Så mycket har livsmedelspriserna ökat: ”Historiskt” 

Matpriskollen historiska matpriser 1x1

De senaste två åren har matpriserna i landets livsmedelsbutiker ökat med 22 procent. Det visar färsk statistik från prisjämförelsetjänsten Matpriskollen. 
– Det är en historisk ökning, säger vd och grundare Ulf Mazur. 

Sedan i januari 2022 har priserna i landets livsmedelsbutiker ökat med totalt 19,1 procent och för matvaror är siffran ännu högre, 21,8 procent. Det visar Matpriskollens nya rapport som jämfört ordinariepriserna på cirka 30 000 jämförbara varor. 

– Det är den historiskt snabbaste ökningen vi sett i dagligvaruhandeln sedan vi började mäta priserna i 2015 och jag har varit i branschen sedan 80-talet och aldrig varit med om så snabb ökning, konstaterar Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen. 

Den snabbaste ökningen skedde under 2022, men ökningen har varit fortsatt hög under 2023 med en ökning på 5,2 procent de senaste tolv månaderna när det gäller matvaror eller 4,9 procent om man även inkluderar andra varor. 

– Jämfört med det historiska året 2022 har livsmedelspriserna i landets butiker bromsat in men vi har ändå sett historiskt mycket kraftiga ökningar under 2023, noterar Ulf Mazur. 

Året har bjudit på stora svängningar från den högsta månadsnoteringen i februari till sjunkande priser i april och sedan en tvärt avstannad prisökningstakt under våren i samband med att Lidl gjorde en kraftig prissänkning och att finansministern kallade till sig livsmedelsaktörerna. 

– Det finns nog många orsaker till inbromsningen. Fallande priser på världsmarknaden, lägre energikostnader, politiska utspel, mer stabil valuta och att konsumenterna blivit mer prismedvetna och handlar mer än någonsin på extrapris. Från Matpriskollen har vi länge tryckt på att man ska vara multilojal och leta extrapriser och vi ser att det fungerar. Ordet multilojal blev till och med utsett till ett av fjolårets nyord av Språkrådet, säger Ulf Mazur. 

De kategorier som ökade mest i pris under 2023 är bland andra: 

  • Snacks och godis: 10 procent (drivs av kraftigt ökade socker och kakaopriser under 2023 och svag valuta. Sockerprodukter ökade i snitt 20,7%) 
  • Fisk & Skaldjur: 9,2 procent. (Inom kategorin ökade lutfisk mest med 24 procent, lax med 15 och kolja med 12 procent). 
  • Skafferi: 9,1 procent (Olivoljan ökade mest med 30 procent, rostad lök med 25). 

I motsatt ände har mejeriprodukter inklusive ost sjunkit mest i pris, – 3 procent totalt. 

– Arla gjorde tidernas största prissänkning i augusti med 10 procent. Det fick genomslag i butikerna och har hjälpt till att hålla nere prisökningarna då mejeriprodukter är en stor del av dagligvaruhandeln, förklarar Ulf Mazur. 

Smör har exempelvis minskat i pris med 7,9 procent och mjölk föll med 7,3 procent, men det rör sig om breda minskningar inom mejeri. En annan populär produkt som minskade i pris är bryggkaffe, -4,7 procent. 

De senaste sex månaderna har priserna ökat totalt med en procent och på kedjenivå är det Ica som ökat mest, med 1,3 procent medan övriga kedjor ökat med i snitt 0,5 procent. City Gross har faktiskt sänkt priserna med 0,2 procent medan Willys ökat med 1,2 procent. 

I december bromsade prisökningarna in och summerades till +0,1 procent på 43 000 jämförbara varor. 

– Nu kommer fattigmånaden januari och man ska komma ihåg att konsumentmakten är mycket stor. De etablerade kedjorna har det fortsatt tufft med minskad försäljningsvolym medan lågprisbutikerna slår rekord varje månad. Det finns nu en risk att konsumenterna tröttnar och börjar acceptera prissättningen och då kommer priserna inte att pressas. Kedjor och butiker har fått ökade kostnader för hyror, lån och personal och kommer säkert försöka göra vad som är möjligt för att inte tappa marginaler. Till det kommer att många producenter fortfarande har ett behov av att få igenom prishöjningar. Därför kan vi nog vänta oss fortsatta ökningar i början på året, spår Ulf Mazur. 

För den prismedvetna konsumenten är det då viktigt att hålla koll. I januari kommer kedjorna att erbjuda mer egna märkesvaror på kampanj och på framflyttade positioner i butik. Emv är ett sätt för kedjorna att stärka sin position mot leverantörerna och samtidigt öka sin marginal. I alla fall så länge konsumenten har valfriheten att välja andra märken än kedjornas egna. 

Matpriskollens råd till konsumenterna: 

  • Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när du planerar veckans mat. Lägg bevakning på det du anser viktigt så får du meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna. 
  • Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan du går dit. Gör en inköpslista innan och håll dig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25 procent! Många varor har både 40 procent och 50 procent rabatt. 
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker. 
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna. 
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat. 
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen. 
  • Få koll på din privatekonomi och handla inte hungrig. 

Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller en gratisapp, helt utan inlogg, eller password, via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till externa organisationer i efterhand. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *