Augusti: matpriserna gick blygsamt nedåt

Urholkad lönsamhet hos samtliga aktörer gör att Arla Foods tar till drastiska åtgärder. 

I augusti så ökade priserna totalt i Dagligvaruhandeln igen med i genomsnitt 0,2%. Detta trots att matpriserna sjönk något. Anledningen till sjunkande priser på mat är att mejeriprodukter och framför allt Arla Foods produkter prissänkt med i genomsnitt hela 10% mot kedjorna*. Arla Foods kraftfulla prissänkning är ett försök att genom sänkta priser ta tillbaka förlorad försäljning på framför allt storsäljare så som Bregott, Svenskt Smör mm.  

”Det är intressant att följa prisutvecklingen och genomslaget av en leverantörs prissänkning. Vi kan redan nu se hur Arla som största aktör i mejorihylla påverkar priserna på kedjornas egna märken (Garant, ICA, Coop), nedåt. Övriga producenter har inte ännu inte svara på Arlas prissänkning.” – Ulf Mazur, grundare och VD för Matpriskollen.

Fortfarande har största delen av leverantörerna inte kompenserats för de prisökningar man haft tidigare och kedjorna pressas för att släppa igenom prisökningarna, men prisökningarna skjuts upp så långt det går. Kedjorna har dessutom inom många kategorier stor andel av försäljningen via sina egna märken (EMV) som t.ex Garant, Xtra eller ICA Basic. För dessa varor förhandlar man direkt med producenterna och i augusti månad ser vi att prisökningarna inom EMV är något större än vad den är för leverantörsvarumärkena. 

Butiker, kedjor, grossister, producenter har alla kraftigt försämrad lönsamhet. Trots stora prisökningar har branschen inte kunnat kompensera för det höjda kostnadsläget och de minskade volymerna.

Våra förändrade inköpsbeteenden sätter stor press på hela branschen och förutom etablerade lågpriskedjor som Willys, Lidl, Gekås, Coop X:-TRA mfl finns det inga vinnare.  

”Kedjorna arbetar nu intensivt med att optimera sina sortiment för att få upp lönsamheten och vi kan förvänta oss större sortimentsförändringar än vanligt i våra butiker under hösten. Det blir ännu mer fokus på kedjornas egna varor och jag tror också på färre nyhetslanseringar än vanligt.” – Ulf Mazur.

De varukategorier som ökar mest i pris är under augusti är Djurmat, Grönsaker, Skafferivaror och Kroppsvård. Störst prisökningar hade Willys, som ökat med +0,8%. Sett över 12 månader har dock Willys ökat sina priser minst, relativt mot övriga kedjor.

Årstakten är nu +7,6% på 33.000 jämförbara artiklar och 7,9% på matrelaterat (exkl. Djur, Hem & Hushåll, Kroppsvård och Hälsa). För varje månad som går så möter man höga ökningstal föregående år, så årstakten minskar, vilket ju är positivt, men maten blir alltså inte billigare! 

*Arla sätter inga konsumentpriser utan det gör respektive kedja eller butik Mest har City Gross sänkt Arlas sortiment med -8,8% under månaden. 

De kategorier som ökat mest under augusti:

De kategorier som minskat mest under augusti:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *