Stora butiker prisjämförda. 1000-lappar att spara!

Matpriskollen Ny stor matkasseundersökning och 1000-lappar att spara

Matpriskollens stora matkasseundersökning med priser från vecka 39 2024 är nu klar och återigen har Willys de lägsta ordinariepriserna.

– Vi har gjort vår stora prisundersökning på de allra största butikerna i många år och fortfarande är det Willys som har de lägsta ordinarie butikspriserna, oavsett vilket område och vilka hushållstyper vi undersökt. Vi har inte med ev. medlemsbonusar, seniorrabatter, kampanjpriser mm, vilka givetvis kan minska prisskillnaden mellan butiker, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.

Du kan enkelt se beräknad prisskillnad för olika hushållstyper i olika delar av landet. Det är en unik undersökning då den innehåller hela 212 produkter och värdet på produkterna är viktat utifrån hur mycket som säljs av olika produktkategorier.

– Som konsument är det nästan omöjligt att orka och ens kunna prisjämföra i större skala mellan olika butiker och därför är den här undersökningen väldigt viktig. När vi jämför så många identiska artiklar, så kan vi inte ha med alla kedjor då sortimenten är för olika. Därför är t.ex inte Lidl med i den här undersökningen, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.

– Vi lägger ner mycket tid på detta för att det ska spegla verkligheten för många hushåll. Helst skulle vi givetvis vilja att konsumenterna kunde göra sina egna kassar och jämföra priserna mellan butiker, men där är vi inte riktigt ännu, så detta är den bästa lösningen, so far, säger Ulf Mazur.

Om undersökningen:

  •  Dessa rikstäckande kedjor ingår i undersökningen: ICA Maxi, ICA Kvantum, Stora Coop, Willys och City Gross. Då ICA har butiksunik prissättning, har vi undersökt fyra ICA Maxi respektive ICA Kvantumbutiker per Matkasseområde och räknat fram genomsnittspris.
  • Lidl, Hemköp, ICA Nära, ICA Supermarket, Coop, Coop X:-TRA mfl kedjor är inte med i undersökningen, då sortimentsbredden och djupet varierar för mycket.
  • Ordinariepriser på hela 212 unika livsmedelsartiklar inhämtades under vecka 39 2024, från respektive butikshemsida.
  • Medlemsprogram, rabatter, kampanjpriser mm ingår inte i undersökningen, utan bara respektive butiks ordinarie pris.
  • För att få fram den totala livsmedelskostnaden per månad och typhushåll har vi utgått från Konsumentverkets hushållskostnader för 2024 över individuella matkostnader, med tillägg förpersonlig hygien inom respektive typhushåll.
  • För att fastställa matkassens fördelning mellan varukategorier har Matpriskollen utgått från Svensk Dagligvaruhandels statistik om försäljningen av olika varukategorier, kompletterat med SCB:s viktning av typhushållens konsumtion av olika varukategorier, samt data från faktisk storbutik. Därefter har efter bästa förmåga beräkning gjorts av varukategoriernas andel av matkassen.

Prisjämförelsen hittar du här. Vill du veta mer om hur undersökningen gjorts, så klicka på ” läs mer” under respektive flik.

Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg för att visa matbutikernas veckoerbjudanden digitalt som komplement till pappersreklamen. Idag är vi 12 medarbetare. Tjänsten är primärt en gratisapp som hämtas via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000 personer, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden. Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till andra externa organisationer i efterhand.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *