-
Pingback: Matpriserna ökade i juli – Pressens nyheter
-
Pingback: Vill Svantesson att jag bara ska äta gurkor? – Ludd Press
Juli: Återigen något stigande matpriser
Foto: Bild används med licens från shutterstock.com.
Sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,5% på matrelaterat. I april kom första månaden på åratal där vi såg sjunkande priser (-0,3%) i Dagligvaruhandeln. I maj och juni fortsatte detta med +-0 %. Dessvärre ser vi dock en prisökning under juli igen.
För att se när Matpriskollens Ulf Mazur medverkar i SVT angående julimånad klicka här!
Vilka kategorier har ökat mest under julimånad?
Chokladdrycker +2,3% är barnfamiljernas favorit. Det finns ett stort dominerande märke som nu höjts med cirka 10% men ända upp till +17% på vissa butiker och en del har inte höjt ännu.
Frysta Grönsaker +1,6%, men bortser vi från frysta kryddor så blir det +1,8% på grönsakerna. Det är kedjornas egna märken som har höjts mest. Andra exempel på höjningar är +38% på Xtra Hackad Lök på Stora Coop, ICA Basic Ärtor, Majs & Paprika 1kg +cirka 20%, Eldorado Hackad Spenat 1kg +13%.
Frukt ökar med +1,5% drivet av Päron +13%, Apelsin +8%, Citron/Lime +6%, Äpple +4,7% och Melon +3,6%. Frukt svänger dagligen och givetvis efter säsong. Äpple- och Päronsäsongen har inte börjat i Sverige ännu.
Falukorv började prishöjas i juni då Scan ökade mest. Nu fortsätter höjningarna med fler märken och kedjor. Lithells 800g falukorvsring ökar med cirka 10% och kostar nu cirka 50 kronor i ord pris. Kedjornas egna falukorvar ökar också.
Choklad +0,9%. Sockerpriserna fortsätter uppåt och så chokladen. Ökningar på kakor, stycksaker mm. +1kr på en 100-grams kaka får man räkna med, eller runt 3-8% hos kedjorna som höjt.
Färska Grönsaker ökar med +0,9%, drivet av Gurka +6,9% och lök +5,1%. Då ska sägas att gurkpriserna ökar från t.ex. 17,90 till 26,90 för en ekogurka på en kedja vilket är +50% och sen hela vägen ner till inga ökningar. Pumpa, Bönor och Groddar har blivit -9% resp. -3% billigare under månaden.
Vilka kategorier har minskat mest under julimånad?
Fågelmat -2,6% drivet av att påsar med Solrosfrön, Vildfågelblandning och Talgbollar har sänkts rejält i pris på ICA. Samtidigt har man höjt Vildfågelmat med jordnötter i med cirka 7%.
Bär -1,5% drivet av Blåbär -4,7%. Dock är det mycket vanligt så här års med sänkningar på 10-20% beroende på kedja, ex 125g blåbär på Willys –27%, nytt pris 21,90kr vilket innebär –8 kr/ask.
Messmör -1,0% ner cirka 3% eller 1-2 kr/ask.
Kyckling & Fågel -0,2% – nämnvärd då det är ett fortsatt tryck nedåt och vi ser sänkningar på stora kycklingartiklar.
Matpriskollens analys av nuläget
- Pressen från media och konsumenter på dagligvarubranschens aktörer att hålla tillbaka prisökningar var enorm under våren och det har ju fungerat att stoppa de stora prisökningarna vi såg varje månad tidigare sedan starten på 2022. Men i genomsnitt ökar priserna igen under juli.
- När ökningar sker så är det med många procent och fortfarande kan artiklar öka med upp till 50% på en månad, men mest gäller det grönsaker och beror ofta på att det sker obalanser på marknaden som torka eller brist i något land.
- Kedjornas satsningar på prissänkningskampanjer eller sänkningar av ordinariepriserna verkar nu i juli återgå till det ”normala”. Vi ser inte längre de stora utspelen från kedjorna, likt i våras och det är väldigt få kampanjer på stora delar av sortimentet. ”Prissänkt-skyltar” syns alltmer sällan i butikerna under juli. Sen är juli en månad då man generellt handlar lite annorlunda på grund av semestrarna och mycket resande.
- Produkter från kedjornas egna märken eller leverantörer höjs när kostnadsökningar påtvingar detta. Fortfarande har största delen av leverantörerna inte kompenserats för de prisökningar man haft tidigare och kedjorna pressas för att släppa igenom prisökningar som de har för att producera. Men förhandlingarna är mycket tuffa och prisökningarna skjuts upp så långt det går. Kedjorna har ju dessutom inom många kategorier större delen av försäljningen via sina Egna märken (EMV) som t.ex. Garant, Xtra eller ICA Basic och då förhandlar man direkt med producenterna. Vi ser att prisökningarna inom EMV är något större än för leverantörsmärken i månaden.
- Olivoljor är ett exempel på produkter som kommer öka i pris kommande månader. Det har redan påbörjats och ökningarna vi kommer att se är på nivåerna upp till +30% dyrare, men troligtvis på majoriteten av produkter runt 15% prisökning. Spanska olivskörden har halverats och det driver upp priserna.