Pressutskick: juli 2023

Juli 2023: Återigen något stigande matpriser i juli.

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,5% på matrelaterat.

I april kom första månaden på åratal där vi såg sjunkande priser (-0,3%) i Dagligvaruhandeln. (se graf nedan) I maj fortsätter detta med +-0 % och nu i juni så blev det också +-0. De dramatiska prisökningarna på mat och dagligvaror verkar nu stoppade, men priserna ökar tyvärr i juli igen.

Vad har hänt?

I juli (mätt som pris 1 augusti jämfört med pris 1 juli) var priserna på cirka 43.000 artiklar i dagligvaruhandeln i genomsnitt 0,2% dyrare. Det låter inte mycket, men tyvärr ökar en hel del varor och stabila eller sjunkande priser de senaste tre månaderna är nu bytt till svagt stigande.

Prisökningarna är dock inte jämt fördelade mellan kedjorna och genomsnittet på 0,2% består till största delen av prisökningar på Coop med +0,9%, medan övriga aktörer ligger runt 0-0,2%. Kedjorna har olika prishöjningsstrategier och prisändringsfönster där Coop troligtvis ligger tyngre nu under juli än övriga på marknaden.

Årstakten är nu 9,1% på 33.000 jämförbara artiklar och 9,5% på matrelaterat (exkl. Djur, Hem & hushåll, Kroppsvård och Hälsa). För varje månad som går så möter man höga ökningstal föregående år, så årstakten minskar, vilket ju är positivt, men maten blir alltså inte billigare!

Över 20%, eller 8.700 artiklar, av alla artiklar har ökat i pris under månaden. Bara 9% har minskat i pris medan 71% var oförändrade mellan 1 juli och 1 augusti. 

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:

Juli                    +0,2 %,  (0,2% mat)    42.864 artiklar  EMV 0,3% (10.857 art)
YTD                 +4,1%,  (4,6% mat)    37.100 artiklar  EMV 3,1% (9.313 art)
12 månader: +9,1%   (9,5 % mat) 32.639 artiklar  EMV 8,6% (9.005 art)  
2022-01-01:  +18,4%   (21,6 % mat) 28.867artiklar  EMV 20,7% (8.264 art)  

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 juli 2023, 1 jan. 2023, 1 juli 2022 och 1 jan 2022)

Prisökningar i juli (för 12 månader se längst ner)

De kategorier som ökat mest:

Chokladdrycker +2,3% är barnfamiljernas favorit. Det finns ett stort dominerande märke som nu höjts med cirka 10% men ända upp till +17% på vissa butiker och en del inte höjt ännu.

Frysta grönsaker + 1,6%, men tar vi bort frysta kryddor blir det +1,8% på grönsakerna och det är kedjornas egna märken som höjts mest. Upp till +38% på Xtra hackad lök på Stora Coop, ICA Basic Ärtor, Majs & Paprika 1kg +cirka 20%, Eldorado Hackad Spenat 1kg +13%.

Frukt ökar med +1,5% drivet av Päron +13%, Apelsin +8%, Citron/Lime + 6%, Äpple +4,7% och Melon +3,6%.  Frukt svänger dagligen och givetvis efter säsong. Äpple och Päronsäsongen har inte börjat i Sverige.

Falukorv började prishöjas i juni då Scan ökade mest och nu fortsätter det med fler märken och kedjor i juli. Lithells 800 g falukorvsring ökar med cirka 10% och kostar nu cirka 50 kronor i ord pris. Kedjornas egna falukorvar ökar också.

Choklad +0,9%. Sockerpriserna fortsätter uppåt och så chokladen. Ökningar på kakor, stycksaker mm. +1kr på en 100-grams kaka får man räkna med, eller runt 3-8% hos kedjorna som höjt.

Färska grönsaker ökar med +0,9%, drivet av Gurka + 6,9% och lök +5,1%. Då ska sägas att gurkpriserna ökar från tex 17,90 till 26,90 för en ekogurka på en kedja vilket är +50% och sen hela vägen ner till inga ökningar. Pumpa, Bönor och Groddar har blivit -9% resp. -3% billigare under månaden.

De kategorier som minskat mest i juli:

Fågelmat -2,6% drivet av att påsar med solrosfrön, vildfågelblandning och talgbollar har sänkts rejält i pris på ICA. Samtidigt har man höjt vildfågelmat med jordnötter i med cirka 7%.

Bär -1,5% drivet av Blåbär -4,7% men mycket vanligt med sänkningar på 10-20% beroende på kedja, ex 125 g blåbär på Willys – 27% nytt pris 21,90 – 8 kr/ask.

Messmör -1,0% ner cirka 3% eller 1-2 kr/ask.

Kyckling & Fågel -0,2%. Tar med den då det är ett fortsatt tryck nedåt och vi ser sänkningar på stora kycklingartiklar.

Nuläge:

Pressen från media och konsumenter på dagligvarubranschens aktörer att hålla tillbaka prisökningar var enorm under våren och det har ju fungerat att stoppa de stora prisökningarna vi såg varje månad tidigare sedan starten på 2022. Men i genomsnitt ökar priserna igen under juli.

När ökningar sker så är det med många procent och fortfarande kan artiklar öka med upp till 50% på en månad, men mest gäller det grönsaker och beror ofta på att det sker obalanser på marknaden som torka eller brist i något land.

Kedjornas satsningar på prissänkningskampanjer eller sänkningar av ordinariepriserna verkar nu i juli återgå till det ”normala”. Vi ser inte längre de stora utspelen från kedjorna, likt i våras och det är väldigt få kampanjer på stora delar av sortimentet. ”Prissänkt-skyltar” syns alltmer sällan i butikerna under juli. Sen är juli en månad då man generellt handlar lite annorlunda på grund av semestrarna och mycket resande.

Produkter från kedjornas egna märken eller leverantörer höjs när kostnadsökningar påtvingar detta. Fortfarande har största delen av leverantörerna inte kompenserats för de prisökningar man haft tidigare och kedjorna pressas för att släppa igenom prisökningar som de har för att producera, men förhandlingarna är mycket tuffa och prisökningarna skjuts upp så långt det går. Kedjorna har ju dessutom inom många kategorier stora delen av försäljningen via sina Egna märken (EMV) som t.ex. Garant, Xtra eller ICA Basic och då förhandlar man direkt med producenterna och vi ser att prisökningarna inom EMV är något större än för leverantörsmärken i månaden.

Olivoljor är ett exempel på produkter som kommer öka i pris kommande månader. Det har redan börjat och ökningarna vi kommer att se är på nivåerna upp till +30% dyrare, men troligtvis på majoriteten av produkter runt 15% prisökning. Spanska olivskörden har halverats och det driver upp priserna.

Framåt:

Konsumenternas makt är stor. I miljoner agerar man nu som Matpriskollen sagt dom ska för att handla så kostnadseffektivt som möjligt: Var multilojal (kolla i flera butiker) och Handla på extrapris. Detta påverkar hela dagligvaruhandeln på ett helt nytt sätt.  De etablerade kedjorna har det fortsatt jättetufft med minskad försäljningsvolym, medan lågprisbutikerna slår rekord varje månad. Nu senast Gekås som redovisar +17% försäljningsökning i juli.

Pressen på de stora aktörerna att sänka matpriserna, eller i alla fall inte höja mer, är fortsatt enorm. Att Coop och Lidl inte förlänger sina prissänkningskampanjer är nog ett uttryck för att det kostar för mycket och är ett exempel på att marginalerna inte finns. Vi ser heller inte så mycket fokus från ICA på sänkta priser senaste månaden.

Kostnadsökningar med nya löneavtalet, minskat bidrag för att anställa yngre, högre hyror och sjunkande volymer pressar butiker och grossister. Dessutom säljer man alltmer EMV, kedjornas egna varor, vilket pressar leverantörerna ytterligare med sänkta volymer.

Den svaga kronan är det största hotet mot fortsatt låg prisökningstakt. Importandelen är cirka 50% och producenter signalerar prishöjningsbehov framåt på grund av den svaga valutan. Motvikten är fortsatt låga energipriser vilket var en stor bov till de tidigare prisökningarna.

Värmeböljorna i södra Europa väntas ge högre priser på många oljor och grönsaker. Det har vi redan sett börja slå igenom på t.ex. olivoljor.

Samtidigt pågår det krig i Europa och det finns mycket osäkerhet runt världsmarknadspriserna på spannmål mm, så mycket kan hända.

Vad göra som konsument?

  • Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. Om möjligt försök att betala med betalkort så du slipper en stor räkning i slutet av nästa månad.
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Och så gäller det att utgår från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.  
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
  • Få koll på din privatekonomi och
  • Handla inte hungrig!

OM Matpriskollen:

Startat 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. 

Antalet användare av gratistjänsten är mars-maj 2023 cirka 250.000 som använder appen i genomsnitt en gång per vecka och ser erbjudanden från 1 miljon butiker per månad. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand och Vi säljer pris och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer. 

Bästa hälsningar,
Ulf Mazur, Grundare


Kategorier som ökat/minskat mest senaste året:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *