Matpriserna ökar igen: ”Ser inte ut att bli bättre”
Fattigmånaden januari blev onormalt fattig. De senaste månadernas lugnare läge har nu bytts mot prisökningar igen. ”Tyvärr ser vi nu ett tryck uppåt igen och det ser inte ut att bli bättre – tvärtom”, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.
Sedan mars månad 2023 har prisutvecklingen bromsat rejält och legat i linje med Riksbankens önskade inflationsmål på 2 procent på årsbasis. Men i januari i år bröts trenden igen.
– Tyvärr ser vi nu ett tryck uppåt igen, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.
Prisökningen i januari blev 0,5 procent vilket vid en första anblick kanske inte ser så farligt ut. Men djävulen sitter i detaljerna, noterar Ulf Mazur.
– När man detaljstuderar siffrorna så märker man att det är vissa särskilda produkter som ökar, och de ökar ganska mycket. Prisökningar har generellt långa eftersläpningar så det är sannolikt att vi framöver kommer att få se fler produkter som tar ganska stora skutt och kommer i kapp, säger han. Dessutom så har kedjorna som köper via Axfood ökat sina priser dubbelt mot ICA i månaden och det säger bara att dom andra, ICA och Coop, kommer följa efter kommande veckor.
Sannolikt kommer trycket därför att öka i februari.
– Som månadstal är 0,5 procent högt, och jag tror inte att det bara blir 0,5 procents ökning även i februari, utan just nu pekar det mesta på klart mer än så, säger han.
De kategorier som ökade mest under januari var bland andra ”Olja & vinäger”, som ökade med 5,6 procent, ”Falukorv m.m” på 2,5 procent och ”Torkad frukt & bär” 2,5 procent.
– Ökningen inom Olja och vinäger drivs helt av olivoljan som fortsatt ökade med 9,6 procent i snitt, eller cirka 10 kr per förpackning, men där många artiklar ökade ända upp till 35 procent, förklarar Ulf Mazur.
Även storsäljare som köttfärs och kaffe ökade med 1,7 respektive 1,4 procent.
– Tyvärr är det många basprodukter som ökar i pris, vilket kan sätta hård press på de som har små marginaler. Falukorvsringen ökade med omkring två kronor hos Willys och hos samma kedja stack Zoegas kaffepaket med nästan 10 kronor. Strösockret ökade där med ungefär en femma per paket, säger Ulf Mazur.
Att lågprisaktörerna höjer sina priser är också särskilt oroväckande, menar han.
– Det betyder inte sällan att de andra aktörerna följer efter. Nu är det viktigt för konsumenterna att hålla koll och jämföra kedjornas erbjudanden. Konsumentmakten är stor och kedjorna slåss med näbbar och klor för att behålla volymerna. Det kan du som konsument utnyttja och få ned kostnaderna rejält.
Hur ser du på den senaste tidens fraktkaos i omvärlden? Tror du att det kan öka priserna ytterligare framöver?
– I Sverige är ungefär varannan tugga vi äter importerad så det skulle kunna påverka, men jag tror att det finns många andra branscher där det slår hårdare. Det är främst import från Asien som påverkas och inom livsmedelshandeln är den inte lika betydande som för mycket annan handel.
Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller en gratisapp, helt utan inlogg, eller password, via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till externa organisationer i efterhand.