Pressutskick: oktober 2023

Nya prisökningar i oktober.

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom Dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har ordinariepriserna ökat med 19% och 22% på matrelaterade produkter. Bara under oktober steg priserna med 0,3%, vilket var den största ökningen sedan i mars i år på enskild månad.

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 oktober 2023, 1 jan. 2023, 1 november 2022 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark.

Årstakten är nu på +5,7% på 34.000 jämförbara dagligvaruartiklar och +6,1% på matrelaterade artiklar (exkl Djur, Hem & hushåll, Kroppsvård och Hälsa). Prisökningstakten sjunker snabbt, men det innebär ändå att svenska folket betalar cirka 20 miljarder mer nu, mot för ett år sedan, för att handla samma varor. Jämfört med januari 2022 betalar vi cirka 60 miljarder mer för det vi köper i matbutikerna, då maten är 22% dyrare nu. För varje månad som går så möter man höga ökningstal från föregående år, så årstakten minskar, vilket ju är positivt, men maten blir alltså inte billigare.

I oktober, mätt som pris 1 november jämfört med 1 oktober, ökade priserna på över 43.000 dagligvaror med +0,3%. Det innebär dock inte att det är stopp på prisökningarna. Hela 28% av artiklarna ökade i pris, medan 13% sjönk och 59% var oförändrade (se tabell).

Prisutvecklingen var ganska ojämn mellan kedjorna. ICAs priser ökade mest med 0,4%, följt av Stora Coop med +0,2% och Hemköp +0,1%. Willys och City Gross 0%.
Sett över 12 månader har Stora Coop ökat priserna mest och City Gross minst. Det skiljer 3%-enheter på årsbasis mellan dessa kedjor.

Det pågår början till ett priskrig därute då Ica Maxi på allt fler platser försöker flytta fram sin prisposition och utmana Willys som lägsta prisaktör. Prissättningen på ICA-butikerna är individuell och därför är det svårt för konsumenterna att få grepp om priset hos ”min” ICA-butik. Skillnaderna mellan olika Maxi-butiker är upp till 6-7% och mellan ICA-Kvantumbutiker upp till 19% på olika platser i Sverige.

Icke lågprisaktörer sliter med förändrade kundbeteenden och utmaningar att få ihop lönsamheten. Olika butikslägen och olika kedjor har olika förutsättningar och filar därför säker på olika alternativ. Men klart är att med medvetna konsumenter får inte prisgapet bli för stort mellan lågpris och övriga butiker.

Prisförändringar i oktober

Tittar vi tillbaka 12 månader, så är det huvudkategorin Snacks och Godis som ökat mest i pris,
+11,1% och där är det Godis och Choklad som båda ökat mer än 12% på ett år. Ostpriserna är nu i genomsnitt -1,8% lägre än för ett år sedan. Hårdost är till och med -6% billigare, medan färskost är 8% dyrare.

De kategorier som ökat mest i oktober:

Bär + 2,1%. Det som driver upp bärpriserna är Jordgubbar +6,1%, ex 500g 69->99 kr för 500g på Coop. Hallon +1,9% Blåbär +1,2%. Vi går ur säsong och då blir det dyrt.

Glasstillbehör, +1,7% Strössel ökar med 10-20% på stora artiklar.

Juice, fruktdryck och smoothie, +1,4%. Dessa tillhör mejerikategorin, men här är det stora ökningar på kända sorter av drickfärdig apelsinjuice, vilket döljs av att alla kedjor ännu inte höjt och många varumärken inte ändrats lika mycket. Men vi ser prisökningar på +20% för en liter färdig juice. Det beror på apelsinskörden i Florida som blivit katastrofdålig pga orkaner och sjukdomar, ökad efterfrågan på juice efter pandemin och samt den svaga valutan. Juicekoncentrat hade i somras ökat med +70% på ett år. Många stora märken höjs nu med 10%-20% (ex Innocent, Bravo och God Morgon) 26,90-31,90 osv.

Caviar & Kaviar +1,4%, både ökar o minskar i pris. Upp till 2 kronor dyrare till 2 kr billigare/förpackning. Ändå cirka 2 kr/förpackning.

Baka Laga +1,2%. Sirap +2,2% Dadelsirap Sevan +ca 30%, Många märken stora ökningar. Sockerpriserna går fortsatt upp. Dansukker 750 g + ca 5%. +1-2 kr/paket.

Frukt +1,2%, Rabarber få artiklar Fryst upp 28% eller från 12,90 till 17,90 /paket på Willys. Avokado +11,9%, ex Avokado i nät 700 g från 39 till 56 kr på Stora Coop eller 44%. Inga prisändringar på vissa artiklar.

Olivolja & Vinäger +1,1%. Olivolja ökar mest inom kategorin +2,2%. Verkligheten ofta +20%, ex Ica Eco, Monini, Zeta, Fontana 10-20% på många artiklar. Det vi pratat om i somras nu verklighet. Prisökningarna på olivolja började vi se redan i augusti och har sedan fortsatt. Det beror på brist på spanska oliver pga mycket dålig skörd som skapat brist på oliver och till det en svag svensk valuta.

Pulversoppa +1,1%, Podravka ökat mycket upp till 16%. Blå Band 5% eller en krona 15,90 – 16,90.

Matfett + 1,0%. -Det finns en hel del inom Smör och margarin som ökar i pris igen. Allt från vanligt smör till bordsmargarin, Bregott etc. Men även Ica, Coops och Arla Flyttande Smör och rapsolja är upp under månaden. Även Växtbaserat mejeri har vi en del stora prisökningar, från kända varumärken som Oatly, Planti och Valio.

De kategorier som minskat mest i oktober:

Köttfärs -1,2%. Blandfärs 1 kg på ICA tex, prissänkts med hela 20 kr/kg, annars 10-20 kr.

Kaffe intressant. Bara Gevalia som står för hela prissänkningen. -12 kronor per paket eller -19%! Från 63,90 till 51,90. Har varit ute i kylan och nu kommit tillbaka igen. 5 prisförhandlingar per år då leverantörerna komma in med offerter. De bästa vinner. Inga kampanjer, för övriga. Gevalia har varit avlistade från några kedjor! Hårt slag men nu come back… Kedjornas makt och en prisjustering nedåt med -19%.

Mjukost, -2,3% ,marknadsledaren minskar priset ett par kronor, ca 5%. Slår igenom.

Kategorier som ökat/minskat mest senaste året 1 november 2022 vs 1 november 2023:

Nuläge:

I oktober ökade priserna på nästan 1/3 av alla artiklar i branschen, medan 12% sjönk i pris.
Eftersom det är så otroligt många artiklar som säljs, på så många butiker, i ett system som är trögrörligt, så blir månatliga prisändringar i snitt inte så stora. Men tittar vi under ytan så är detta den största månadsökningen sedan i mars och vi ser väldigt stora prisökningar på artiklar på butiker som prisändrar. Vi såg 20% upp på strössel, olivolja, juice mm. Priset på Via tvättmedel stora förpackningar ökar med mellan 7,5-14,2%. En riktig storsäljare i Peka 800g potatisgratäng är upp 6,8% på månaden. Det är rejält och också intressant vad som driver det. Den är upp 14,1% på 12 månader så oktobers ökning är nästan halva den ökningen.

Många kategorier håller emot prisökningar, som tex Kroppsvård och det kan bero på att dagligvarubutikerna nu upplever en större press från lågprisaktörer som ÖoB, Gekås, Rusta mfl, som säljer dessa produkterna klart billigare.

Pressen från media och konsumenter på dagligvarubranschens aktörer att hålla tillbaka prisökningar var enorm under våren och det har fungerat att stoppa de stora prisökningarna vi sett sedan starten på 2022.
Våra förändrade inköpsbeteenden sätter också stor press på hela branschen och det finns i nuläget inga vinnare, förutom etablerade lågpriskedjor som Willys, Lidl, Gekås, Coop X:-TRA mfl. Även där pressas marginalerna, men kompenseras med kraftigt ökad försäljning. Fortsatt stor bevakning från media och konsumenter som är multilojala, är de mest återhållande faktorerna på priserna.

Framåt:

Läget osäkert, men vi kommer se fortsatta prisförändringar framåt. Årstakten kommer att dramatiskt minska efter mars månad 2024 om nuvarande ökningstakt håller i sig och mycket talar för det. Fortsatt försämrad köpkraft hos svenska hushåll medför mer prismedvetna konsumenter vilket försvårar prisökningar. Jämfört med 2022 ser vi också lägre energipriser, lägre råvarupriser och sänkta transportkostnader.

Att ICA-butikerna höjer mest i månaden är intressant då det här finns många butiker med riktigt stora prisgap till lågprisbutikerna. Med ännu större prisskillnader kan man undra om dom kommer tappa ännu fler kunder, eller om dom ändå bedömer att prisökningarna krävs och kan motverka volymtapp och lönsamhetstapp. Förmodligen stora olikheter i förutsättningar mellan olika butiker och därför fattar man olika prisbeslut. Detta visar sig också i Matpriskollens senaste prisundersökning som presenteras vecka 45. Skillnaderna mellan olika ICA-butiker är upp till 25%.

Några exempel på råvaror som driver priserna uppåt framöver är kakao, som är på rekordnivåer på börserna, beroende på minskade skördar i Västafrika på grund av översvämningar och att bönderna minskar produktionen då man använder mindre konstgödsel och bekämpningsmedel då det blivit mycket dyrare att köpa in. Sockerpriserna är också på rekordnivåer det är därför troligt att priser fortsätter uppåt utifrån de mindre ökningar vi sett i månaden.

Vi har sett stora sortimentsförändringar och där stora kända artiklar slängs ut från butikerna, då kedjorna vägrar acceptera önskade prisökningar. Detta kommer bli spännande att följa då konsumenterna fortsatt har pengar att handla för och ofta vill ha sitt kaffemärke eller sin Nutella eller sitt Kinder ägg. Marknadskrafterna står mot varandra.

Konsumenternas makt är stor. I miljoner agerar man nu som Matpriskollen sagt att man ska göra, om man vill hålla nere sina matkostnader:

• Var multilojal (kolla i flera butiker)
• Handla på extrapris
• 0-svinn. Släng inte mat!

Detta påverkar hela dagligvaruhandeln på ett helt nytt sätt. De etablerade kedjorna har det fortsatt jättetufft med minskad försäljningsvolym, medan lågprisbutikerna slår rekord varje månad.

Vad göra som konsument?

Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
• Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
• Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
• Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
• Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
• Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
• Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
• Få koll på din privatekonomi och
• Handla inte hungrig!

Om Matpriskollen
Startat 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare. Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand och Vi säljer pris och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer.

Bästa hälsningar,
Ulf Mazur, Grundare och VD, Matpriskollen


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *