Pressutskick: november 2023
Kaffe drar ner och apelsinjuice och oljor drar upp priserna i november.
Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom Dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har ordinariepriserna ökat totalt med 19% och 22% på matrelaterade produkter. Under november fortsatt priserna upp med 0,2% och det är stora variationer där var fjärde produkt prishöjts, men också prissänkningar som håller emot.
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare (1 november 2023, 1 jan. 2023, 1 december 2022 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark.
Årstakten är nu på +5,3% på 35.000 jämförbara dagligvaruartiklar och +5,6% på matrelaterade artiklar (exkl. Djur, Hem & Hushåll, Kroppsvård och Hälsa). Prisökningstakten sjunker snabbt på årsbasis, men vi ser fortsatt väldigt mycket som blir dyrare och trögheten inom dagligvaruhandeln, med långa ledtider gör att det fortsatt blir dyrare. Svenskarna har fått ökade matkostnader på cirka 65 miljarder på 2 år och vi ser inga tecken på större prissänkningar framöver. För varje månad som går så möter man höga ökningstal från föregående år, så årstakten minskar, vilket ju är positivt, men maten blir alltså inte billigare!
I november, mätt som pris 1 december jämfört med 1 november, ökade priserna på över 43.000 dagligvaror med +0,2%. Hela 23% av artiklarna ökade i pris, medan 14% sjönk och 63% var oförändrade. Se tabell nedan.
Prisutvecklingen var ganska ojämn mellan kedjorna i november. ICAs priser ökade mest med 0,4%, följt av Axfood 0,2% (Hemköp, Willys, City Gross) och Stora Coop som sänkte priserna med -0,1%.
Sett över 12 månader har priserna ökat med 5,3% i snitt och kedjeblocken har ökat så här:
ICA-butiker: 5,2%
Axfood: +5,0%
Coop (mätt som Stora Coop): +6,4%
Det är andra månaden i rad som ICA-butikerna ökar priserna mest. ICA Maxi-butikerna är de som ökar minst inom ICA, medan övriga ICA butiker höjer något mer. ICA Maxi försöker flytta fram sin prisposition och utmana Willys som lägsta prisaktör på allt fler platser. Prissättningen på ICA-butikerna är individuell och därför är det svårt för konsumenterna att få grepp om priset hos ”min” ICA-butik. Skillnaderna i pris mellan olika ICA-butiker är upp till 25% och även mellan ICA-butiker av samma sort (Supermarket, Kvantum mm) så är skillnaderna stora.
Icke lågprisaktörer sliter med förändrade kundbeteenden och utmaningar att få ihop lönsamheten. Olika butikslägen och olika kedjor har olika förutsättningar och filar därför säker på olika alternativ. Men klart är att med medvetna konsumenter får inte prisgapet bli för stort mellan lågpris och övriga butiker.
Prisförändringar huvudkategorier i november och sedan nov 2022
Summering av tabellen ovan:
- Frukt och bär ökade med 1,6% drivet av Vindruvor +15%, Jordgubbar +10% och Banan +3,1%. Medan Apelsiner -7%, Clementiner -5% och Avokado -3%.
- Djurprodukter +0,8% drivet av Fågelmat som ökade med 2,3%.
- Skafferiprodukter. 6219 artiklar ökade med 0,7%, drivet av Olivolja +4,8%, Marmelad och sylter +1,6% (mycket socker som stigit enormt i pris). Coop Jordgubbssylt ökade med 41% eller 13,50kr/flaska. Väldigt mycket kända artiklar ökade i pris, som t.ex. pesto, balsamvinäger, chilinötter, havssalt, pepparkaksdeg.
- Mejeri ökade i snitt med 0,5% vilket förvånar. Hela ökningen kommer av de enorma prisökningarna på Drickfärdiga juicer med i snitt +3,0%. Smoothie +1,8%. Några märken står för hela ökningen och ex Bravo apelsinjuice 2 liter ökar med cirka 13 kronor!
- Drycker minskade med -0,5% i snitt, men det var kaffet som stod för hela nedgången. Bryggkaffe -2,9%. Läs mer nedan.
12 månader, så är det som ökat mest:
- Snacks och Godis som ökat mest i pris, +11,2% och där är det Godis och Choklad som båda ökat mer än 13% på ett år. Detta drivs av socker och kakaopriser som ökat, samt en svag svensk valuta.
- Fisk och skaldjur +9,9%, där Lutfisk ökat med +24%, Lax +17% och Torsk +12%.
- Skafferi +9,4%, där Olivoljan ökat +28%, Rostad lök +26%, Mjölmix mycket glutenfritt +23%, Bönor +21% och Socker +20%.
Det som ökat minst på 12 månader:
- Mejeri, +1,1% på ett år, men har sjunkit mest i pris om kategorin Juicer tas bort, för då är det -3,6%. Juice har istället ökat 15% i pris. Växtbaserat mejeri har ökat i pris med 8%, medan allt animaliskt sjunkit i pris senaste året. Lägre avräkningspriser till bönderna och minskad försäljning har pressat till prissänkningar.
- Ostpriserna är nu i genomsnitt -2,4% lägre än för ett år sedan. Hårdost är till och med -7% billigare, medan Färskost är 7% dyrare. Hänger ihop med lägre mjölkpriser.
Prisförändringar i november per kategori (för 12 månader se bilaga)
De kategorier som ökat mest i november:
- Olivolja & Vinäger: Olivolja +4,8% på 137 artiklar i genomsnitt. Olivoljan fortsätter att öka och vi ser både kedjornas märken och leverantörsmärken som ökar. Det vi pratat om i somras är nu verklighet. Prisökningarna på olivolja började vi se redan i augusti och har sedan fortsatt i 4 månader. Det beror på brist på spanska oliver pga. mycket dålig skörd som skapat brist på oliver och till det en svag svensk valuta.
- Fågelmat olika sorter. Vildfågelmat, frön och stänger ökar. Framför allt ICA Maxi som ökat priset på några artiklar med 15%, vilket slår igenom.
- Frukt och Bär: Vindruvor + 14,7%. Verkligheten att den vanliga asken går från 39,90 till 49,90, +25%. Jordgubbar +10%.
- Juice, fruktdryck och smoothie: Drickfärdig juice fortsätter att rusa. Dessa tillhör mejerikategorin och här är det stora ökningar på kända sorter av drickfärdig apelsinjuice. Prisökningarna började i oktober, men nu ser vi enorma ökningar på storsäljare. Ex Bravo 2 liter från 31 till 44 kr/förpackning. Månadens ökningar är helt drivet av några få märken som ökat rejält. Apelsinjuicerna ökar mest. Det beror på apelsinskörden i Florida som blivit katastrofdålig pga. orkaner och sjukdomar, ökad efterfrågan på juice efter pandemin och samt den svaga valutan. Juicekoncentrat hade i somras ökat med +70% på ett år. Men övriga juicesmaker ökar också, ofta mellan 10-20%, eller 2-4 kronor/förpackning.
- Marmelad & Sylt, Sylt +1,6%. Kedjornas egna märken ökar mest och det är både jordgubb, lingon och hallonsylter som ökat i pris. Ökningar upp till 40% på en artikel. Socker är grunden i dessa artiklar och sockerpriset är upp 50-75% på ett år.
De kategorier som minskat mest i november:
- Kaffe -1,4%. Bryggkaffet minskar mest och priset sjönk med cirka 6 kr per kilo och ett paket kostar nu från 45-60 kr beroende på sort och butik. Den sänkta prisnivån är nu den lägsta sedan början av 2022. Matpriskollen bedömer att det kommer bli kraftiga rabattutspel på bryggkaffe till jul från i princip alla kedjor. Rabatter upp till -50% kommer säkert.
- Lamm och vilt: här är det svenskt lamm från Scan som sjunkit med -2% – -10%.
Nuläge:
I november ökade priserna med +0,2%. Mätt över 12 månader är årstakten nu 5,3%. Vi ser fortsatt en press uppåt på priserna och ICA-butikerna är igen det block som ökade mest under månaden. Det visar hur tufft många traditionella butiker har det att få ihop affären. Coop aviserade i veckan nerdragning av 100 tjänster på HK.
Lågpriskedjorna har ju tagit rejält med marknadsandelar senaste året, så prisökningar är inte det första man vill ta till om man inte måste. Men stora kostnadsökningar i butikerna ihop med, sjunkande volymer och större prisfokus från konsumenterna gör ändå att man ökar priserna.
Mängden artiklar som prisförändras är fortfarande mycket stor och visar på hur tuff konkurrensen är mellan butikerna, samtidigt som det är mycket prisökningar som måste igenom från producent till konsument.
Eftersom det är så otroligt många artiklar som säljs, på så många butiker, i ett system som är trögrörligt, så blir månatliga prisändringar i snitt inte så stora. Som exempel ser vi också trögheten inom dagligvaruhandeln då det fortsatt är prishöjningar inom t.ex. juicer och oljor. De första olivoljehöjningarna började i somras och det fortsätter alltså slå igenom. Och när väl ett märke på en kedja prisändras, så blir konsumentprisförändringen mycket stor per artikel. Vi såg upp till 14 kr ökat pris för en juiceförpackning. (Bravo Apelsinjuce 2 liter på Willys, från 30,90 kr till 44,90). Exempel Olivolja från ICA mellan 15-30% prisökning.
Många kategorier håller emot prisökningar, som tex Kroppsvård och det kan bero på att dagligvarubutikerna nu upplever en större press från lågprisaktörer som ÖoB, Gekås, Rusta mfl, som säljer dessa produkterna klart billigare.
Pressen från media och konsumenter på dagligvarubranschens aktörer att hålla tillbaka prisökningar var enorm under våren och det har fungerat att stoppa de stora prisökningarna vi sett sedan starten på 2022.
Våra förändrade inköpsbeteenden sätter också stor press på hela branschen och det finns i nuläget inga vinnare, förutom etablerade lågpriskedjor som Willys, Lidl, Gekås, Coop X:-TRA mfl. Även där pressas marginalerna, men kompenseras med kraftigt ökad försäljning. Fortsatt stor bevakning från media och konsumenter som är multilojala, är de mest återhållande faktorerna på priserna.
Framåt:
Läget osäkert, men vi kommer se fortsatta prisförändringar framåt. Årstakten kommer att dramatiskt minska efter mars månad 2024 om nuvarande ökningstakt håller i sig och mycket talar för det. Fortsatt försämrad köpkraft hos svenska hushåll medför mer prismedvetna konsumenter vilket försvårar prisökningar. Jämfört med 2022 ser vi också lägre energipriser, lägre råvarupriser och sänkta transportkostnader.
Att ICA-butikerna höjer mest i månaden är intressant då det här finns många butiker med riktigt stora prisgap till lågprisbutikerna. Med ännu större prisskillnader kan man undra om dom kommer tappa ännu fler kunder, eller om dom ändå bedömer att prisökningarna krävs och kan motverka lönsamhetstapp. Förmodligen stora olikheter i förutsättningar mellan olika butiker och därför fattar man olika prisbeslut. Detta visar sig också i Matpriskollens senaste prisundersökning som presenterades vecka 45. Prisskillnaderna mellan olika ICA-butiker är upp till 25%.
Vi har sett stora sortimentsförändringar och där stora kända artiklar slängs ut från butikerna, då kedjorna vägrar acceptera önskade prisökningar. Detta kommer bli spännande att följa då konsumenterna fortsatt har pengar att handla för och ofta vill ha sitt kaffemärke eller sin Nutella eller sitt Kinder ägg. Marknadskrafterna står mot varandra.
Konsumenternas makt är stor. I miljoner agerar man nu som Matpriskollen sagt att man ska göra, om man vill hålla nere sina matkostnader:
• Var multilojal (kolla i flera butiker)
• Handla på extrapris
• 0-svinn. Släng inte mat!
Detta påverkar hela dagligvaruhandeln på ett helt nytt sätt. De etablerade kedjorna har det fortsatt jättetufft med minskad försäljningsvolym, medan lågprisbutikerna slår rekord varje månad.
Vad göra som konsument?
Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Få koll på din privatekonomi.
- Handla inte hungrig!
Om Matpriskollen
Startat 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare. Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand och Vi säljer pris och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer.
Bästa hälsningar,
Ulf Mazur, Grundare och VD, Matpriskollen
Bilaga:
Kategorier som ökat/minskat mest senaste året (1 december 2022-1 december 2023)