September: Minskade priser på bröd och ökade priser på EMV

Foto: Bild används med licens från shutterstock.com.

I september låg priserna i Dagligvaruhandeln i stort sett oförändrade. Detta innebär dock inte att inget ökar eller minskar i pris – vi ser att 18% av totala antalet artiklar (ca 43.000) ökar i pris, 22% minskar i pris och 60% av priserna står still. Så det händer mycket inom branschen och är ett fortsatt ökat tryck både uppåt och nedåt.

Priserna på bröd sänks rejält under september.
“Det är oerhört glädjande och ett bevis på att marknadskrafterna fungerar både uppåt och neråt. Brödpriserna steg enormt under 2022 då både spannmål och elpriserna ökade så kraftigt. Nu har vi sett sjunkande priser på vete och el och då är det skönt att det börjar slå igenom mot konsument.” – Ulf Mazur, VD och Grundare, Matpriskollen.

Pågens produkter har prissänkt med i genomsnitt -5% vilket är den största bidragande faktorn till sänkta priser på bröd. Även Polfärskt med varumärkena Polarbröd, Fazer Bageri och Lantmännen Unibake har sänkt priserna hos kedjorna med -2,5%.

Andra varukategorier som minskat är Kvarg & Cottage Cheese. Ett exempel på detta är Lindahls kvarg som sänkt upp mot -10% mot konsument. Även hårdost fortsätter nedåt samt flertalet kategorier inom mejeri. Detta bör vara ett resultat från Arla Foods sänkning under augusti som tvingade andra aktörer och kedjor att följa efter.

De kategorier som minskat mest under september:

De varukategorier som däremot har ökat mest under september är Köttfärs, Frukt, Caviar & Kaviar samt Skafferivaror. Inom köttfärs ser vi att det är fläskfärs och blandfärs som ökar mest i pris. Att frukt går upp i pris är inget utmärkande. Fruktpriserna går kontinuerligt upp och ner beroende på säsong. Just nu ser vi att Melon, Blåbär och Rabarber ökar mest.

De kategorier som ökat mest under september:

Kedjorna ökar kampanjtrycket och höjer priserna på EMV varor
Kedjornas EMV utgör en allt större del av butikernas utbud. På kedjornas egna varumärken ökade priserna i september mycket mer än för övriga produkter. I genomsnitt +0,3%. Mest ökade ICA sina priser med +0,4% och för ICA Basic +0,8%.

Våra förändrade inköpsbeteenden sätter stor press på hela dagligvarubranschen och förutom etablerade lågpriskedjor som Willys, Lidl, Gekås, Coop X:-TRA mfl finns det i nuläget inga vinnare.

Årstakten är nu på +6,5% på 33 000 jämförbara artiklar och +6,8% på matrelaterat (exkl. Djur, Hem & Hushåll, Kroppsvård och Hälsa). Prisökningstakten sjunker snabbt men jämfört med för ett år sedan betalar svenska folket över 20 miljarder mer nu för det vi handlar i matbutikerna. Detta innebär att även om prisökningstakten sjunker så har maten alltså inte blivit billigare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *