Matpriskollen: Julmaten rusar i pris – här är top 100-listan
Julbordet har blivit 6 procent dyrare på ett år, vilket är mer än dubbelt så mycket som genomsnittet. Matpriskollen har tagit fram en topp 100-lista över de julartiklar som ökar och minskar mest.
– Julhelgen ser ut att bli dyr, så det gäller att vara en bra konsument i år. Det är det mest gottiga, som exempelvis choklad och bryggkaffe som stuckit i väg allra mest, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln
November | +0,1% | (+0,2% mat) 43.782 artiklar | EMV 0,1% (11.696 art) |
6 månader | +0,6% | (+1,0% mat) 39.326 artiklar | EMV 0,7% (10.652 art) |
12 månader | +2,1% | (+2,8% mat) 35.605 artiklar | EMV +0,7% (9.874 art) |
2022-01-01 | +21,6% | (+24,9 % mat) 23.187 artiklar | EMV +22,7% (7.074 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (31 oktober 2024, 31 maj 2024, 30 november 2023, och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Matpriskollens statistik över 44.000 olika produkter visar på en månadsförändring med +0,1 procent på matrelaterade produkter och +0,1 procent på dagligvaror totalt. Dagligvaruhandeln omsätter cirka 340 miljarder per år och ökningstakten är nu 2,1 procent på dagligvaror, vilket innebär närmare 7 miljarder i ökade kostnader för samma produkter på årsbasis.
– Det är fortsatt ökningar på matpriserna, men talen är inte så stora den här månaden vilket skönt. Som alltid är det prisrörelser på mycket artiklar och 18% av artiklarna höjdes i pris, medan 13% sänktes i pris. Både leverantörer, kedjor och butiker justerar ständigt delar av sortimentet utifrån konkurrenssituationen, säger Ulf Mazur.
– När vi blickar mot årets största mathelg så ser det tyvärr mörkare ut. Vi har undersökt 100 storsäljare till julen och prisökningen är i snitt 6 procent, men skillnaderna är stora och chokladaskarna ökar över 20 procent, medan rödbetssallad minskar med 5%.
Priset i november på Bryggkaffe ökade med 3,5% vilket innebar att många kända märken ökade 2-4 kronor per paket. Det har väl inte undgått någon att råkaffebörsen i New York nått sina högsta noteringar på minst 50 år senaste veckan, så finns stor risk för ordentliga kaffeprishöjningar i januari. För mycket torka i Brasilien och mindre skörd i Vietnam är orsaker till rädslan för att skördarna nästa säsong ska bli mindre. Brasilien står för runt 40% av all kaffeproduktion i världen så läget där påverkar världspriserna väldigt mycket.
Bland bär så ökade jordgubbar mest med 7%. Bland frukterna var det färska fikon som ökade mest. På en månad så dubblades priset på kedjorna. Tendensen var likartad förra året. Färska vindruvor ökade med upp till 40% på 500 grams askar. Från cirka 39 kr/ask till över 50 kronor.
Övriga djurartiklar är allt ifrån Kattströ, burspån ängshö, klösbrädor, leksaker mm. ökningar på upp till 8%.
Priset sjönk mest inom kategorierna Färska grönsaker, Caviar och Frukt. Inom grönsaker, frukt och bärkategorierna är det naturligt med prisförändringar då man byter säsonger och länder för inköp. Färska grönsaker sjönk mest i pris drivet av Blomkål & Broccolikategorin som minskade med cirka 7%. Bland frukter så blev apelsinerna cirka 9% billigare. Kaviar-kategorin sjönk i pris drivet mest av sänkta priser på stenbitsromartiklar.
Framöver
Arla höjde priset till mjölkbönderna för åttonde månaden i rad och betalar nu det högsta priset på minst 10 år: 7,07 kr för 1 kg ekologisk mjölk och 6,18 för konventionell mjölk. Ersättningen är nu nästan 2 kronor högre per kilo än för ett år sedan. Prisökningarna brukar driva på priset i butik med några månaders eftersläpningar. Detsamma gäller kaffet där prisökningarna under oktober november nog kommer synas i butikerna i slutet av januari.
Generellt verkar det svårt att få till prissänkningar i större skala i branschen och vi tror på mer ökningar än sänkningar av butikspriserna i början av 2025.
Unik 100-lista över julens storsäljare!
Matpriserna har på ett år ökat 2,8 % i snitt, men Matpriskollens stora kasse med 100 stycken julartiklar har i genomsnitt ökat med hela 6%.
– Det ser ut att bli en dyr julhelg. Många produkter som sill, bruna bönor, julskinka, revbenspjäll och julsenap har ökat som genomsnittet med cirka 2%. Det gottiga, som choklad, bryggkaffe, smör och pepparkakor har ökat allra mest med över 15% på ett år.
– Tittar man i listan så har förvånansvärt många artiklar ökat med stora tal mellan 5-15%. Julmust, risgröt, ostar, köttbullar, potatis, grädde är några exempel.
– Det finns också glädjeämnen och EKO apelsiner i nät har gått ner med 18%, Abbas finkornig rom med 10%, Rydbergs rödbetssallad -6% Digestive kex och Kavli majonnäs ner 5%.
Hur ska man tänka som konsument?
Julveckan köper vi 30% mer mat än en vanlig vecka, så julen är en extremt viktig försäljningsperiod för matbutikerna. Att det nu blir mycket dyrare med det vi gillar till julen är jobbigt för många och det gäller därför att vara en bra konsument i år.
Så här kan du minska matkostnaderna under julen:
- Börja redan nu med att planera vad ni ska äta under julhelgen.
- Vad får det kosta? Vad har ni råd med?
- Kom ihåg att du är den som bestämmer vem som ska få era pengar.
- Skriv en lista.
- Har du flera butiker att välja bland så utgå från butikernas extrapriser. Vecka 50-51 kommer det mesta till julbordet finnas till kampanjpris, men börja kolla redan nu vecka 49. Nu kommer säkert Julmust, kyckling och kanske fläskytterfilé på kampanjer.
- Var multilojal, dvs ha flera butiker att välja på.
- I butiken är det fler skyltar än besökare, så var uppmärksam. Allt är inte så bra osm det verkar. Köp bara det du behöver. Det är lätt köpa för mycket i större butiker.
- Se till att inte slänga. Frys in rester.
Prisutveckling tabeller:
Huvudkategorier november 2024
Vi kan se att 18% av produkterna ökade i pris och 13% minskade i pris.
Prisförändringar huvudkategori i november och 12 månader
Prisförändringar kategorier november 2024
Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (30 november 2024 mot 30 november 2023)
Prisförändringar Produktgrupper november 2024
Matpriskollens Jul ”top 100”-lista
Vad göra som konsument?
Även om det blir ljusare för många när räntan sänks så är det onödigt att betala för mycket. Det gäller att ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig!
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 300.000 i år.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se