Spännande initiativ från vegoproducenten Anamma!
Vegoproducenten Anamma lanserar nu en innovativ kampanj – Köttavdraget – som riktar sig till en oväntad men betydelsefull målgrupp: köttätare. För att erhålla en rabatt på Anammas produkter i svenska matbutiker behöver köttätare ladda upp bilder på sina kvitton innehållande köttprodukter via en specifik hemsida. Rabatten är upp till 40 kr per köp och erbjudandet gäller från 12 juni till 12 juli. Om kampanjen tas emot väl och efterfrågan är stor, planerar Anamma att vidareutveckla och utöka denna omvända lojalitetsstrategi i framtiden.
En ny Novus-undersökning har undersökt svenskarnas köttkonsumtion under det senaste året. Resultaten visar att hälften av svenskarna har bibehållit sin köttkonsumtion, medan en fjärdedel har ökat och en fjärdedel har minskat sin konsumtion. Med andra ord är det få som ändrar sin konsumtion mot ett grönare alternativ.
– Köttätare är en svårflörtad målgrupp, men vi vet att deras kost behöver bli mer flexibel om klimatfrågan ska lösas, säger Cornelia Grimshorn, projektledare på Anamma.
– Köttavdraget vänder egentligen på hela lojalitetslogiken, och belönar de som står längst ifrån vår produktkategori. Enkelt beskrivet är det ett ekonomiskt avdrag specifikt utvecklat för köttätare som kan knuffa dem i en grönare riktning, säger Cornelia Grimshorn, projektledare på Anamma.
För att få avdrag på Anammas produkter i svenska matbutiker behöver köttätare ladda upp bilder på sina kvitton innehållande köttprodukter via en hemsida. Upp till 40 kr avdrag på ett köp, och är tillgängligt 12 juni – 12 juli.