Matpriskriget fortsätter – spelet om matmomsen i gång

Priserna i dagligvarubutikerna stod stilla i november.
– Det är givetvis ett glädjande besked till konsumenterna att prisökningarna avstannat. Men i branschen råder nu stor oro kring vad som ska hända med matmomssänkningen om fyra månader. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.
Regeringen gav förra veckan Konsumentverket och Konjunkturinstitutet i uppdrag att leda den omtalade Matpriskommissionen. Den ska säkerställa att prisrörelser i branschen följs och granskas, så att inte momssänkningen, från 12 procent till 6 procent, hamnar i handlarnas fickor.
– I april gör vi matkassen billigare för Sveriges alla hårt arbetande människor. Vi förväntar oss att matbutikerna också sänker sina priser. Domen från svenska folket kommer bli hård mot dem som innan dess försöker smyghöja priserna för att sko sig, sa finansminister Elisabeth Svantesson nyligen.
Konjunkturinstitutet ska göra en första redovisning redan den 1 mars till Finansdepartementet. Konsumentverket har precis fått uppdraget och Matpriskollen är i Regeringsuppdraget namngiven för att bidra med branschkunskap.
– Vi är redan igång och är beredda att hjälpa till att kolla priser på detaljnivå, för nu är vi i december och spelet om matmomsen startade redan 4 september, när förslaget lanserades. Vi har fått massor av konsumenter som hör av sig och undrar vad som händer med priserna före, under och efter momssänkningen. De är oroliga att sänkningen hamnar i andras fickor, berättar Ulf Mazur.
I branschen jobbar de stora matkedjorna med att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar beroende på momssänkningen.
– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några. Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, säger Ulf Mazur.
Priserna stod stilla, + - 0 procent, i november och på 12 månader är ökningen av ordinariepriserna +3,1 procent på livsmedel och +2,2 procent inkl alla varor i butikerna. Se tabell
Ordinarieprisutveckling totalt Dagligvaruhandeln:
| November | +0,0% | (+0,0% mat) 45.277 artiklar EMV +0,0% (12.474 art) |
| 6 månader | +0,0% | (+0,2% mat) 40.590 artiklar EMV +0,0% (11.289 art) |
| 12 månader | +2,2% | (+3,1% mat) 37.063 artiklar EMV +1,9% (10.479 art) |
| 2022-01-01 | +24,8% | (+29,0 % mat) 19.625 artiklar EMV +25,8% (6.208 art) |
Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (31 oktober 2025, 31 maj 2025, 30 november 2024 och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.
– Känslan är fortfarande att många konsumenter tror att prisökningarna är större än vad de faktiskt är senaste månaderna. Man tror att det bara fortsätter upp då ökningen ju är hela 29 procent sedan 2022. I november är det nötköttet och köttfärsen som fortsätter öka i pris. Bär, sylter och marmelad blir också dyrare, då vi hade alldeles för få plockare under hösten. Men en hel del varor sänks också i pris vilket man kanske inte noterar, säger Ulf Mazur.
Prissänkningarna i november drevs framför allt av citrusfrukter, men också kaviar och rom minskade i pris till följd av priskriget som pågår.
Prisfokuset i branschen är stort. Priskriget mellan Willys och ICA MAXI-butiker efter PRO-undersökningen, har nu spridit sig även till Lidl. Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och ICA MAXI sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Ulf Mazur.
– Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
Coop börjar nu också att prissänka.
I november så har även Stora Coop Mitt sänkt ordinariepriserna rejält på 3000 artiklar. Sänkningen sker i ett antal Stora Coopbutiker, vilket gjorde att genomsnittssänkningen blev –0,1 procent på Coop. Coop har fortfarande ökat sina priser mest senaste 12 månaderna, men nu har även de inlett en prissänkningsoffensiv.
– Coop har sett övriga kedjor pressa priserna under året och nu är det Coops tur. Det är dyrbart att sänka priser, men dom måste nog. Med så priskänsliga konsumenter som vi har nu, så tappar man kunder om prisskillnaden mot lokala konkurrenter blir för stor. Bra att Coop agerar nu i Mellansverige och slår det väl ut så kommer det nog snart i fler butiker, säger Ulf Mazur.
Top 3 varukategorier som ökat mest/minst under månaden är:
Top 5 varukategorier som ökat/minskat mest senaste 12 månaderna:
För förklaringar till ökningar se tidigare månadsrapporter om Kaffe, Choklad, Nötkött och mejeriprodukter.
