Pressutskick: påsken 2023
Under påskveckan handlar vi 20% mer mat än en vanlig vecka. Efter jul så är detta årets viktigaste matvecka. Därför är påskveckan väldigt viktig för matkedjorna, men också för Sveriges konsumenter.
Prisutvecklingen på det man köper mest till påsk är nu kartlagd. Matpriskollen har tittat på närmare 1.000 olika artiklar inom en mängd produktgrupper och jämförelsen är vad dessa kostade 1 april i år jämfört med 1 april 2022. Det som ökat mest är klassiska produkter som grädde, lax och ost.
På de utvalda produktgrupperna, så är ökningen i genomsnitt 16,6%, men som man ser är variationen stor mellan grupperna och man ska också komma ihåg att variationen inom en produktgrupp är stor. Det finns artiklar och kedjor som på olika produkter inom samma produktgrupp väldigt stor.
Generellt så innehåller påskbordet mycket mejeriprodukter och fisk som protein. Tyvärr är dessa de produktgrupperna som ökat mest i pris under senaste året. Det positiva är dock att ökningstakten för ost och mejeriprodukter har stannat av sedan senhösten 2022.
Allt har inte ökat lika mycket och det är viktigt som konsument att man vet hur man ska handla. På bara ett år har vi ändrat vårt sätt att handla radikalt i Sverige. Vi handlar nu mycket mer multilojalt, dvs vi gör inte alla inköp i en butik utan går till flera olika butiker. Vi köper även mycket mer på extrapris än tidigare. Så mycket som 40% av inköpen sker nu till extrapris. Men äggkampanjerna lyser med sin frånvaro! Enligt branschorganisationen Svenska Ägg äter vi nämligen 70 miljoner ägg i Sverige under påsk och normalt är det en av de stora kampanjprodukterna tillsammans med t.ex. kaffe, godis, läsk, lax, sill och ost.
I år så har en av Sveriges största äggproducenter haft två salmonellautbrott och en halv miljon höns har fått avlivas. Totalt sett motsvarar de smittade hönsen cirka 20 procent av den svenska äggproduktionen. Mycket ägg har fått återkallas av både Coop, ICA och Axfood, vilket skapat stora obalanser i utbudet. Dessutom pågår fågelinfluensa i Europa vilket innebär restriktioner för hönshållningen, vilket kan påverka produktionen.
Lite prisutspel på lockvarorna till påsk
Den här veckan slåss butikerna verkligen om att få just dig som kund. Därför är rabatterna nu jättestora på lockvaror. Matpriskollen registrerar cirka 240.000 erbjudanden i Sveriges 3.300 butiker bara den här veckan. Rabatterna är 20-25% i genomsnitt. På så sätt kan man lura inflationen på mat…
Willys har även i år påskkampanj på kaffe till samma pris som förra påsken, 29,90/st för WillysPlus kunder. I år är det dock enbart Löfbergs lila som gäller mot förra året då det fanns flera varumärken att välja mellan.
Citygross kör också Löfbergs lila, men till 24,95/st till sina priokunder. Det är faktiskt billigare än förra årets kampanj på kaffe som då var 2 för 59,00 kr, men också med flera märken att välja på, då var det köpkrav att handla för minst 150 kr istället för årets krav på priokund.
Flera kedjor har höjt sina priser på den så populära skivade gravade/kallrökta laxen till påskbordet. Exempelvis går ICA Maxi från förra årets 25,00/st för 150 gram med ICAs varumärke till 39,90/st för exakt samma produkt. Det är en ökning av kampanjpriset på sanslösa 60%.
Även Stora Coop har fått höja priset för sin skivade gravade/kallrökta lax på 150 gram med Coop som varumärke. Här har man gått från 29,90/st till 39,90/st, men då också lagt till att man behöver vara medlem för att få det priset vilket man inte behövde förra året.
Äggkampanjerna uteblir i år och anledning är nog tillgången på ägg. Ordinariepriset för frigående ägg är även upp cirka 24% senaste 12 månaderna. Förra veckan hade dock Ica Supermarket ekoägg för 3,25/st, CityGross/Coop ägg från frigående höns för 2,50/st samt Lidl Vaktelägg 18-p för 50 kr.
Påsken – godisets stora försäljningsvecka!
Sverige är ett av länderna som äter mest lösviktsgodis i världen och under påskveckan är försäljningen som allra störst med många ton godis som ska köpas och ätas upp!
Nedan har vi tagit fram lite exempel på godis som tillverkas speciellt till påsk och dess utveckling senaste 12 månaderna.
Ser vi på prisutvecklingen för hela kategorin med Godis så har den ökat med +18,5% (608 jämförda artiklar) och även kategorin Choklad är upp +17,5% (431 jämförda artiklar). Helt klart är att det blir dyrare att fylla påskägget detta år!
Samtidigt kan vi läsa i många medier att godisförsäljningen ökar just nu i Sverige. Vi verkar unna oss godis när räntor, matpriser och elräkningar blivit dyrare.
Bästa hälsningar,
Ulf Mazur,
Grundare Matpriskollen