Pressutskick: maj 2023

Maj 2023 – Tvärnit på ökningstakten

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,1% totalt dagligvaror och +2,5% på matrelaterat.

I april kom första månaden på åratal där vi såg sjunkande priser (-0,4%) i Dagligvaruhandeln. I maj fortsätter detta med -0,1% på matrelaterat och +-0 totalt på 43.000 artiklar. De dramatiska prisökningarna på mat verkar nu stoppade!

Vad har hänt:
I maj (mätt som pris 1 juni jämfört med pris 1 maj) var priserna på cirka 43.000 artiklar i dagligvaruhandeln i genomsnitt oförändrade (0,0%), men på matrelaterat är de ner -0,1%. Glasspriserna ökade mest med i genomsnitt 1%, medan Frukt, Mejeri och Ost minskade mest i pris.

Över 6.500, eller 15% av alla artiklar har ökat i pris. 54% oförändrade och 31% har i genomsnitt blivit billigare i pris mellan 1 juni och 1 maj. Dubbelt så många artiklar sjönk i pris mot antalet som ökade.

Hittills i år har prisökningarna varit +3,8% totalt på 38.400 artiklar och +4,4% på matrelaterat.

Prisökningstakten faller nu tillbaka väldigt snabbt! På 34.000 jämförbara artiklar 1 juni, mot ett år tidigare, är nu prisökningen ”bara” 11,5%. På matrelaterade artiklar (dvs exkl. djur, hem & hushåll, kroppsvård och hälsa) är prisskillnaden 12,8% mot för ett år sedan. Fortfarande enormt höga tal för matrelaterat, men lägre än för en månad sedan då årstakten var 15,3%.

Senaste 12 månaderna har kedjornas egna märken (EMV) ökat med 11,0%, medan totalen ökat med 11,5%, samtliga kategorier inräknade. Senaste månaden sänktes EMV med i genomsnitt -0,3% på över 10.000 artiklar.

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 maj 2023, 1 jan 2023 och 1 juni 2022.)

Hur ser läget ut?

I maj bekräftas att aprils månads prissänkningar på -0,4% på matrelaterat inte var en tillfällighet. Pressen på branschen att hålla tillbaka prisökningar är enorm och fungerar. De stora kedjorna ICA och Coop ser kunderna gå mer till lågprisbutiker och man gör allt för att öka prisvärdet. Kedjorna pressar sina marginaler och pressar leverantörerna väldigt hårt. En hel del råvaror faller i pris och energipriserna minskar, vilket är positivt, men svenska kronan faller också i värde och är all time low mot Euron. Detta påverkar branschen mycket då cirka 50% av livsmedlen är importerade.

Sammantaget är det i alla fall fantastiskt bra att maten inte blir dyrare i genomsnitt och att prisökningstakten faller tillbaka väldigt fort nu när vi möter förra årets siffror.

31% av alla 43.000 undersökta artiklar inom dagligvaruhandeln sjönk i pris, medan 15% ökade i pris och 54% var oförändrade.

Prisökningar

Glass ökar klart mest (tyvärr!): +1,0%. Primärt drivs detta av ½-literspaketen från GBglass som ökar med 1,50 -2,00 kronor, eller 12%. Sen ökar en del premiumglass och hushållsglass med upp till 9%.

Skafferi ökar med +0,2% och där är det billiga produkter som pulversoppor och såser, samt redning, fonder som ökar mest.

De produktgrupper som ökar mest:

Notera att Aubergine/Zucchini var den grönsak som sjönk mest i pris förra månaden. Pulversoppor är normalt sett väldigt billigt och det ökar nu i pris, detsamma med matlagningsprodukter som redning och fonder.

Prissänkningar:

Frukt & Bär, Mejeri och Ostprodukter har minskat mest i pris. (Se tabellen)
De produktgrupper som minskar mest i pris i maj totalt:

Naturligt ser vi många frukter och bär som prisändras beroende på säsongen, som Melon med -19%. Vi kommer säkert se kampanjpriser i slutet av juli runt 5 kr/kilo för vattenmelonen. Det är en storsäljare och en kundmagnet.

Vi ser även många ost och mejeriprodukter minskar i pris. Kvarg och proteinprodukter sänks i pris. Intressant på listan ovan är att toapapper som blivit så extremdyrt nu sänks i pris. På några stora märken sänks priserna med 5% i snitt.

Varför stannar prisökningarna av?

Matpriskollens analys av maj är följande:

  • På grund av kända orsaker från pandemin och sedan Rysslands invasion av Ukraina, så har priserna stigit i en enorm takt från januari 2022. Kostnadsökningar från råvara till butiken, ihop med svag svensk valuta har gjort att vi i Sverige inte kunnat kontrollera, utan måst acceptera, en importerad inflation.
  • Under många månader har vi nu sett fallande världsmarknadspriser på en hel del råvaror, som spannmål, mejeriprodukter och vegetabiliska oljor, samtidigt som socker och fläskkött ökar i pris. Även energikostnaderna sänks. Mjölkbönderna får sänkt avräkningspris för mjölken, vilket till sist bör pressa priset i butiken och spannmålet pressar brödpriserna och foderpriser. Underliggande ökningstakt av produktionskostnaderna minskar nu snabbt.
  • Finansministern hade möte 21 mars med de tre stora grossisterna ICA, Coop och Axfood. Detta innebar högre fokus från media på att priserna inte får fortsätta stiga som tidigare.
  • Lidl tog taktpinnen och utmanade med stor prisänkningskampanj i slutet av mars.
  • Alla led inom dagligvaruhandeln, från producent, via grossisterna till butik, har fått försämrade marginaler och kämpar för att hantera minskad försäljning. Det finns bara en vinnare inom handeln och det är lågprisbutiker som ökar sin försäljning enormt när vi konsumenter beter oss annorlunda och blir multilojala, dvs handlar i fler butiker och kollar efter extrapriser och jämför mer.
  • Dagligvaruhandeln är en volymbransch. Stora volymer ska produceras och fraktas billigt. Branschen tappar volym, beräknat av Svensk dagligvaruhandel till nästan -11% på ett år till april. Detta är väldigt kostsamt för både producenter, grossister och kedjorna. 9 av 10 svenska producenter uppger för Livsmedelsföretagen, att man inte fått kostnadsökningstäckning och så sent som i mars och man säljer under sina prognoser.

Summering: Dagligvaruhandeln är inte van att sänka priserna. Nu har det dock skett under en andra månad på matrelaterade produkter. -0,1% är inte så mycket, men jämfört med för ett år sedan så minskar nu prisökningstakten fort, då vi jämför oss med väldigt kraftiga prisökningar förra året vid den här tiden.

Prissänkningen på -0,1% är drivet av sänkt pris på Frukt & Bär, Mejeriprodukter och Ost, men även toalettpapper. City Gross har sänkt sina artiklar mest med -0,3% följt av Willys med -0,2% på matrelaterat. Övriga kedjor ligger närmare 0-strecket.

Framåt:

Konsumenternas makt är stor. I miljoner agerar man nu som Matpriskollen sagt dom ska för att handla så kostnadseffektivt som möjligt: Var multilojal (kolla i flera butiker) och Handla på extrapris. Detta påverkar hela dagligvaruhandeln på ett helt nytt sätt.

Pressen på de stora aktörerna att sänka matpriserna, eller i alla fall inte höja dom mer, är fortsatt enorm. Att Coop t.ex inte förlänger prissänkningen på frukt o grönt för medlemmar är också ett exempel på att marginalerna inte finns.

Kostnadsökningar med nya löneavtalet, minskat bidrag för att anställa yngre, högre hyror och sjunkande volymer pressar butiker och grossister. Vissa produktkategorier kommer säkert behöva höjas mer, men kedjorna är nu extremt tuffa mot leverantörerna. Dessutom säljer man alltmer EMV, kedjornas egna varor, vilket pressar leverantörerna ytterligare med sänkta volymer. 50% av de svenska leverantörerna uppger för Livsmedelsföretagen att man kommer minska personalstyrkan under kvartal 2 i år.

Dagligvaruhandeln är en trög bransch med långa ledtider och vi kan därför inte förvänta oss stora prissänkningar kommande månader, men heller inte större ökningar. Detta sammantaget bör leda till fortsatt sänkt prisökningstakt.

Mörkret och Ljuset

Glöm inte att prisökningen sedan början på 2022 är 21% på matrelaterade produkter i genomsnitt. Toapapper t.ex. +45,6%! Mycket har inte blivit så mycket dyrare!

Vad göra som konsument?

  • Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
  • Och så gäller det att utgår från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
  • Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt.
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
  • Handla inte hungrig!

OM Matpriskollen
Startat 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play.

Antalet användare av gratistjänsten är jan-mars 2023 över 250.000 som använder appen i genomsnitt en gång per vecka och ser erbjudanden från 1 miljon butiker per månad.

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand och Vi säljer pris och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer.

Bästa hälsningar,
Ulf Mazur, Grundare

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *