Pressutskick: mars 2023

Mars 2023 – fortsatta prisökningar, men årstakten avtog

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat med februari 2023 som enskild rekordmånad.

I mars ökade priserna på över 44.000 artiklar i dagligvaruhandeln med i genomsnitt 0,7% och på matrelaterat med 0,8%. Ökningarna drivs av fortsatt ökade priser på ett antal stora kategorier, samtidigt som priserna minskade ordentligt på frukt och grönsaker. Se nedan för analys.

Det positiva beskedet är att vi nu möter de första månaderna efter krigsutbrottet 2022 och prisökningarna 2023 i mars är lägre än 2022. På 34.000 jämförbara artiklar 1 april mot ett år tidigare är nu prisökningen 14,6% och på matrelaterade artiklar (dvs exkl. djur, hem & hushåll, kroppsvård och hälsa) 17,0%. Fortfarande enormt höga tal, men lägre än för en månad sedan (17,8%).

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:

Mars              +0,7 %,           (0,8% mat)    44.101 artiklar                    EMV 0,8% (10.976 art)
YTD                 +4,1%,           (4,8% mat)    41.619 artiklar                   EMV 3,9% (10.656 art)
12 månader: +14,6%          (17,0% mat)  34.473 artiklar                  EMV 16,2% (9.235 art) 


Senaste 12 månaderna har kedjornas egna märken (EMV) ökat med 16,2%, medan totalen ökat med 14,6%, samtliga kategorier inräknade.

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare (1 mars 2023, 1 januari 2023, 1 april 2022).

Tacofesten blir dyrare
Störst prisökningar under mars var det på Skafferiprodukter vilket är en oerhört stor kategori. Över 6.000 artiklar där Mexikanskt dvs ”Tacofesten” ökade med 5,6%, där många av storsäljarna ökade med upp till 15%. Därefter kom stora ökningar på mer än 3% på marmelad, sylt, marinader, flingor och müsli som alla ökade mer än 3% på en månad. Tänk också att det finns minst 384 olika marmelad- och syltartiklar att välja på… Men också att många artiklar ökat med 20-30%, se tabell nedan.

Glass ökar också i pris lagom till nya glassäsongen. Mest ökade pinnglassarna och flerpack med glasspinnar. Och inför påsken så ökade sillpriserna rejält. Mest ökade ICA sina priser på burkarna med 10-14%.

Inom Mellanmål, så ökade ICA priset på sina saftsoppor (1 liter) med hela 13-23%.

I januari ökade Coop priserna snabbast och i februari Axfoodkedjorna Willys, CityGross och Hemköp och i mars var det ICAs tur att öka priserna något snabbare än konkurrenterna.

Positiva nyheter
Som motvikt till prisökningarna minskade många kategorier i pris i mars. Störst prissänkning var det på färska Grönsaker -2,3% och Frukt -4,9%. Vi har sagt det tidigare att dessa ofta svänger naturligt efter säsong och nu gick de ner i pris. Zucchini och Aubergine blev -19% billigare, Gurka -15% och Tomater -12%. Även en hel del mejeriprodukter minskade i pris.

Varför har det ökat så mycket?
Efter februaris höga ökningstal så fortsätter mars med stora ökningar på många produktgrupper, men det kompenseras av prissänkningar på framför allt Frukt och Grönt vilket inte var fallet i februari.

Fördröjningseffekten i branschen är stor och det vi nu ser öka i mars, är resultatet av prisökningar för producenterna under hösten 2022. Kedjorna o butikerna höjer heller inte sina priser samtidigt, vilket ger extra fördröjningseffekt. Man har fortsatt ökade kostnader för olika ingående råvaror, förpackningsmaterial, transporter och el, samt den svaga kronan. Producentprisindex är fortsatt på hög men sjunkande nivå och företagen rapporterar fortsatta ökade kostnader för att producera. Samtidigt ser vi kraftiga prissänkningar på färska grönsaker och frukt.

Inom jordbruksrelaterade produkter som kött, mejeri och ost så har prisökningstakten stannat av och inga större ökningar har setts sedan i oktober. Både foder och gödselpriserna har sjunkit i pris och det bådar för prissänkningar längre fram.

