Vändningen – matpriserna har stannat upp men Icas offensiv syns inte ännu

Prisutvecklingen i dagligvaruhandeln har enligt färska siffror från Matpriskollen bromsat rejält i mars och ligger nu i linje med Riksbankens önskemål. Ost- och mejeriprodukter vänder samtidigt uppåt och den aviserade prisoffensiven från Ica har ännu inte synts i butikerna. Tvärtom ökar de priserna något. ”Vi följer det noga”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Matpriskollen har i många år undersökt prisutveckling inom dagligvaruhandeln och sedan i januari 2022 har ordinariepriserna ökat med totalt 23 procent på matrelaterade produkter.

Sedan mars 2023 har ökningstakten bromsat rejält och legat i linje med inflationsmålet om 2 procent på årsbasis. Det innebär att ökningen per månad ska vara max 0,2 procent.

Matpriskollens statistik visar att priserna i mars i år ökade med endast 0,1 procent och matrelaterade varor står helt stilla. Av nästan 43 000 jämförda produkter har 21 procent ökat i pris, 19 procent har minskat och resten stått stilla.

− Det är positivt för svenska folket efter ett par månader av prisökningar, konstaterar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

De kategorier som minskat mest är frukt & bär (-3,9%) samt grönsaker (-1,9%).

− Det beror bland annat på att det varit varmt och gynnsamt väder i länder runt Medelhavet, så skördar av till exempel tomater, gurka och apelsin har varit mycket bra vilket pressat priserna.

Kroppsvård (0,4%) och mejeriprodukter (0,3%) är de kategorier som ökar mest.

− Ost- och mejeripriserna har varit de som minskat mest det senaste året men nu vänder det uppåt. Avräkningspriserna till Arlas mjölkbönder ökade under hösten och rejält i början av året och nu ser vi att de börjar slå igenom mot konsument. Det vi ser är att många mejeriers priser ökar och på butiker som höjt, så är ökningar ofta mellan 5-10 procent. Ett Arla Svenskt smörpaket ökar exempelvis på Ica Maxi med cirka 5 kronor och en liter mjölk med mellan 50 öre och 1,50 kronor. Men ökningen kom precis vid månadsskiftet och under påsken, så de har inte nått alla butiker och kedjor ännu. Därför ser det ut att bli mycket större tal i april, säger Ulf Mazur.

Sedan matprisinflationen tog fart på allvar 2022 har landets största dagligvaruaktör Ica med omkring 50 procent av marknaden tappat andelar till lågprisaktörerna Lidl och Willys. I början av året aviserade Ica Sverige att de skjuter till 1 miljard kronor i sänkta priser till butikerna från mars. Fokus låg på vardagsvaror och enligt kommunikationen skulle alla kunder märka av sänkningarna.

Men det är varje enskild butik som sätter priserna och ännu syns inte prisoffensiven mot konsument. Det är främst frukt och grönt samt kroppsvård som minskat i pris men totalt ökade ordinariepriserna med 0,1 procent i mars.

Icas egna märkesvaror minskade med 0,3 procent i pris medan leverantörsmärken i stället ökade med 0,3 procent.

− Vi har bevakat utspelet noga och kommer att fortsätta göra det. Enstaka butiker har annonserat att de sänkt priserna på tusentals varor men vi ser inget som får stort genomslag på helheten, noterar Ulf Mazur.

− Jag vet inte om det är för att möta Icas aviserade prissänkningar, men Willys sänkte faktiskt sina priser med 0,8 procent under mars vilket sticker ut.

För att ta tempen på svenska folkets upplevelser kring Icas utspel gav Matpriskollen undersökningsföretaget Syno i uppdrag att fråga konsumenterna om deras iakttagelser. Ett riksrepresentativt urval om cirka 1 000 personer mellan 18-80 år tillfrågades mellan 23-25 mars.

45 procent hade hört talas om att Ica ska sänka priserna och 80 procent hade handlat i en Ica-butik senaste veckan. På frågan om vilken kedja som har lägst priser anges främst Willys (35,3%) och Lidl (33,7%). 10,5 procent uppgav att de inte vet eller inte kan svara och 7,3 procent tyckte att Icas största koncept Ica Maxi hade lägst priser. 

− Det stämmer också ganska väl med vår stora rikstäckande matkasseundersökning som kom ut i förra veckan och finns på vår webb och i appen. Där kom Willys ut billigast, säger Ulf Mazur.

Prisförändring ordinariepriser huvudkategorier mars och 12 månader:

Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller en gratisapp, helt utan inlogg, eller password, via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till externa organisationer i efterhand. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *