Chocken – matpriserna rusar igen: ”Största ökningen på två år”

Omslagsbild med texten "Chocken - Matpriserna rusar igen: Största ökningen på 2 år

Priserna i landets livsmedelsbutiker rusar nu på nytt, visar Matpriskollens januarirapport. ”Priserna har inte ökat så här mycket en enskild månad sedan i mars 2023. Det är oroväckande”, säger vd och grundare Ulf Mazur som spår fortsatta ökningar i februari.

Det har funnits en förhoppning om att priserna i landets livsmedelsbutiker skulle stanna av. Men så har inte blivit fallet, visar Matpriskollens undersökning av nästan 44 000 artiklar i landets dagligvarubutiker.

I stället ökar priserna med 0,6 procent totalt för dagligvaror och 0,8 procent för matrelaterade produkter.

– Varje procents ökning innebär i sin tur ungefär 3,5 miljarder kronor på ett år för landets hushåll så de har redan blivit omkring 2 miljarder kronor fattigare i januari, förklarar Ulf Mazur.

Det är också den största ökningen för en enskild månad sedan finansministern kallade till sig kedjorna och prishöjningarna stoppades i mars 2023.

– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle var slut med det vid det här laget, säger Ulf Mazur.

Prisändringarna skedde i huvudsak i slutet av månaden och Willys ökade mest med 1,0 procent i snitt under januari. Stora Coop och ett par Ica-profiler ökade ”bara” med 0,5 procent, vilket innebär att vi sannolikt har mer prisökningar att vänta i februari.

– Som lågprisprofil med central prissättning, brukar Willys vara snabbast på att höja, varefter andra kedjor följer efter. Framför allt är det kedjornas egna märken som ökar mest och på bred front, konstaterar Ulf Mazur.

Hela 29 procent av artiklarna ökade i pris under månaden medan bara 7 procent sjönk och 64 procent var oförändrade. Mest ökade produkter som kaffe, apelsinjuice och kakao där det råder tvåsiffriga ökningar på många ställen.

– Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6 procent, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2 procent, säger Ulf Mazur.

Stora ökningar syns också i kategorin kaffe där genomsnittsökningen blev 6,2 procent bland 464 olika sorter. Även marmelad och sylt (4,1 procent) och färska grönsaker (2,8 procent) såg tydliga ökningar.

– Frukt, bär och grönsaker varierar naturligt under året när de går ur eller in i säsong. För närvarande ökar paprika och tomater innan Spanien kommit i gång med årets skörd. Sylt har däremot blivit extremt mycket dyrare och framför allt lingon, där en burk rörda lingon från Garant ökar från 43 till 59 kronor i snitt, eller motsvarande 37 procent. Förändrade regler för utländska bärplockare kan ha bidragit till att utbudet av lingon minskade under året och skapade fördyringen, förklarar Ulf Mazur.

Mejerivaror sticker också rejält i pris, där exempelvis Skånemejeriers produkter ökar med cirka 10 procent. Både mejeri och juicer höjd kraftigt.

– Bravojuice ökade med upp till 25 procent och en 2-liters apelsinjuice kostar nu mellan 55-60 kronor. Men det är även flera andra mindre mejerier vars priser ökar med 5-10 procent. Här ser vi att prishöjningarna inte slagit igenom i alla butiker ännu och att Arla Foods under månaden inte höjt ännu – så vi förväntar oss höjningar på deras sortiment i februari i stället.

Men det finns förstås ljuspunkter också. Ägg minskade exempelvis med 0,4 procent.

Vad har vi att vänta framöver?

Januari blev en chockmånad och ökningarna kommer nog fortsätta under februari också. Detta baseras på att vi ser att Willys ökade priserna mest i januari. Det skiljer nästan 0,5% mot övriga kedjor. Willys är snabba och övriga kedjor kommer efter. Arla Foods har ännu inte prisjusterat och ökade priser till mjölkbönderna i slutet av 2024 kommer snart märkas. Chokladtillverkare kommer nog med stora ökningar igen och med råkaffepriser på nuvarande nivå kan vi vänta oss fler ökningar i vår.

Många producenter slåss mot minskade volymer som gör produktionen dyrare. Lönsamheten i producentledet har enligt Scb minskat kraftigt och i genomsnitt förlorar svenska producenter pengar senaste åren.

Prisökningar kommer också fortsätta på grund av de kraftigt ökade kostnaderna för förpackningsavgifter till kommunerna.

– Detta är en helt förbisedd kostnadspost som tillkommit sedan 2023 och ökar med miljarder per år för producenterna. Det är kostnaden som kommunerna börjat ta ut för att sortera och ta om hand våra förpackningar. Det ska betalas av någon och det blir till sist vi konsumenter som får betala. Jag tror inte så många förstått vilka stora summor det rör sig om. Det motsvarar flera miljarder per år, vilket driver upp priserna, säger Ulf Mazur.

Fortsatta orosmoln framöver inkluderar klimatpåverkan med torka, regn, orkaner och liknande som ofta snabbt innebär prisökningar i olika kategorier, säger Ulf Mazur. Förra året hade vi väldigt gynnsamt väder i Spanien med stora skördar av frukt och grönsaker vilket pressande ner priserna under vintern. Vi hoppas på lika bra väder i år!

Prisutveckling totalt Dagligvaruhandeln

Januari+0,6%(+0,8% mat) 43.597 artiklarEMV  0,8% (11.785 art)
6 månader+1,1%(+1,6% mat) 38.699 artiklarEMV  1,2% (10.495 art)
12 månader+2,2%(+3,1% mat) 35.207 artiklarEMV +1,2% (9.732 art)
2022-01-01+22,7%(+26,4 % mat) 23.368 artiklarEMV +24,3% (6.822 art)

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den sista dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare. (31 december 2024, 31 juli 2024, och 1 jan 2022). EMV står för kedjornas egna märkesvaror, ex ICA Basic, Garant och Änglamark mfl.

Prisutveckling tabeller:

Kategorier som ökat mest mellan 31 januari 2025 och 31 december 2024:

Huvudkategorier januari 2025:

Prisförändringar huvudkategorier i januari och 12 månader

Prisförändringar kategorier januari 2025

Kategorier som ökat/minskat mest senaste året: (31 januari 2025 mot 31 januari 2024)

Prisförändringar Produktgrupper januari 2025

Vad göra som konsument? 

Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare. 

  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 20-25%! Många varor har både 40% och 50% rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. Det sätter press på kedjorna att sänka sina priser för att inte tappa kunder. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Kolla jämförpriserna. Det är lätt att bli lurad av lockpriser och produkter i mindre eller större förpackningar. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Handla mat efter säsong. 
  • Tänk på att din tid är värdefull. Ju mer du kan göra själv desto billigare. 
  • Handla inte hungrig! 

Om Matpriskollen
Vi tröttnade på högarna av pappersreklam som trillade ner i brevlådan och inspirerades av att om alla sade ”Nej tack till pappersreklam” så skulle vi, enligt Naturskyddsföreningen, spara hela 3 miljoner träd och 300 000 ton koldioxid per år. 

Så 2010 startade vi i Falkenberg. Idag är vi 12 medarbetare. Vår huvudtjänst är en gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet aktiva användare av gratistjänsten är cirka 200.000. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer i efterhand.

Kontakt: Ulf Mazur, Mapriskollen, 070-6476127, ulf@matpriskollen.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *