Matpriskollen: Icas miljardsatsning syns fortfarande inte
Matpriserna ökar en aning under maj och den utlovade miljardsatsningen från Ica lyser ännu med sin frånvaro. Tvärtom har kedjans priser ökat sedan i mars. Det visar siffror från Matpriskollen. ”Det skulle verkligen vara bra om satsningen slog igenom även i butiksled”, säger Ulf Mazur, vd och grundare. Matpriskollen noterar även Socialdemokraternas utspel om ny Matpriskommission.
Enligt färska siffror från Matpriskollen ökade ordinariepriserna i landets dagligvarubutiker med 0,1 procent på matrelaterade produkter i maj. Tar man in även andra produkter blev priserna i stället stillastående.
– De senaste årens ekonomiska läge har pressat konsumenterna som söker mer prisvärde. Detta har inneburit en hög konkurrens bland kedjorna och för konsumenterna gäller det att inte slappna av när de värsta prisökningarna nu avtagit, påminner Ulf Mazur och fortsätter:
– En handlare sänker inte priset om kunderna kommer tillbaka. Vi måste vara multilojala och jämföra priserna mellan olika butiker. Då tvingar man de dyrare att sänka priserna för att inte tappa kunder.
Prisökningarna drivs framför allt av choklad, oljor och färska grönsaker medan frukt och bär blivit billigare. Detta är en trend vi sett under flera månader nu. Choklad ökade med 2,7 procent, drivet i månaden av Marabous produkter som ökade upp till 20 procent i pris. Frukt minskade med -2,0 procent, drivet av sänkta priser på persikor, nektariner och avokado, se tabell nedan.
Kedjornas egna märkesvaror (EMV) sjönk med -0,2 procent i maj och det är något som tydligt fortsätter då de prispressats mer än leverantörsprodukterna. På ett år är skillnaden tydligare eftersom leverantörernas produkter ökat med 2,4 procent medan EMV bara ökat med 1,5.
– När konsumenterna söker mer prisvärde, så har kedjorna satsat på att flytta fram sina egna märken i hyllorna och gör fler kampanjer än tidigare. Då försöker man även att ha ett attraktivt pris och när producenterna kommer med prishöjningar så har kedjan också samma eller liknande varor så de vet hur kostnadsökningarna går till. De kan därför förhandla hårt med varumärkesproducenterna vilket inneburit att många kända märken och artiklar nyligen slängts ut från hyllorna för att markera att man tycker priset är för högt eller förtjänsten för dålig. Bregottförpackningar, Zoegas, Pringles chips och Malaco godispåsar är bara några exempel där kedjor valt att ta bort produkterna, tills dess man kommer överens om bättre villkor, säger Ulf Mazur.
Det är en maktkamp som pågår där både starka varumärken och kedjorna försöker visa styrka, menar han.
– Om en vara slutar säljas på en kedja så, är risken att kunderna går till en annan butik. Uppenbarligen så vågar nu kedjorna chansa på att kunderna inte flyr butiken på grund av sortimentet, utan väljer andra produktalternativ i stället.
Totalt har matprodukter ökat med 2,4 procent på ett år.
– Varje procentenhet i prisökningar innebär ungefär tre miljarder kronor dyrare dagligvaror så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så. Totalt rör det sig om en ökning på ungefär 23 procent på matrelaterade produkter sedan januari 2022, säger Ulf Mazur.
Icas ledning har sedan januari utlovat en prisoffensiv på en miljard kronor till butikerna från och med mars och därefter prissänkningar mot konsument. Matpriskollen har fortsatt att följa detta utspel och ser ännu inga sänkningar i någon större omfattning även om det så klart varierar från butik till butik. Icas butiker sätter sina egna priser och i snitt har de faktiskt tvärtom ökat sina priser med 0,4 procent under de tre senaste månaderna medan övriga kedjor i snitt hamnar på plus minus noll.
– Eftersom Ica är störst i den svenska dagligvaruhandeln med ungefär halva marknaden så skulle det få en stor effekt för den allmänna matprisbilden i Sverige om denna sänkning också skulle nå konsumenterna. Vi fortsätter därför att följa utvecklingen, konstaterar Ulf Mazur och delar med sig av en spaning:
– Vi ser också att Ica ökade sina marknadsandelar och vinsten under första kvartalet i år. Svenska folket ökar därmed inköpen i Ica-butikerna utan att priserna sänkts. Kan det vara så att vi ser en återgång till tidigare köpmönster som gynnar Ica, undrar Ulf Mazur.
Matpriskollen noterar även att Socialdemokraterna nyligen motionerat om inrättandet av en Matpriskommission som de tänker sig ska öka transparensen i dagligvaruhandeln och se över möjligheter till en databas med produktionspriser och konsumentpriser. Man menar också att EU ska agera och man vill få ökad kunskap om vart pengarna tar vägen.
https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2024-06-01-s-eu-maste-agera-for-lagre-matpriser
– Att lyfta producentpriserna i förhållande till konsumentpriserna är ett otroligt starkt initiativ, vilket säkert skulle skaka om i branschen.
Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:
Maj +0,0%, | (+0,1% mat) 44.097 artiklar | EMV -0,2% (11.541 art) |
6 månader +1,4%, | (+1,6% mat) 39.299 artiklar | EMV -0,1% (10.595 art) |
12 månader +2,4%, | (+2,4 % mat) 36.454 artiklar | EMV +1,5% (10.002 art) |
2022-01-01 +20,4%, | (+23,4 % mat) 24.923 artiklar | EMV +21,4% (7.521 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (1 maj 2024, 1 dec. 2023, 31 maj 2023 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
Prisförändringar huvudkategorier i maj och 12 månader:
Prisförändringar kategorier maj 2024:
Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (31 maj 2024 mot 31 maj 2023):
Vad göra som konsument?
Man måste ta fortsatt stort ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med höga fasta kostnader, som räntor, resor mm, gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig!
Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.
Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se