Prisundersökningar

Här samlar vi våra prisundersökningar. Längre ner på sidan kan du läsa mer om hur vi gör våra prisundersökningar.

Matpriskollen: Julmaten rusar i pris – här är top 100-listan

Julbordet har blivit 6 procent dyrare på ett år, och Matpriskollen har tagit fram en top 100-lista för julmaten med de artiklar som ökar och minskar mest.

Frukt och grönt i ropet: Här är de billigaste och dyraste kedjorna

Matpriskollen har gjort en mycket omfattande priskoll av priserna på frukt och grönsaker mellan olika butikskedjor – och skillnaderna är stora!

Stora butiker prisjämförda. 1000-lappar att spara!

Matpriskollens stora matkasseundersökning med priser från vecka 39 2024 är nu klar. I den unika undersökningen är 212 produkter prisjämförda.

Ny stor matkasseundersökning och 1000-lappar att spara!

Här kan du enkelt se prisskillnaden mellan fem olika större butikskedjor i sex ”matprisområden” och hur mycket du kan spara på en vecka, månad eller ett år. Samtliga priser är ordinariepriser och undersökningen genomfördes vecka 11 2024.

Vändningen – matpriserna har stannat upp men Icas offensiv syns inte ännu

Prisutvecklingen i dagligvaruhandeln har enligt färska siffror från Matpriskollen bromsat rejält i mars och ligger nu i linje med Riksbankens önskemål.

Äntligen: Mycket är billigare på påskbordet i år!

Påskveckan är en de tre största veckorna för matinköp på hela året och frågan är: ska vi gråta eller glädjas i påsk?

Matpriserna ökar: ”Stort tryck uppåt” 

Livsmedelspriserna fortsätter att öka och februari visade den snabbaste ökningstakten sedan mars 2023. ”Tyvärr är det ett stort tryck uppåt”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Matpriserna höjs igen 

Matpriserna fortsätter att höjas. Det är den snabbaste ökningstakten på nästan ett år, rapporterar TT. Högst höjning är priserna på olivolja, juice och choklad.

Matpriserna ökar igen: ”Ser inte ut att bli bättre” 

Fattigmånaden januari blev onormalt fattig. De senaste månadernas lugnare läge har nu bytts mot prisökningar igen.

Så mycket har livsmedelspriserna ökat: ”Historiskt” 

De senaste två åren har matpriserna i landets livsmedelsbutiker ökat med 22 procent. Det visar färsk statistik från prisjämförelsetjänsten Matpriskollen. 

Klassikerna på julbordet som rusat mest i pris

Matpriskollen har gjort en prisundersökning på årets julbordsklassiker. Precis som förra året får man räkna med att betala mer för många av svenskarnas klassiker – men glädjande nog gäller det inte alla.

Matpriserna gick fortsatt uppåt i november: apelsinjuice och olivolja steg mest

För andra månaden i rad så ökade matpriserna något under november.

Så mycket dyrare blir julbaket i år

Första advent är precis runt hörnet och många börjar nu bli sugna på att julbaka. Priset på matpriser har ju blivit dyrare men det gäller faktiskt inte alla produkter till adventsfikat.

Oktober: Var tredje vara har gått upp i pris

I oktober så har priserna inom Dagligvaruhandeln ökat med 0,3%. Detta efter att ha stått still ett par månader. Vilka kategorier har ökat samt minskat mest? Läs mer här!

Stor onlineprisundersökning – hur handlar du hem maten billigast?

I en ny unik onlineprisundersökning har vi jämfört priserna på hemkörning för en matkasse för en barnfamilj på fyra personer. Läs mer här!

Matpriskollens Prisundersökningar

Matkasseundersökning stora butiker.
Här kollar vi ett stort urval av nästan 200 identiska artiklar i 5 olika butiksformat i sex olika områden i Sverige. Läs mer i Matkasseundersökning ”Läs mer” i appen eller på sajten.

Månatlig prisundersökning om ordinarie prisutveckling inom Dagligvaruhandeln i Sverige.
Matpriskollen samlar sedan många år månadsvis, veckovis eller dagligen in ett väldigt stort antal produkters ordinariepris i butik och online. Varje artikels pris, på varje butik, kollas och ställs mot fg mätpunkt. Till exempel jämförs en produkts pris den 1 maj -23 mot 1 april -23. Och 1 maj 2023 mot 1 maj 2022, för att se årsförändring och 1 maj mot 1 jan 2022, för att se prisutvecklingen på det urvalet ställt mot när prisökningarna verkligen tog fart. Då sortimentet inom Dagligvaruhandeln är väldigt stort, med många produktutbyten, så är urvalet inte identiskt mellan olika mätperioder. Matpriskollen tar med alla produkter som får match vid båda mättillfällena. Prisutvecklingen på en kedja t.ex. Willys mäts då utifrån deras sortiment. Det är inte exakt samma sortiment som på Ica Maxi och inte exakt samma på alla Ica Maxi-butiker.

Priserna och prisförändringarna summeras sedan och vi får ett genomsnitt.
Då vi inte har tillgång till faktiska försäljningssiffror, så får vi ändå en typ av viktning genom att produkter som finns i många butiker, eller alla butiker, får fler mätpunkter och därigenom slår den prisförändringen igenom starkare.

Hur vi mäter skiljer sig en hel del från t.ex. SCB, då vi inte har tillgång till samma försäljningsdata från kedjorna.
SCB gör t.ex. ett urval av produkter, som man följer under året. Vi tar med alla artiklar. SCB får genomsnittspriser. Vi använder ordinariepriser.

Huvudsyftet med vår omfattande prisinsamling är att i branschen kunna se prisläget och följa prisutvecklingen på produkter, varumärken, leverantörer, kedjor och inom kedjor i Sverige.