Kaffet rusar och ännu ingen miljardoffensiv från Ica
Den utlovande miljardsatsningen hos Ica lyser ännu med sin frånvaro noterar Matpriskollen i sin nya rapport. Samtidigt rusar kaffepriserna med hela 11 kronor per paket och det finns en stor risk för att utvecklingen fortsätter. ”Så här dyrt har råkaffet bara varit tre perioder senaste 25 åren”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
När Matpriskollen undersöker matkedjornas ordinariepriser i juni så står totalpriserna stilla medan matrelaterade produkter ökar med 0,1 procent. Ökningen drivs främst av kaffe som ökar med 3,8 procent.
– Bryggkaffe, svenska folkets favoritdryck, ökade med hela 7,9 procent, vilket i praktiken innebär att ett kaffepaket blev mellan 5 till 11 kronor dyrare beroende på märke och butik, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
På ett år har råkaffepriset ökat med nära 40 procent och det beror till stor del på längre torka än normalt i Brasilien som producerar cirka 40 procent av Arabicakaffet som är populärt i Norden samt spekulation kring framtida utbud och efterfrågan, likt det som skett med kakaopriset det senaste halvåret. Många analytiker tror också på fortsatt höga priser framöver.
Samtidigt är kaffe en populär vara som kedjorna krigar om och därför blir det extra viktigt att vara multilojal och jämföra de olika kedjornas erbjudanden. Ett exempel var under midsommar där kedjorna höjde ordinariepriserna upp till 15 procent per paket bryggkaffe men samtidigt fanns extrapriser för under halva priset.
– Dagligvaruhandeln har bara fyra aktörer som kontrollerar i princip hela handeln, men på lokal nivå så är det ofta tuff konkurrens mellan olika kedjor och handlare. Det är här vi som konsumenter måste vara tuffa och våga välja bort butiker om priset är för högt. Då tvingar vi butikerna att sänka sina priser, säger Ulf Mazur.
Andra produkter som ökat mycket i juni är rostad lök, ajvar, pesto och mjukost. På nedsidan fortsätter frukt och bär att pressa med -3,8 respektive -2,0 procent.
– Nu går vi ju in i högsäsongen för melon, aprikoser, nektariner, gurka med mera och då faller priserna naturligt då utbudet är som störst. Vi har sett under hela 2024 att utbudet av frukt och grönsaker från Medelhavsländerna varit mycket stort och priserna har därför pressats, förklarar Ulf Mazur.
Avokado är däremot ett undantag som faktiskt ökade näst mest i pris för produktgrupper, 3,7 procent. Och dyrare lär det bli, noterar Ulf Mazur.
– Avokado är ofta som billigast i juni varefter den normalt ökar och kan bli dubbelt så dyr under hösten. I juni såg vi en kedja som ökade priset på avokado i nät, 6-pack, från 27,90 till 49,90 i dag, förklarar han.
Kedjornas egna märken (EMV) ökade också med +0,1 procent i juni, men det finns klara tendenser att EMV kommer öka mer i pris framöver, då Willys ökade sina kraftigt i slutet av månaden. På ett år har priserna i dagligvaruhandeln ökat med 2,5 procent medan EMV bara ökat 1,7 procent.
– Ökningen inom EMV på Willys var också en av orsakerna att kedjan blev den som ökade priserna mest under juni med 0,3 procent, förklarar Ulf Mazur.
Övriga kedjor låg mellan -0,1 procent (City Gross) och 0,1 procent (Ica).
Dagligvarujätten Ica har en marknadsandel som motsvarar ungefär halva den svenska dagligvarumarkanden och hur prisbilden påverkas där har därför väldigt stor betydelse för den svenska konsumenten. Därför fortsätter Matpriskollen också att bevaka hur det går med den prisoffensiv på en miljard kronor till butikerna som ledningen hos Ica utlovade från och med mars och som sedan skulle märkas mot konsument.
Men det är varje enskild butik som sätter sina egna priser och Matpriskollen noterar att Ica inte minskat sina priser mer än andra kedjor. Tvärtom har de faktiskt ökat matpriserna med 0,6 procent under de tre senaste månaderna medan övriga kedjor i snitt hamnar på 0,3 procent.
– Det skulle få en stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige om denna sänkning också skulle nå konsumenterna. Vi fortsätter därför att följa utvecklingen, konstaterar Ulf Mazur.
Matpriskollen såg även från Almedalen att politikerna oroade sig över den stora koncentrationen inom dagligvaruhandeln och därmed bristande konkurrensen. Konkurrensverket presenterade sin rapport om perioden 2022 till april 2023, med de kraftiga prisökningarna.
Av undersökta kategorier, så ökade konsumentpriserna med 31 procent mer än vad som kan förklaras av ökade priser från producenterna. Branschen håller inte med om att kedjorna höjt oskäligt mycket då deras kostnader också ökat kraftigt. Politiker, KKV och dagligvarubranschen ser det dock som viktigt att möjligheten att etablera fler butiker måste ökas i kommunerna för att öka konkurrensen och få ner priserna.
Totalt har svenskarna fått ökade matkostnader på cirka 65 miljarder kronor på två år.
Att konsumenterna har fått det mycket tuffare och stora delar av befolkningen har svårt att få pengarna att räcka till bra mat är helt klart. De som har det tuffast har det fortfarande mycket ansträngt ekonomiskt. Så många som 39 procent av befolkningen anser sig själva tillhöra kategorin starkt prismedvetna enligt Consumer Panel Service, GFK. 32 procent kallar sig selektivt prismedvetna och bara 28 procent anser sig inte prismedvetna. En historiskt låg siffra.
– Sju av tio svenskar är alltså starkt eller selektivt prismedvetna och då är det viktigt att vi som konsumenter fortsätter vara multilojala och byter butik om vi anser att priserna är för höga. Det pressar butiker och kedjor att sänka priserna och sänka sina marginaler. Vår lojalitet har ett pris, säger Ulf Mazur.
Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:
Juni | +0,0%, | (+0,1% mat) 44.045 artiklar | EMV 0,1% (11.511 art) |
6 månader | +1,4%, | (+1,7% mat) 38.986 artiklar | EMV -0,2% (10.497 art) |
12 månader | +2,5%, | (+2,6% mat) 36.081 artiklar | EMV +1,7% (9.887 art) |
2022-01-01 | +20,6%, | (+23,8% mat) 24.555 artiklar | EMV +22,0% (7366 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 juni 2024, 1 jan. 2024, 30 juni 2023 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Prisförändringar i juni
Prisutveckling bryggkaffe per paket 1 månad
Prisförändringar huvudkategorier i juni och 12 månader:
Prisförändringar kategorier juni 2024:
Prisförändringar Produktgrupper juni 2024
Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (30 juni 2024 mot 3o juni 2023):
Vad göra som konsument?
Man måste ta fortsatt stort ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med höga fasta kostnader, som räntor, resor mm, gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig!
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se