Framtiden då?
Hela branschen är oerhört pressad med sänkt lönsamhet för de flesta aktörerna från producent till butik. De svenska livsmedelsföretagen rapporterar kraftigt försämrad lönsamhet. Kedjorna tappar marginal och detsamma hos butikerna. Med detta sagt undantaget lågprisaktörerna, som Lidl, Willys, Pekås, Gekås och ÖoB, som står med öppna armar och välkomnar nya kunder.

Under slutet av månaden införde Lidl prissänkning på 100 artiklar och Coop lämnar 12% rabatt till medlemmar på all frukt och grönt under april månad. ICA ska från den 11 april prissänka 300 artiklar med mellan 5-25% till butik. Hur stor prisändringen blir till konsument vet vi ännu inte. Fokuset på att sänka matpriserna har sällan varit större än nu och prispress är nog ordet som ICA och Coop utsätts för.

De kommande månaderna ser vi fortsatta prisökningar i branschen från producenter till kedjorna. En del kategorier borde inte öka speciellt mycket, som jordbruksrelaterat, medan en del andra kategorier borde ha höjningsbehov. Osäkerheten i branschen är dock stor och påverkas mycket av utvecklingen i Ukraina, importpriser, valutakurs mm. Positivt är dock att ökningstakten i senaste producentprisindex i februari enligt SCB sjönk ordentligt på grund av lägre energipriser. Dock så är det fortfarande ganska stora kostnadsökningar mot föregående år.

Dessutom har butikshyrorna gått upp cirka 10%, elkostnaderna är höga och kommande löneökningar pressar butikerna att öka intäkterna. Det innebär ökade priser. Det ihop med sjunkande volymer och konsumenternas extraprisjakt och multilojalitet, gör utmaningarna enorma för en stor och pressad bransch.

Prisutveckling topplistor Produktgrupper mars 2023

Prisutveckling topplistor Produktgrupper 12 månader

Mest prissänkta Produktgrupperna mars 2023

Lägst prisökning Produktgrupp 12 månader

Dyrare tider för dem som uppskattar flingor till frukost (Exempel prisökningar mars 2023)

Lagom till våren kommer höjningar på styckglass (Exempel prisökningar mars 2023)

Fredagsmyset blev under mars 2023 än dyrare (Exempel prisökningar mars 2023)

Vad göra som konsument?

  • Jag tror man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
  • Och så gäller det att utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
  • Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt.
  • Över 170.000 unika besökare i Matpriskollen senaste månaden, som gjorde 1.000.000 besök för att kolla erbjudanden i olika butiker.
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
  • Handla inte hungrig!
  • Se upp för dåliga extrapriser.

Om Matpriskollen
Jag vet det kanske låter ”sälj eller skrytigt”, men faktum är att vanliga användare ofta skriver in och berättar att de sparar massor med pengar på att använda vår gratisapp. Ofta 1000 kronor per månad.  Då jag inte gillar login och lösenord, så har vi inte det i appen och vi vet inte ens vem som använder appen. Det finns heller inga tilläggstjänster eller annat som kostar för konsumenten. Vi skriver av ca 200 000 erbjudanden per vecka från Sveriges alla matbutikers pappersreklam. Vi var som mest 21 personer! Ett galet jobb, men då kan man ha ”NEJ TACK” på brevlådan och ändå få del av alla bra erbjudanden! Efter 12 år är det fortfarande grundupplägget för gratistjänsten.

  • Snittrabatten i appen är 25%! Massor av erbjudanden är 40-50% billigare än ordinarie pris. Utgå från dessa när du ska planera dina inköp. Så sjukt enkelt och jag tycker att det förtjänar att nämnas ordentligt!
  • Lägg bevakning på de varor du brukar handla mycket av.
  • Se Arlakökets snabbaste och enklaste recept kopplade till extrapriserna.
  • Inköpslista som man delar enkelt och lägger varorna i butiksvarvsordning!
  • Antalet användare av gratistjänsten är jan-mars 2023 över 250 000 som använder appen i genomsnitt en gång per vecka och ser erbjudanden från 1 miljon butiker per månad.
  • Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand.

Bästa hälsningar,

Ulf Mazur,
Grundare Matpriskollen

Comments
  • Tycker ni att en nedgång på 40 öre på hundra kronor är ett Fall? Om man simmar och kommer ner så lite i vattnet sjunker man knappast. Jag tycker att ni – och massmedia- gör stor affär av denna hittills marginella förändring, som snarare är ett möjligt tecken på att priserna just nu inte har gått upp.

Lämna ett svar till Gunnel Wounsch Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *