Matpriskollen: Priskrig på bordsmargarin

En komisk bild som illustrerar ett priskrig på bordsmargarin

Det tycks har blossat upp ett priskrig mellan växtbaserat margarin som Lätta och Flora samt smörbaserade produkter. ”Det handlar om sänkningar på upp till 25 procent på en del kedjor och det ser helt klart ut som ett försök att ta marknadsandelar från animalbaserade smörgåsfetter”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

När Matpriskollen undersöker matkedjornas ordinariepriser i augusti så är priserna i Dagligvaruhandeln helt stilla. Jämfört med 1 september 2023 är priserna på dagligvaror cirka 2,2 procent högre nu. Sedan prisökningarna startade i januari 2022 är matpriserna nu cirka 24 procent högre. De senaste 6 månaderna är ökningen blygsamma 0,5 procent totalt och på matrelaterade produkter 0,8 procent. Ica som utlovat prissänkningar på minst en miljard från 1 mars, har ökat sina priser i snabbare takt än övriga konkurrenter sedan dess. 

– Vi har analyserat över 43 000 olika produkter och hur priset utvecklats mellan den första och sista augusti. Svaret är mycket glädjande då priserna totalt sett stått stilla, men under ytan så bubblar det. En fjärdedel av alla artiklar har höjts eller sänkts under månaden. Det kan vara prisökningar från leverantörer eller helt enkelt prisanpassningar beroende på konkurrensen, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

– Det kan låta som en liten siffra men slår hårt mot hushållen som pressas ekonomiskt från många olika håll. Det motsvarar ungefär en halv miljard kronor på årsbasis i ökade kostnader för svenska konsumenter, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur.

Det som sjunkit mest i pris under augusti är färska grönsaker och växtbaserat mejeri. Prissänkningarna på storsäljare är så stora att det ser ut som ett uppblossande priskrig mellan växtbaserade Lätta och Flora samt smörbaserade produkter. 

– Flora och Lätta i 600 gramsförpackning har prissänkts med upp till 25 procent på en del kedjor och det ser helt klart ut som ett försök att ta marknadsandelar från animaliebaserade smörgåsfetter som exempelvis Bregott. Prisskillnaden mellan produkterna per kilo är nu dubbelt så dyrt med smörbaserat än margarinbaserat.

Färska grönsaker har sänkts i pris med -1,2%, där säsongen och utbud/efterfrågan spelar stor roll. Potatis har blivit fortsatt dyrare under månaden, medan morötter, rödbetor, rotselleri, sötpotatis blivit mycket billigare. Paprika har stora variationer och spetspaprika har i många kedjor blivit billigare. Detsamma med röda paprikan. Även pumpa och då framför allt Butternutpumpa har blivit lite billigare. 

De kategorier som blivit dyrare är framför allt choklad, frukt och bär. 

– Chokladkategorin ökade med 2,3 procent, och priserna fortsätter att pressas upp av den dyra kakaobönan, som är på historiskt höga nivåer. Chokladprodukter har höjts näst mest av alla produktkategorier senaste året, 14 procent och vi ser i augusti ökningar på några procent upp till 36 procent på en Centerrulle från Cloetta, på Willys som exempel. 

Frukt och bär har också i snitt ökat i pris och likt grönsaker så förändras priserna över tid beroende på skördar och säsong. Vindruvor och Avokado blev billigare med cirka 5 procent medan apelsiner och melon blev dyrare. 

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln

Augusti+0,0%(+0,0% mat) 43.551 artiklarEMV  0,0% (11.399 art)
6 månader+0,5%(+0,8% mat) 39.942 artiklarEMV  0,0% (10.574 art)
12 månader+2,2%(+2,7% mat) 35.825 artiklarEMV +1,5% (9.754 art)
2022-01-01+21,0%(+24,2 % mat) 24.016 artiklarEMV +22,5% (7.218 art)

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 augusti 2024, 1 mars. 2024, 31 augusti 2023 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.

Vi kan se att 1/4 av alla produkter ändrats i pris och det är jämt mellan ökningar och sänkningar. De produkterna som ökar, ökar fortsatt ordentligt i pris. Det finns många små prisrörelser neråt vilket är positivt och det väger upp prisökningarna på andra artiklar, så summan blir 0%.

Framöver:

– Apelsinjuicepriserna fortsätter upp på råvarumarknaden och når all time high vid månadsskiftet, en ökning med 55% sedan årsskiftet. Apelsinjuicen har redan ökat enormt i pris och till exempel tagits bort från extrapriskampanjer på många kedjor. Vi kan nog vänta oss ytterligare ökningar framåt. 

– Arla Foods har höjt ersättningen till mjölkbönderna igen. Från 1 september så är ersättningen 5,46 kr/liter konventionell mjölk och 6,24 kr för ekologisk. Den är nu 27 % respektive 29% högre mot för ett år sedan. Matpriskollen bedömer att detta kommer innebära prisökningar på mejeriprodukter i butikerna under hösten. 

– Trycket på ökade producentpriser på livsmedel enligt Scb PPI för inhemsk tillgång är på samma nivå som för ett år sedan och har gått ner senaste månaderna något. Det verkar därför inte finnas något generellt som pressar upp matpriserna i närtid. 

Prisförändringar kategorier augusti 2024

Prisförändringar Produktgrupper augusti 2024

Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (31 augusti 2024 mot 31 augusti 2023)

Vad göra som konsument? 

Man måste ta fortsatt stort ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med höga fasta kostnader, som räntor, resor mm, gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. 

  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.

Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *