Maj: matpriserna fortsätter att gå neråt

Foto: Fredrik Sandberg / TT Nyhetsbyrån (Publicerad 2023-06-05)

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,1% totalt dagligvaror och +2,5% på matrelaterat. I april kom första månaden på åratal där vi såg sjunkande priser (-0,4%) i Dagligvaruhandeln. I maj fortsätter detta med -0,1% på matrelaterat och +-0 totalt på 43.000 artiklar. De dramatiska prisökningarna på mat verkar nu ha tvärnitat!

Hur har det sett ut i maj? Jo, de kategorier som har minskat mest i pris är Frukt & Bär, Mejeri och Ost. De som har ökat mest är Glass och Skafferi.

Ökningar och minskningar i maj och 12 månader

De produktgrupper som minskat mest i maj

Naturligt ser vi många frukter och bär som prisändras beroende på säsongen, som t.ex. Melon med -18,8%.

Vi ser även många ost och mejeriprodukter som minskar. Kvarg och proteinprodukter ser vi särskilt.

Intressant på listan ovan är att toalettpapper som blivit så extremdyrt nu sänks i pris. På några stora märken sänks priserna med 5% i snitt.

De produktgrupper som ökat mest i maj

Aubergine & Zucchini var faktiskt den grönsak som sjönk mest i pris förra månaden.

Glass ökar klart mest: +1,0%. Primärt drivs detta av ½-literspaketen från GB-glass som ökar med 1,50 -2,00 kronor, eller 12%. Sen ökar även en del premiumglass och hushållsglass med upp till 9%.

Skafferi ökar med +0,2% och där är det produkter som pulversoppa och såser, samt redning och fonder som ökar mest.

Matpriskollens analys av maj
På grund av kända orsaker från pandemin och sedan Rysslands invasion av Ukraina, så har priserna stigit i en enorm takt från januari 2022. Kostnadsökningar från råvara till butiken, ihop med svag svensk valuta har gjort att vi i Sverige inte kunnat kontrollera, utan måste acceptera, en importerad inflation.

Under många månader har vi nu sett fallande världsmarknadspriser på en hel del råvaror, som spannmål, mejeriprodukter och vegetabiliska oljor, samtidigt som socker och fläskkött ökar i pris. Även energikostnaderna sänks. Mjölkbönderna får sänkt avräkningspris för mjölken, vilket till sist bör pressa priset i butiken och spannmålet pressar brödpriserna och foderpriser. Underliggande ökningstakt av produktionskostnaderna minskar nu snabbt.

Finansministern hade möte 21 mars med de tre stora grossisterna ICA, Coop och Axfood. Detta innebar högre fokus från media på att priserna inte får fortsätta stiga som tidigare.

Lidl tog taktpinnen och utmanade med stor prisänkningskampanj i slutet av mars.

Alla led inom dagligvaruhandeln, från producent, via grossisterna till butik, har fått försämrade marginaler och kämpar för att hantera minskad försäljning. Det finns bara en vinnare inom handeln och det är lågprisbutiker som ökar sin försäljning enormt när vi konsumenter beter oss annorlunda och blir multilojala, dvs handlar i fler butiker och kollar efter extrapriser och jämför mer.

Dagligvaruhandeln är en volymbransch. Stora volymer ska produceras och fraktas billigt. Branschen tappar volym, beräknat av Svensk dagligvaruhandel till nästan -11% på ett år till april. Detta är väldigt kostsamt för både producenter, grossister och kedjorna. 9 av 10 svenska producenter uppger för Livsmedelsföretagen, att man inte fått kostnadsökningstäckning och så sent som i mars och man säljer under sina prognoser.

Summering
Dagligvaruhandeln är inte van att sänka priserna. Nu har det dock skett under en andra månad på matrelaterade produkter. -0,1% är inte så mycket, men jämfört med för ett år sedan så minskar nu prisökningstakten fort, då vi jämför oss med väldigt kraftiga prisökningar förra året vid den här tiden.

Prissänkningen på -0,1% är drivet av sänkt pris på Frukt & Bär, Mejeriprodukter och Ost, men även toalettpapper. City Gross har sänkt sina artiklar mest med -0,3% följt av Willys med -0,2% på matrelaterat. Övriga kedjor ligger närmare 0-strecket.



Comments
  • Hejsan Vår dotter bor i Sollentuna, men kom på besök men var hemma den 6 juni. Hon hade handlat på Mjällby extra, Maxi i Bromölla o Kristianstad .Hon påstod att priserna var mycket högre här nere än i Stockholm, där handlarna sänkt priserna mer. Hur kan det vara så? Man kan ju tycka att Favör o ICA borde ha liknade priser i hela landet.

    • Hej!
      Kul spaning din dotter gjort och beklagar sent svar. Vi är inte så många och det är lite mycket med alla priser ju i år…

      Så här är läget: Vi vill alla tro att MAXI-butikerna och Ica butikerna har samma pris över hela landet. Inköpspris till butik är detsamma, men priserna skiljer nå´t enormt mellan butikerna. Varje butik försöker ju tjäna så mycket som möjligt och därför blir det olika priser.
      Vid en dagskoll idag på över 11.000 identiska artiklar mellan Maxi Kristianstad och Lindhagen, Haninge och Moraberg (Södertälje), så är prisskillnaden mot Haninge som är billigast på ordinariepriserna följande:
      Kristianstad + 3,7%
      Lindhagen +6,5%
      Moraberg + 9,7%
      Samma artiklar men 10% prisskillnad och alla heter Maxi.
      Betänk också att Maxibutikerna i Göteborg är billigare än Haninge…

      Favör i Mjällby, vet jag inte om och har inte priskoll på.
      Så hoppas detta var till vägledning i fortsatta familjediskussioner! 😉

      Tillönskar fortsatt fin sommar! Mvh, Ulf / Matpriskollen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *