle slå igenom även mot konsument, syns fortfarande inte och Matpriskollen fortsätter att följa utvecklingen.

Priserna på kedjornas egna märken (EMV) ökade med 0,3 procent i juli, vilket är en följd av de tendenser vi sett senaste tiden, då Willys ökade sina EMV-priser kraftigt i slutet av juni. På ett år har priserna i dagligvaruhandeln ökat med 2,5 procent medan EMV bara ökat 1,8 procent.

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln

Juli+0,1%(+0,2% mat) 44.000 artiklarEMV 0,3% (11.815 art)
6 månader+1,0%(+1,4% mat) 39.170 artiklarEMV -0,1% (10.698 art)
12 månader+2,5%(+2,6% mat) 35.791 artiklarEMV +1,8% (10.032 art)
2022-01-01+20,8%(+24,1% mat) 24.384 artiklarEMV +22,5% (7.310 art)

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 juli 2024, 1 feb. 2024, 31 juli 2023 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Dagligvaruhandeln i Sverige omsätter cirka 330 mdr kronor enl. Svensk Dagligvaruhandel.

Prisförändringar huvudkategorier i juli och 12 månader

Kategorier som ökat/minskat mest senaste månaden och året: (31 juli 2024 mot 31 juli 2023)

Prisförändringar produktgrupper juli 2024

Prisförändringar Grönsaker Produktgrupper Juli 2024 och mot fg år.

Vad göra som konsument? 

Man måste ta fortsatt stort ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med höga fasta kostnader, som räntor, resor mm, gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. 

  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.

Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *