Pressutskick: juni 2023

Juni 2023: Bra start på sommaren för oss konsumenter, men euron oroar framåt.

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,5% på matrelaterat.

I april kom första månaden på åratal där vi såg sjunkande priser (-0,3%) i Dagligvaruhandeln. (se graf nedan). I maj fortsätter detta med +-0 % och nu i juni så blev det också +-0. De dramatiska prisökningarna på mat och dagligvaror verkar nu stoppade, men priserna sjunker inte.

Vad har hänt?

I juni (mätt som pris 1 juli jämfört med pris 1 juni) var priserna på ca 43.000 artiklar i dagligvaruhandeln i genomsnitt oförändrade (0,0%). Det är nu tredje månaden i rad som vi inte sett ökade matpriser i Sverige. Över 6.300, eller 15% av alla artiklar har dock ökat i pris. 13% har minskat i pris medan 73% var oförändrade mellan 1 juli och 1 juni.

Mest ökade priserna på Kaffe, Korv och Färska Grönsaker i juni. Fröer, Kärnor och Nötter minskade mest i pris.

Det är mycket glädjande då prisökningen sedan inflationen startade i januari 2022, är hela 21,4% på matrelaterade produkter. Årstakten är nu 10,3% på 33.000 jämförbara artiklar och 11,1% på matrelaterat (exkl. Djur, Hem & Hushåll, Kroppsvård och Hälsa). För en månad sedan var årstakten 12,8%, så det faller snabbt, men fortfarande höga tal.

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:

Juni                  0,0 %,           (0,0% mat)    42.948 artiklar                    EMV -0,1% (10.441 art)

YTD                 +3,9%,           (4,4% mat)    37.479 artiklar                    EMV 2,7% (9.691 art)

12 månader: +10,3%          (11,1 % mat) 32.865 artiklar                    EMV 9,7% (8.916 art) 

2022-01-01:   +18,2%           (21,4 % mat) 29.144 artiklar                    EMV 20,3% (8.216 art) 

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare (1 juni 2023, 1 jan. 2023, 1 juli 2022 och 1 jan 2022).

Hur ser läget ut just nu?

  • Pressen från media och konsumenter på branschen att hålla tillbaka prisökningar är enorm och fungerar. De stora kedjorna ICA och Coop ser kunderna gå mer till lågprisbutiker och man gör allt för att öka prisvärdet. Vinnarna är fortsatt Lidl, Willys, Gekås och alla andra lågpriskoncept.
  • Kedjorna pressar sina marginaler och försöker minska sina kostnader och man pressar leverantörerna väldigt hårt. Sedan finansministern kallade till sig de tre stora aktörerna ICA Coop och Axfood i mars och Lidl då satte igång en prispress på marknaden, har man aktivt jobbat med sänkta priser. Coop har sänkt sina kampanjpriser på många EMV, ICAs butiker har individuellt valt att agera olika, men många har prissänkt delar av sortimentet. Lidls och Coops prissänkningskampanjer har nu avslutats per 2 juli.
  • Världsmarknadspriserna på en hel del råvaror faller i pris och framför allt energipriserna minskar, vilket är mycket positivt.
  • Sämre skördar i Europa väntas ge högre priser på många oljor och grönsaker. Det tillsammans med en rekordsvag svensk krona mot Euron. På två år har den ökat från 10.10 till 11.80, eller 17%. Detta påverkar branschen mycket då cirka 50% av livsmedlen är importerade.

Sammantaget är det i alla fall fantastiskt bra att maten inte blir dyrare i genomsnitt och att prisökningstakten faller tillbaka väldigt fort nu när vi möter förra årets siffror. Men det finns orosmoln på himlen framåt.


Prisökningar i juni

Kaffe ökar mest i juni. Bryggkaffe +1,7% och Hela bönor +1,0%.

På grund av försvagad svensk krona höjs nu kaffepriset. Kaffepriset bestäms till allra största delen av två saker: priset på dollar och kafferåvaran. Priset på råvaran har gått ner sedan toppen under 2022, medan dollarn blivit dyrare.

Kaffepriserna sätts fem gånger per år genom ett unikt offertförfarande till branschen. Priserna gäller sedan i 10 veckor. Vi har fyra stora aktörer på marknaden där Arvid Nordqvist är störst följt av Löfbergs, Zoegas och Gevalia. Ihop har dem närmare 90% av all försäljning.

Kaffepriserna har ökat 8-9 gånger sedan 2021, men minskade i februari, till följd av lägre råvarupris, men nu ökar priset tyvärr igen. Ökningen är på cirka 3 kronor per paket och ett paket Arvid Nordqvist mellanrost kostar nu strax över 60 kronor per paket. OBS! 500g/paket.

Men det är en marknad i lite gungning. För ett år sedan var Zoegas följt av Arvid Nordqvist marknadens dyraste märken, cirka 20% dyrare än Gevalia. Nu är Gevalia 20% dyrare. Gevalia som aldrig prissänktes i februari har nu prissänkts på en del kedjor. Men prisskillnaden på kaffe kan vara svår att som konsument att få grepp om, då förpackningarna har olika storlek.

Kaffet är Sveriges nationaldryck och genom de höga kaffepriserna vi haft senaste året har vi minskat vår konsumtion med nära 10%, men vi betalar cirka 12% mer för kaffet. Minskad konsumtion beror också på att vi doserar noggrannare, mindre spill och vi köper hem färre paket åt gången och när vi dricker så köper vi cirka 60% mellanrost och 40% mörkrost. Kaffe är en av branschens viktigaste kampanjvaror.

Falukorv ökar med 0,6%. Mest ökar den vanliga Scans falukorv som ökar upp till 6% i butiker där den prisjusteras. En 800 grams ring kostar nu i ord.pris från 35,90 till 40,50 beroende på kedja.

Korv är en jättekategori med över 1100 artiklar och ökar med 0,8%. Här ökar Salami mest och det drivet av Göl salami ca +5 %. HKScans korvsortiment höjde butikerna med cirka 2% och vegetariska korvar ökade vissa kedjor upp till 10%.

Färska grönsaker ökar med +0,7%, drivet av lök +6,4%. Blomkål, Broccoli och Tomater ökar alla mer än 4%, medan Gurka, Aubergine och Paprika blivit billigare under månaden.

De kategorier och produktgrupper som ökat mest i juni:

Topp 25 produktgrupper som ökat mest senaste 12 månaderna:

De kategorier som minskat mest i juni:

Fröer och Kärnor, -2,4% drivet av t.ex Chiafrön, Solrosfrön mm.

Nötter, -0,6%, drivet av sötmandlar, paranötter och lite blandade nötter EMV. Ingen generell sänkning.

Nötkött -0,5%, drivet av lövbiff, rostas, högrev oxfilé mm.

Framåt:

  • Konsumenternas makt är stor. I miljoner agerar man nu som Matpriskollen sagt de ska för att handla så kostnadseffektivt som möjligt: Var multilojal (kolla i flera butiker), Handla på extrapris och minska svinnet. Detta påverkar hela dagligvaruhandeln på ett helt nytt sätt.
  • Pressen på de stora aktörerna att sänka matpriserna, eller i alla fall inte höja dem mer, är fortsatt enorm. Att Coop och Lidl inte förlänger sina prissänkningskampanjer är nog ett uttryck för att det kostar för mycket och är ett exempel på att marginalerna inte finns.
  • Kostnadsökningar med nya löneavtalet, minskat bidrag för att anställa yngre, högre hyror och sjunkande volymer pressar butiker och grossister. Dessutom säljer man alltmer EMV, kedjornas egna varor, vilket pressar leverantörerna ytterligare med sänkta volymer.
  • Den svaga kronan är det största hotet mot fortsatt låg prisökningstakt. Importandelen är cirka 50% och importörer börjar signalera prishöjningsbehov framåt på grund av den svaga valutan.   

Vad göra som konsument?

  • Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
  • Och så gäller det att utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
  • Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt.
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
  • Handla inte hungrig!

Om Matpriskollen:
Startat 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play.

Antalet användare av gratistjänsten är mars-maj 2023 cirka 250.000 som använder appen i genomsnitt en gång per vecka och ser erbjudanden från 1 miljon butiker per månad.

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand och Vi säljer pris och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer.

//Ulf Mazur, Grundare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *