Årets första matkasseundersökning ute – Går fortfarande att spara 1000-lappar!
Matpriskollens nya stora matkasseundersökning med priser från vecka 3 2025 är nu klar och Willys börjar året starkt med de lägsta ordinariepriserna.
Undersökningen har jämfört priser på City Gross, ICA Maxi, ICA Kvantum, Stora Coop och Willys. I undersökningen ser du enkelt den beräknade prisskillnaden för olika hushållstyper i olika delar av landet. Undersökningen är unik i sitt slag och omfattar 219 produkter, där värdet är viktat utifrån försäljningsvolym per produktkategori. Medlemsbonusar, seniorrabatter, kampanjpriser mm, är inte med, vilka givetvis kan minska prisskillnaden mellan butiker.
– Det fortsätter vara extremt svårt att som konsument kunna prisjämföra i större skala mellan olika butiker. Därför är den här undersökningen fortfarande väldigt viktig, säger Ulf Mazur, VD & grundare av Matpriskollen och fortsätter,
– När vi gör undersökningen vill vi verkligen ha med många och exakt jämförbara produkter i alla butikerna. Därför blir det omöjligt att ha med butiker med smalare sortiment och därför har vi inte med t.ex Lidl, mindre ICA och Coopbutiker. Lidl har priser som är i nivå eller lägre än Willys.
– Nu börjar vi dock närma oss en lösning där konsumenterna ska kunna göra sina egna kassar och jämföra priserna mellan butiker, så vi står inför några väldigt spännande månader, säger Ulf Mazur.
Om undersökningen:
- Dessa rikstäckande kedjor ingår i undersökningen: ICA Maxi, ICA Kvantum, Stora Coop, Willys och City Gross. Då ICA har butiksunik prissättning, har vi undersökt fyra ICA Maxi respektive ICA Kvantumbutiker per Matkasseområde och räknat fram genomsnittspris.
- Lidl, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, Coop, Coop X:-TRA mfl kedjor är inte med i undersökningen, då sortimentsbredden och djupet varierar för mycket.
- Ordinariepriser på hela 219 unika livsmedelsartiklar inhämtades under vecka 3 2025, från respektive butikshemsida.
- Medlemsprogram, rabatter, kampanjpriser mm ingår inte i undersökningen, utan bara respektive butiks ordinarie pris.
- För att få fram den totala livsmedelskostnaden per månad och typhushåll har vi utgått från Konsumentverkets hushållskostnader för 2025 över individuella matkostnader, med tillägg förpersonlig hygien inom respektive typhushåll.
- För att fastställa matkassens fördelning mellan varukategorier har Matpriskollen utgått från Svensk Dagligvaruhandels statistik om försäljningen av olika varukategorier, kompletterat med SCB:s viktning av typhushållens konsumtion av olika varukategorier, samt data från faktisk storbutik. Därefter har efter bästa förmåga beräkning gjorts av varukategoriernas andel av matkassen.
Prisjämförelsen hittar du här. Vill du veta mer om hur undersökningen gjorts, så klicka på ” läs mer” under respektive flik.
Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg för att visa matbutikernas veckoerbjudanden digitalt som komplement till pappersreklamen. Idag är vi 15 medarbetare. Tjänsten är primärt en gratisapp som hämtas via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är över 300.000 personer, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden. Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till andra externa organisationer i efterhand.