Nya siffror – matpriserna stannar upp: ”Kamp om kunderna” 

Matprisökningarna stannade upp under maj vilket förstärker trenden sedan mars och april. Det visar färska siffror från Matpriskollen. 

– Vi ser också att två kedjor, med Ica i spetsen, inte har tagit ut prisökningar i samma takt som konkurrenterna under årets fem första månader. Det sker en kamp om att vinna de pressade kunderna just nu, konstaterar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 



Efter den extrema inledningen på året med prisökningar på över 2 procent till februari, bromsade ökningarna i landets livsmedelsbutiker upp och vi ser nu låga ökningstal under mars, april och maj. Ordinariepriserna på hela sortimentet, det vill säga nästan 45.000 artiklar stod i genomsnitt stilla i maj, medan de på livsmedel ökade med blygsamma +0,1 procent, visar siffror från Matpriskollen. På ett år har ordinariepriserna ökat med cirka 4 procent och totalt alla artiklar nästan 3 procent. Till detta kommer produkter som ökar i pris genom att förpackningen blir mindre, kallat krympflation. Detta är svårmätt, men lägger sig på toppen av vanliga prisökningarna.

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:

Maj+0,0%(+0,1% mat) 44.805 artiklarEMV  -0,1% (12.043 art)
6 månader+2,2%(+2,9% mat) 40.168 artiklarEMV  +2,0% (11.005 art)
12 månader+2,8%(+3,9% mat) 36.015 artiklarEMV +2,6% (9.827 art)
2022-01-01+24,7%(+28,9% mat) 20.972 artiklarEMV +25,5% (6.425 art)

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (30 april 2025, 30 november 2024, 31 maj 2024 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl. 

 I maj fortsätter dock prisökningarna på kött +0,9 procent och mest av allt på köttfärs +2,3 procent och nötfärs +2,9 procent. Även choklad och kakaopriserna ökade rejält och det är en följd av de fortsatt extremt höga råvarupriserna på kakao. I maj ökades priset på framför allt Fazers och kedjornas egna produkter. 

– Det är så när en produktgrupp börjar öka i pris, så tar det ofta ett antal månader innan alla företag och alla kedjor hunnit höja priserna. Därför ser vi fortsatta ökningar på just choklad och kött just nu, säger Ulf Mazur. 

 Som motvikt till ökningarna på köttfärs och choklad, ser vi att grönsaker sänktes i pris med -0,5 procent och frukt & bär med -2,1 procent. Detta givetvis drivet av säsong med billigare melon -15%, tomater -9%, avokado -8% och gurka -3%. 

– Som alltid med frukt och grönt så spelar säsongen in och nu kommer svenska produkter och då blir det nog initialt dyrare. Men godare! 😉 

Köttpriserna ökar

Nötproduktionen i Europa minskar med ca 1% per år. Priset per kilo nöt, mätt som pris på kor har ökat dramatiskt i Irland, Tyskland och EU under senaste månaderna. Nötkött från Irland, Tyskland och EU är nu dyrare än svensk ko, som stigit cirka 10% sedan årsskiftet, medan priset ökat med 30% från EU. Den stärkta kronan minskar effekten något, men det ökar ändå priserna i butik. 

Bristen på nötkreatur för slakt tror man kommer bestå flera år framåt. Kedjorna säljer mycket importkött och alternativet blir att växla till svenskt, som inte finns i tillräcklig omfattning, eller hitta andra marknader för import? Kedjor och producenter måste hitta en långsiktig överenskommelse om produktion av kött för att säkra utbud och efterfrågan och svensk livsmedelsberedskap. 2024 var andelen svenskt nötkött 57% och för 30 år sedan 95%. 

En anledning till köttbristen i Europa och Sverige är att det lagts ner gårdar i hög takt och man därigenom tagit bort utbud. En delanledning som i Holland kan vara att man vill minska utsläppen från jordbruket. En annan är att mjölkkorna är friskare och ger mer mjölk längre och 30 kilo mjölk per dygn och ko gör att med höga mjölkpriser så behåller man kossorna längre i stället för att slakta! 

Generationsskiften på gårdarna. Ska nästa generation ta över så vill dom ofta satsa och investera. Måste veta om lönsamheten framåt. Osäkert. Detsamma gäller för jordbruket inom EU. 

Kategorier som ökat mest i maj 2025:

 Kategorier som ökat mest i maj 2025:

Ökad priskonkurrens

Vi ser också att två kedjor med ICA i spetsen, inte tagit ut prisökningar i samma takt som konkurrenterna under årets fem första månader. 

– Prisökningstakten varierar ovanligt mycket mellan kedjorna, säger Ulf Mazur. Och när marknadsledaren ICA håller tillbaka prisökningar i större omfattning än konkurrenterna Coop, Willys och Hemköp, så är det ett tecken på att ICA vill ta tillbaka kunder och det pressar säkert konkurrenterna. Vi har också sett att City Gross haft lägst prisutveckling i år och senaste året och det beror på att man sett att prisskillnaden till ICA Maxi och andra konkurrenter nog varit för stor och nu åtgärdar man det med prissänkningar och lägre prisökningar än konkurrenterna, säger Ulf Mazur. 

Prisförändring på respektive kedjas sortiment.

Vad händer framåt? 

Fortsatt konkurrens och transparens håller emot prisökningar: 
När producenter tappar i försäljning måste man anpassa priserna nedåt för att möta konkurrenterna. Detsamma gäller butiker och kedjor. Transparens mellan priser gör att inblandade kan agera snabbt och sänka priserna om konkurrenterna gör det. 

Kedjornas Egna märken tar allt större del av försäljningen och pressar också varumärkesleverantörerna. 

Vi ser att ICA inte höjer i samma omfattning som konkurrenterna och man satsar på dubbel bonus till Stammiskunder. Detta kommer sätta press på övriga kedjor framöver om ICA även får ökad försäljning. 

Valutapåverkan: 
Det är fördröjningar och eftersläpningar i prissättningen inom dagligvaruhandeln. Svenska kronan har stärkts med cirka 9% på ett år mot dollarn och cirka 4% mot Euron. I år är förstärkningen av kronan ännu tydligare mot dollarn med nästan 15%. 

Detta kommer också gynna importpriserna framöver, men ännu på många månader kommer vi inte se några större effekter av denna välkomna förstärkning, då den skett senaste månaderna och det är långa ledtider inom branschen. 

Arla lämnar mjölkpriset till bönderna oförändrat för femte månaden i rad i juni. Innebär att mejeripriserna bör ligga still under hela sommaren och en bit in på hösten. 

Förpackningsavgifterna fortsätter att öka för producenterna och kommer innebära några tiondels procent ytterligare under 2025. 

Vädereffekter med torka, regn, orkaner och liknande som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier. Mycket faller i pris och en del ökar. I Sverige så har äntligen regn kommit vilket ger bönderna hopp om en skörd som annars höll på att torka bort. 

Krig, tullar och annat elände kan också komma att öka priserna framåt. 

Prisutveckling tabeller:

Prisförändringar huvudkategorier i maj och 12 månader:

Huvudkategori april 2025

Huvudkategorier 12 månader 31 maj 2025 mot 31 maj 2024 

Prisförändringar kategori i maj 

Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (31 maj 2025 mot 31 maj 2024) 

Vad göra som konsument? 

Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. Mat kommer ta en större del av pengarna framöver. 

  • Ladda ner Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen! Gratis jämförelse mellan butiker på produktnivå och det du ska handla.
  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Lägg bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 🙂

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 350.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.

Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se