Matpriskollen larmar: Eko krossas av priset – nu måste handeln agera!
Enligt en färsk undersökning från Novus och Matpriskollen tycker var fjärde kund att ekologiska livsmedel är det viktigaste när de handlar mat. ”Men det finns framför allt två tydliga anledningar till att man inte köper eko nu och det är priset och för få kampanjer. Löser man dom två finns efterfrågan där från konsumenterna”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.
70 % av svenska folket köper inte Ekologiskt för aD det är för dyrt. 25 % gör det inte för aD det är för få kampanjer. Priskänsligheten kring ekologiska varor är som högst bland unga, lägst priskänslighet är de äldre där 17 % anger att de handlar och hiDar de ekologiska varor de vill ha.
Ekologiska livsmedel är fortsatt mycket uppskattade bland svenska folket. På frågan vad som är viktigast när de handlar livsmedel uppger 25 procent av kunderna att de vill ha ekologiskt.
Bland de som väljer att avstå från ekologiskt upplever 70 procent att det är för dyrt och 25 procent att det finns för få kampanjer.
Dessutom anser 72 procent att de gärna handlar lokalt producerad mat från Sverige. Låga ordinariepriser, bra erbjudanden, hälsosam mat, rättvisa arbetsförhållanden och god djurvälfärd är andra uppskattade kriterier.
– Ekologiska är mindre viktigt än svenskt och närproducerat, om ekolgiskt skall bli mer populärt bland svenska folket behöver priset sannolikt ned och fördelarna framför närproducerat förklaras bättre, säger Torbjörn Sjöström VD Novus.
När det gäller certifieringar och märkningar ses Från Sverige, Ekologiskt och KRAV som de tre viktigaste.
– Certifieringar går hand i hand med flera av de kriterier som kunderna efterfrågar. De hjälper kunderna att fatta välgrundade beslut när det gäller områden som klimat, hälsa och djurhållning. Man får så mycket mer när man väljer ekologiskt och KRAV-certifierat och det måste vi bli bättre på att berätta, säger Emma Rung, Vd på KRAV.
18 procent anser att tillgängligheten på ekologiska alternativ är bristande i butikerna och var tionde kund tycker att det är svårt att hitta produkterna.
– Det är väldigt positivt att så många konsumenter vill välja ekologiskt. Men när varorna inte finns i hyllan går handeln miste om en tydlig möjlighet. Genom att bredda sortimentet, lyfta fram ekologiskt i alla centrala kategorier och skylta upp kring de ekologiska varorna kan vi minska gapet mellan efterfrågan och utbud. Det stärker inte bara kundernas valmöjligheter – utan också det svenska ekologiska lantbruket, säger Charlotte André, vd för Organic Sweden.
De kategorier som kunderna föredrar att handla ekologiskt toppas av grönsaker, frukt och mejeri följt av kött, fågel och fisk.
– Alldeles för många avstår från att köpa ekologiskt på grund av priset. Vi ser att efterfrågan när det gäller ekologiskt håller i sig, men att det upplevs som för dyrt och det är för få kampanjer. Jag kan förstå det när bara 3 procent av alla butikskampanjer är för ekologiska produkter. Om man backar bandet några år var två av tre banankampanjer till exempel för ekologiska icke besprutade bananer. I dag är det tvärtom trots att konsumenterna vill ha ekologiskt, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.
Som en följd av konsumenternas tveksamhet i butik har den ekologiskt brukade jordbruksmarken i Sverige minskat rejält. Finns inte efterfrågan så slutar många bönder eller återgår till odling med bekämpningsmedel. Mellan 2023 och 2024 minskade den ekologiska arealen med 54 500 hektar, vilket motsvarar en minskning på 10 procent och den lägsta arealen sedan 2012. Detta är det femte året i rad med nedgång, och sedan toppåret 2019 har arealen minskat med totalt 19 procent. Under 2024 brukades bara 16,6 procent av den totala jordbruksmarken ekologiskt, en nedgång från 18,4 procent året innan. Minskningen har drabbat både åkermark och betesmark samt nästan alla grödkategorier.
Ska man lyckas vända trenden och återfå förtroendet från odlarna, krävs snabba åtgärder från kedjornas sida. Antalet företag som bedriver ekologisk odling har också sjunkit markant, med 491 färre företag under 2024 jämfört med 2023, vilket innebär en total minskning på 30 procent sedan 2019. Denna utveckling går tvärs emot de politiska mål om ekologisk odling som EU och Sverige satt upp till 2030 om minst 25 respektive 30 procent.
Studien gjord av Novus i samarbete med Matpriskollen, omfattar drygt tusen svenskar i åldersgruppen 18-84 år och är åsiktsmässigt representativ för svenska folket.
Priskänsligheten kring ekologiska varor är högst bland unga men lägre bland äldre som i större utsträckning upplever att de handlar och hittar de ekologiska produkter de vill ha.
55 procent av de tillfrågade handlar främst hos Ica följt av Willys (18), Coop (13), Hemköp (6), City Gross (3) och Lidl (3).
För mer info:
Ulf Mazur, Vd
Matpriskollen Sverige
ulf@matpriskollen.se
070-6476127
Torbjörn Sjöström,
CEO, Novus
Mobil: +46 720 700 200
torbjorn.sjostrom@novus.se
Emma Rung, Vd
KRAV EKONOMISK FÖRENING
+46 70-665 04 48
Charlotte Bladh André
VD, Organic Sweden
Direct line: +46 (0) 70 188 50 19
E-post: charlotte.andre@organicsweden.se
Webb: organicsweden.se