Matpriskommissionen:
Regeringens matpriskommission har som uppgift att följa och analysera livsmedelsprisernas utveckling, särskilt för att säkerställa att den tillfälliga momssänkningen på livsmedel från 12 till 6 procent i april 2026 ger lägre priser för konsumenterna. Uppdraget, som ges till Konsumentverket och Konjunkturinstitutet, syftar till att säkerställa att momssänkningen får fullt genomslag i butikerna och att andra prisfaktorer klarläggs.
Vad kommissionen ska göra
- Följa och analysera livsmedelspriser: Kontinuerligt övervaka och analysera hur livsmedelspriserna utvecklas.
- Säkerställa genomslag: Bedöma om momssänkningen faktiskt leder till lägre priser för konsumenterna.
- Identifiera andra faktorer: Klarlägga vilka andra faktorer som påverkar prisutvecklingen, utöver momsen.
- Skapa saklighet: Bidra till en mer nyanserad debatt om matpriser och stärka konsumenternas förtroende.
Tidslinje
- Första delredovisning: 1 mars 2026 (innan momssänkningen träder i kraft).
- Fortsatt redovisning: Löpande fram till 2028.
Syfte
- Stärka hushållen: Målet är att stärka hushållens ekonomi genom att sänkta priser ska märkas i plånboken.
- Skapa stabilitet: Ge en tydligare bild av hur priserna påverkas för att skapa mer stabilitet i debatten.
Framtidsspaning
Konsumenternas prisfokus och momssänkningen sätter press på kedjorna att hålla nere ökningar och pressa priserna. Man passar extremt på varandra på central och lokal nivå.
Världsmarknadspriser
Många stora råvaror har under senaste månaderna sjunkit rejält i pris. Det gäller inte minst kakao, som nu kostar –15 procent mot för ett år sedan och under halva priset mot toppnivån i december 2024. Dessa snabba svängningar gör det mycket svårt för producenterna av choklad att upphandla kakao och prissätta in till grossisterna. Prisändringar görs bara några gånger per år och från 2026 är inte prisändringstillfällen samordnade mellan kedjorna.
Mejeri: Mejeripriserna är under stark press nedåt. Arla har justerat mjölkpriset till sina 7 600 bönder nedåt och priset för konventionell mjölk sänks i december med 45,3 öre per kilo. Det är nu ca 1,20 kr/kg lägre än i somras. Anledningen till sänkningarna är överskott på mjölk i Europa och globalt. Denna ökade tillgång sätter press på mejeripriserna och innebär att priset från Arla till kedjorna kan väntas sjunka om ett tag. – Den starka utvecklingen av mjölkinvägningen i EU, USA och Nya Zeeland, som är betydligt snabbare än vad marknaden räknat med, bidrar till att marknadspriserna pressas. Sverige och världen behöver mer mjölk på sikt. Vårt fokus är att ge Arlabönderna långsiktiga förutsättningar att fortsätta producera den mat som efterfrågas – även när marknaden svänger, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.
Kött: Utmaningarna handlar främst om lönsamhet, generationsskiften, finansiering, miljökrav, brist på långsiktighet, konkurrens från import, strukturförändringar, snabba konsumenttrender och politisk osäkerhet. Dessa faktorer gör det svårt för svenska köttproducenter att planera långsiktigt och investera i framtiden.
Köttpriserna på slaktko började rusa precis för ett år sedan. Sedan dess är ökningen +30 procent för svensk ko och +45 procent Irländsk. Sänkta mjölkpriser framöver sätter press på priserna nedåt, då lönsamheten inte är lika bra per liter mjölk.
Vad göra som konsument?
Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med allmänt dyrare omkostnader har gjort att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. Mat kommer ta en större del av pengarna framöver.
- Var multilojal, dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder.
- Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Lägg bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
- Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt.
- Prova Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen. Scanna streckkoden och se prisskillnaderna! Gratis jämförelse mellan butiker och det du ska handla.
- Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
- Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
- Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
- Handla mat efter säsong.
- Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare.
- Handla inte hungrig! :)
OM Matpriskollen: Grundat av Ulf Mazur /Håkan Fagerberg 2010.
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade "Nej tack till pappersreklam" så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år.
Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp med både alla butikers kampanjerbjudanden och Priskollen, där man kan prisjämföra enskilda artiklar och bygga sin egen matkasse. Antalet aktiva användare av gratistjänsten senaste året är över 300.000 personer. Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.











