Pressutskick: februari 2023
Februari 2023 – de högsta prisökningarna Matpriskollen har varit med om!
Matpriskollen har undersökt butiksprisernas utveckling sedan 2015. Aldrig fram tills nu har vi sett en ökning så stor som under februari. Detta måste vara den värsta månaden sedan 1980-talet.
44.058 olika dagligvaruartiklar ökade på en månad med otroliga +2,1 %. Februari är alltså den månaden där priserna stigit mest i pris sedan vi började mäta! 2023 har fått en start av prisökningar som är häpnadsväckande, hela 3,4% upp i dagligvaruhandeln på 2 månader!
Tänk på att varje % prisökning motsvarar cirka 3 miljarder i extra prisökningsbörda för konsumenterna.
På ett år är ökningstakten totalt 15,2%. Analyserar vi enbart produkter som är matrelaterade (exkl djur, hälsa, kroppsvård och hem&hushåll) så är februari upp 2,5%. På 12 månader 17,8% och från när prisökningarna startade januari 2022 är ökningen 20,8% på matrelaterat (ej i tabellen).
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 mars 2022, 1 januari 2023,
Prisutveckling topplistor produktgrupper
Kategorin djur ökade alltså mest under månaden tätt följt av barnprodukter.
Inom djur ser vi att det är kategorierna Katt och Hund som ökar och inom dessa är det i stort sett att torr och blöt mat som stigit kraftigt i priser. Hundmat torrfoder oxkött 800g från Frolic är upp 25,5%, Whiskas kattmat från 20-35% …Se tabellen för några fler prisexempel.
Ser vi på Barnprodukter så är det kategorin barnmat som står för nästan hela ökningen på sanslösa 10,8% prisökning i snitt på totalt 454 produkter!! Produktgrupperna som ökat är framför allt välling 11,7%, burkmat 9,3% och klämpåsar 5,5%. Men även nappar och nappflaskor ökar med över 5% på totalt 139 produkter.
Som alltid så syns ännu större prishöjningar när vi tittar på artiklar. Verkligheten för barnfamiljerna är Exempelvis:
Välling fullkorn 12 månader 2 kg från Semper är upp från 143 till 195 kronor eller 25,8%,
Modersmjölksersättning Nestle +25%, Barnmatsburkar upp till 22% prisökning i februari beroende på kedja o märke.
Grönsaker
Här är det enorma ökningar på en del artiklar. Detta kan förklaras med säsongsvariationer. Tomater, paprika och gurka är alltid dyrare när det ej är säsong. Men i år verkar både paprika och tomater som importeras öka ännu mer. Det är ökade kostnader för växthusproducenter som slår igenom ihop med sämre skördar och en svag krona.
Men frukt och grönsaker sticker inte ut som mycket dyrare sett på årsbasis och dessa ska man köpa på säsong och man ska inte köpa dom till ordinarie pris!
Lite övrigt:
Jordnötter rostade osaltade 250g från Estrella upp 15,1%. och Strösocker 2kg från Dansukker är upp sanslösa 41,5%! Prisökningarna fortsätter alltså att slå brett och inom nästan samtliga kategorier och kedjor så höjs priserna. (se exempeltabell)
Varför har det ökat så mycket?
I januaris sammanfattning ställde vi oss frågan om de övriga kedjorna skulle följa med Coops start på året då kedjan ökade priserna med ca 3%. Vi ställde oss då följande fråga och gav vår bästa gissning:
”Frågan man kan ställa sig är om övriga kedjor nu ska upp i nivå med Coops prissättning eller inte? Det som är helt klart är att många leverantörer som ökat priserna i januari har än inte fått genomslag i alla kedjor. Så det är fullt rimligt att förvänta sig en februari där dagligvarupriserna kommer fortsätta att öka, det är Matpriskollens bästa gissning just nu.”
Nu har vi fått svaret:
City Gross 3,2%, Willys 3,0% och Hemköp 2,9% upp under februari månad! Även ICA gör större prisökningar på månaden, men då runt ca 2%. Februari 2023 hade alltså dubbelt så höga prisökningar som helåret 2021 hade, det är nästan svårt att ta på.
Fördröjningseffekten i branschen är stor och det vi nu ser öka i februari, är resultatet av prisökningar för producenterna under sensommaren och hösten 2022. Man har fortsatt ökade kostnader för olika ingående råvaror, förpackningsmaterial, transporter och el, samt den svaga kronan. Producentprisindex är fortsatt på hög nivå och företagen rapporterar fortsatta ökade kostnader för att producera.
Inom jordbruksrelaterade produkter som kött, mejeri och ost så har prisökningstakten stannat av och inga större ökningar har setts sedan i oktober.
Kedjorna o butikerna höjer inte sina priser samtidigt, vilket ger extra fördröjningseffekt.
Vad göra som konsument?
- Jag tror man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
- Och så gäller det att utgår från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt.
- 150.000 unika besökare i Matpriskollen senaste månaden, som gjorde 700.000 besök för att kolla erbjudanden i olika butiker.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla inte hungrig!
Bästa hälsningar,
Ulf Mazur,
Grundare Matpriskollen
Känns inte bra att livsmedelskjedjorna på olika sätt försöker föra oss ”bakom ljuset”. ICA t.ex. kör en landsomfattande (troligtvis mycket dyrbar) drive benämnd ”sänkt pris”. Ett resultat av detta som enligt era observationer inte verkar stämma! Misstänker att man på detta sätt endast vill sprida en villfarelse om att ”sänkt pris” stämmer vilket är ganska naivt. Bättre att satsa dessa miljoner för driven till att verkligen sänka matpriserna på riktigt och inte lura oss kunder
Åke Tell
.