Juni: bra start på sommaren för konsumenterna

Sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,5% på matrelaterat. I april kom första månaden på åratal där vi såg sjunkande priser (-0,3%) i Dagligvaruhandeln. I maj fortsatte detta med +-0 % och nu i juni så blev det också +-0. De dramatiska prisökningarna på mat och dagligvaror verkar nu stoppade – men priserna sjunker inte.

Hur har det sett ut i juni? De kategorier som har minskat mest i pris är Fröer & Kärnor, Nötter och Nötkött. De kategorier som har ökat mest i pris är Kaffe, Falukorv, Korv och Färska Grönsaker.

Högst prisökningar i juni

Kaffe ökar mest i juni. Bryggkaffe +1,7% och Hela bönor +1,0%.

På grund av försvagad svensk krona höjs nu kaffepriset. Kaffepriset bestäms till allra största delen av två saker: priset på dollar och kafferåvaran. Priset på råvaran har gått ner sedan toppen under 2022, medan dollarn blivit dyrare.

Kaffepriserna sätts fem gånger per år genom ett unikt offertförfarande till branschen. Priserna gäller sedan i 10 veckor. Vi har fyra stora aktörer på marknaden där Arvid Nordqvist är störst följt av Löfbergs, Zoegas och Gevalia. Ihop har dem närmare 90% av all försäljning.

Kaffepriserna har ökat 8-9 gånger sedan 2021, men minskade i februari, till följd av lägre råvarupris, men nu ökar priset tyvärr igen. Ökningen är på cirka 3 kronor per paket och ett paket Arvid Nordqvist mellanrost kostar nu strax över 60 kronor per paket. OBS! 500g/paket.

Men det är en marknad i lite gungning. För ett år sedan var Zoegas följt av Arvid Nordqvist marknadens dyraste märken, cirka 20% dyrare än Gevalia. Nu är Gevalia 20% dyrare. Gevalia som aldrig prissänktes i februari har nu prissänkts på en del kedjor. Men prisskillnaden på kaffe kan vara svår att som konsument att få grepp om, då förpackningarna har olika storlek.

Kaffet är Sveriges nationaldryck och genom de höga kaffepriserna vi haft senaste året har vi minskat vår konsumtion med nära 10%, men vi betalar cirka 12% mer för kaffet. Minskad konsumtion beror också på att vi doserar noggrannare, mindre spill och vi köper hem färre paket åt gången och när vi dricker så köper vi cirka 60% mellanrost och 40% mörkrost.

Falukorv ökar med 0,6%. Mest ökar den vanliga Scans falukorv som ökar upp till 6% i butiker där den prisjusteras. En 800 grams ring kostar nu i ord.pris från 35,90 till 40,50 beroende på kedja.

Korv är en jättekategori med över 1100 artiklar och ökar med 0,8%. Här ökar Salami mest och det drivet av Göl salami ca +5 %. HKScans korvsortiment höjde butikerna med cirka 2% och vegetariska korvar ökade vissa kedjor upp till 10%.

Färska grönsaker ökar med +0,7%, drivet av lök +6,4%. Blomkål, Broccoli och Tomater ökar alla mer än 4%, medan Gurka, Aubergine och Paprika blivit billigare under månaden.

Mest prissänkningar i juni

Fröer och Kärnor, -2,4% drivet av t.ex Chiafrön, Solrosfrön mm.

Nötter, -0,6%, drivet av sötmandlar, paranötter och lite blandade nötter EMV. Ingen generell sänkning.

Nötkött -0,5%, drivet av lövbiff, rostas, högrev oxfilé mm.

Matpriskollens analys av nuläget

  • Pressen från media och konsumenter på branschen att hålla tillbaka prisökningar är enorm och fungerar. De stora kedjorna ICA och Coop ser kunderna gå mer till lågprisbutiker och man gör allt för att öka prisvärdet. Vinnarna är fortsatt Lidl, Willys, Gekås och alla andra lågpriskoncept.
  • Kedjorna pressar sina marginaler och försöker minska sina kostnader och man pressar leverantörerna väldigt hårt. Sedan finansministern kallade till sig de tre stora aktörerna ICA Coop och Axfood i mars och Lidl då satte igång en prispress på marknaden, har man aktivt jobbat med sänkta priser. Coop har sänkt sina kampanjpriser på många EMV, ICAs butiker har individuellt valt att agera olika, men många har prissänkt delar av sortimentet. Lidls och Coops prissänkningskampanjer har nu avslutats per 2 juli.
  • Världsmarknadspriserna på en hel del råvaror faller i pris och framför allt energipriserna minskar, vilket är mycket positivt.
  • Sämre skördar i Europa väntas ge högre priser på många oljor och grönsaker. Det tillsammans med en rekordsvag svensk krona mot Euron. På två år har den ökat från 10.10 till 11.80, eller 17%. Detta påverkar branschen mycket då cirka 50% av livsmedlen är importerade.

Sammantaget är det i alla fall fantastiskt bra att maten inte blir dyrare i genomsnitt och att prisökningstakten faller tillbaka väldigt fort nu när vi möter förra årets siffror.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *