En fjärdedel av alla kunder vill ha ekologiskt vid matinköp, men hela 70 procent avstår för att det är för dyrt. Matpriskollen har därför granskat prisskillnaderna på ekologiska varor och ej eko, samt prisskillnaderna mellan matkedjorna.
En fjärdedel av alla kunder vill ha ekologiskt vid matinköp, men hela 70 procent avstår för att det är för dyrt. Matpriskollen har därför granskat prisskillnaderna på ekologiska varor och ej eko, samt prisskillnaderna mellan matkedjorna.
Enligt en färsk undersökning från Novus och Matpriskollen tycker var fjärde kund att ekologiska livsmedel är det viktigaste när de handlar mat.
Trenden med stillastående matpriser fortsatte i augusti. Det visar färsk statistik från Matpriskollen. I kaffehyllan tog priserna däremot en oväntad vändning.
lågprisbutiker har en dubbel positiv effekt för konsumenterna. De erbjuder inte bara lägre priser själva – de pressar också priserna hos andra butiker i närområdet.
Den unika matprissänkning som noterades i juni hade kunnat följas upp av en månad med stillastående ordinariepriser – detta om det inte vore för Coop som istället ökar priserna tydligt i juli.
Trenden med återhållande prisökningar sedan i vintras bekräftas nu med en prissänkning, vilket är första gången på över två år.
Se vad Matpriskollen hittat i statistiken vad gäller prisutvecklingen på midsommarklassikerna inför midsommar 2025!
Matprisökningarna stannade upp under maj. Det sker en kamp om att vinna de pressade kunderna just nu, konstaterar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Matpriskollens andra stora matkasseundersökning med ordinariepriser från vecka 20 2025 är nu klar!
Att förpackningarna blir mindre men priset inte hänger med brukar kallas för krympflation. Matpriskollen har undersökt saken och kan konstatera att fenomenet är vanligt i svenska livsmedelsbutiker. ”Vi listar ett antal exempel, men har många fler”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.