April: äntligen byts prisökningar mot prissänkningar
Foto: Claudio Bresciani / TT /SVT (Publicerad 2023-05-04)
Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,1% totalt dagligvaror och +2,5% på matrelaterat. Först nu, i april, har vi fått en månad där priserna faktiskt har sänkts i Dagligvaruhandeln med -0,3%. Inte mycket, men ändå! Detta är extremt ovanligt i branschen och vi hittar just nu ingen månad de senaste 4 åren då genomsnittspriserna faller.
Hur har det då sett ut i april? Jo, Frukt & Bär, Grönsaker, Mejeri och Ostprodukter har minskat mest i pris. Ost och Mejeri är dock – trots månadens prissänkningar, de huvudkategorierna som ökat mest i pris senaste året.
Ökningar och minskningar i april och 12 månader
Fisk fortsätter upp i pris, drivet av Sej, Kolja, Strömming och Lax. Fisk är den kategori som ökat mest sedan januari 2022 (+26%). Alaska Pollock, Torsk och Lax har alla ökat över 40% i pris. Även bryggkaffet ökade i april och blev cirka 2 kronor dyrare per paket.
Prissänkningarna var högst på Bär med -4,1%: Blåbär -6,6%, Jordgubbar -5,3% och Hallon -4,0%.
Även Grönsaker faller i priser, likt bär är de också säsongspåverkade såklart men här är några exempel: Aubergine & Zucchini -17,1%, Gurka -11,8% och Paprika -4,1% och Gurka på Willys –30%.
Vidare har vi flera prissänkningar på kategorier inom Ost och Mejeri, exempelvis: Cottage Cheese, t.ex. Keso, med -10%, Smör -4,1%, Skivad ost -3,8% och Kaffedrycker – 3,2%.
Matpriskollens analys av april
På grund av kända orsaker från pandemin och sedan Rysslands invasion av Ukraina, så har priserna stigit i en enorm takt från januari 2022. Kostnadsökningar från råvara till butiken, ihop med svag svensk valuta har gjort att vi i Sverige inte kunnat kontrollera, utan måste acceptera, en importerad inflation. Alla led inom dagligvaruhandeln, från producent, via grossisterna till butik, har fått försämrade marginaler.
Under många månader har vi nu sett fallande världsmarknadspriser på en hel del råvaror, som spannmål och på gödsel. Mjölkbönderna får sänkt avräkningspris för mjölken, vilket bör pressa priset i butiken och spannmålet pressar brödpriserna.
Finansministern hade möte den 21 mars med de tre stora grossisterna ICA, Coop och Axfood. Detta innebar högre fokus från media på att priserna inte får fortsätta stiga som tidigare.
- Lidl fattade snabbt taktpinnen, och gjorde som i Frankrike och sänkte priset rejält på 100 utvalda artiklar i minst 2 månader. Mjölk för 9,90 kr/liter mm. Matpriskollen listade alla prissänkningarna publikt på sajt och app. Utspelet fick enormt medialt genomslag. Lidl har sedan fortsatt att sänka fler varor.
- Coop sa att man hade egna planer och sänkte Frukt o grönt med 12% under april och inte påverkats av Lidls utspel. Coop aviserar nu prissänkning från 8 maj på 100 utvalda EMV. Resultat: -0,2% i april på Stora Coop.
- ICA sa att man redan hade planlagt en prissänkning och gick ut med att man den 11 april sänker priset på 300 artiklar till butikerna, men inte som svar på Lidls prissänkning. Detta ska gälla i 2 månader. Någon lista har dock aldrig redovisats. Varje butik avgör själv ev. prissänkning. Matpriskollen har granskat detta och sett att det var främst ICAs eget märke som sänkts (cirka 2/3 av varorna), men även Arla, Santa Maria och Pågens sticker ut. Bland ICAs koncept är det Maxi som sänkt mest, -0,4%. Resultat ICA: Genomsnitt -0,3%.
- Willys har bara kommunicerat att man håller sig till sin affärsidé med ”Sveriges billigaste matkasse”. Därför justerar Willys priserna väldigt ofta. Willys har under månaden sänkt priserna allra mest. Resultat -1,0%.
- Hemköp och City Gross, som båda handlar sina varor från Axfood, kommunicerar att Hemköp prissänkt 1.000 varor under skylten ”Alltid bra pris” och City Gross att man nu prissänkt 1.000 varor EMV. Resultat i april ca +0,1%.
Vad göra som konsument?
- Det har inte blivit mycket billigare, men prisökningstakten har stannat av!
- Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Och så gäller det att utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna i Matpriskollens app.
- Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla inte hungrig!
Matpriset har ju stigit med 20% ? …så var ligger sanningen i 0.3% sänkningen på normalpriser? Normalpriserna borde ju ligga 20% lägre än idag!
Hej Petter!
Kul du frågar för jag tror många tänker som du och jag försöker få media att hinna ta med allt, men enkelt sagt är det så här:
Vi kollar alla produkter i massor av butiker,vad dom kostar 1 maj. Sen letar vi vad samma vara kostade i samma butik en månad tidigare. Vi hittade då över 44.000 unika artiklar, men det blir miljoner träffar då butikerna ofta ha 10-20000 varor i sortimentet. Den GENOMSNITTLIGA prissänkningen var då -0,3%.
Så här är fördelningen där vi ser att 36% av unika artiklarna sänkts i pris. Det innebär INTE att alla butiker har sänkt priset på samma vara. Vissa kanske har höjt medan andra sänkt. Så pågår spelet hela tiden med konkurrensen.
Ökat Still Minskat Totalt
5530 22814 15805 44149
13% 52% 36% 100%
Bland de prissänkta produkterna finns t.ex Keso 500 g där många butiker sänkt med 4-5 kr. Bregott 5-6 kr, Arla smör 6 kr Pågen limpa 2-3 kronor osv.
På detta sätt att mäta har vi sett samma pris eller prisökningar varje månad sedan minst 4 år tillbaka. Att nu trenden med cirka 1% prisökning per månas har brutits och vi ser en nedgång, tycker jag fortfarande är viktigt att förmedla. För första gången blir maten i genomsnitt inte dyrare. Sen är det självklart stor skillnad mot hur det var innan prisökningarna började, men det är inget som man ska tro bara kan sänkas bort. Det är importerad inflation, som inte beror på att producenter, kedjor eller butiker skor sig på kunderna.
Hoppas jag förklarade lite bakgrund till dina funderingar!?
Trevlig helg tillönskar jag dig,
Ulf Mazur