Matpriskollen släpper nu de 62 mest tillagda artiklarna till inköpslistorna och vad dom kostar

Matpriskollens användare lägger mest mejeriprodukter och frukt och grönsaker till inköpslistan. Det visar sig nu när Matpriskollen för första gången släpper listan över de mest tillagda varorna till inköpslistorna.

– Flera miljoner varor har lagts till inköpslistorna senaste året och mycket är kampanjvaror, men när man tittar på vad som annars ska köpas, så är det ofta mer generella benämningar som mjölk, banan, potatis, grädde, kaffe och chips. Det är mer sällsynt man anger exakt vilken vara man ska köpa, säger Ulf Mazur på Matpriskollen.

Den här listan är ganska statisk över året, eller?

– Ja det är den och det är ganska naturligt, för vi går på autopilot när vi handlar. Vanans makt är väldigt stor och många håller sig till sin lista. Man vet vad familjen gillar för varumärken och man vet när man kan byta smak eller märke. När det görs, beror det på priskampanjer i butik. Därför blir det ofta samma sak vi handlar i butiken. Vi äter också samma maträtter och samma frukost nästan hela tiden. Det gör att listan inte förändras så ofta, säger Ulf Mazur.

För att tydliggöra listan har vi gett exempel på storsäljare och vad den artikeln kostar i genomsnitt idag i handeln.

– Genom att visa upp genomsnittspriset på produkterna, så tror vi att våra användare blir ännu mer prismedvetna och lockas till att jämföra priset mot vad dom betalar i deras butiker. Lättast görs detta nu med Matpriskollens nya Prisjämförelsefunktion i appen, säger Ulf Mazur.

Här är hela listan av de 62 vanligaste varorna och priserna är från den 12 mars 2025. Lägger man ihop alla artiklar så är inköpet på över 2.100 kronor vilket motsvarar vad en tvåbarnsfamilj minst spenderar på en vecka.

Screenshot

Vad göra som konsument? 

Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. 

  • Ladda ner Matpriskollens nya prisjämförelsetjänst i appen. Gratis jämförelse mellan butiker.
  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.

Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *