Så mycket dyrare är påskmaten nu
Foto: Bild används med licens från Shutterstock.com.
Under påskveckan handlar vi 20% mer mat än en vanlig vecka. Efter jul så är detta årets viktigaste matvecka. Så hur ser det egentligen ut med prisutvecklingen sedan förra påsken?
Prisutvecklingen på det man köper mest till påsk är nu kartlagd. Matpriskollen har tittat på närmare 1.000 olika artiklar inom en mängd produktgrupper och jämförelsen är vad dessa kostade 1 april i år jämfört med 1 april 2022. Det som ökat mest är klassiska produkter som grädde, lax och ost.
På de utvalda produktgrupperna, så är ökningen i genomsnitt 16,6%. Generellt så innehåller påskbordet mycket mejeriprodukter och fisk. Tyvärr är dessa de produktgrupperna som ökat mest i pris under senaste året. Det positiva är dock att ökningstakten för ost och mejeriprodukter har stannat av sedan senhösten 2022.
Enligt branschorganisationen Svenska Ägg äter vi 70 miljoner ägg i Sverige under påsk. Äggkampanjerna lyser dock med sin frånvaro och anledning är nog tillgången på ägg. I år så har en av Sveriges största äggproducenter haft två salmonellautbrott och en halv miljon höns har fått avlivas. Totalt sett motsvarar de smittade hönsen cirka 20% av den svenska äggproduktionen. Mycket ägg har fått återkallas av både Coop, ICA och Axfood, vilket skapat stora obalanser i utbudet. Dessutom pågår fågelinfluensa i Europa vilket innebär restriktioner för hönshållningen, vilket kan påverka produktionen. Ser man till prisbilden på ägg så har ordinariepriser för frigående ägg gått upp ca 24% senaste 12 månaderna.
Sverige är ett av länderna som äter mest lösviktsgodis i världen och under påskveckan är försäljningen som allra störst med många ton godis som ska köpas och ätas upp. Ser vi på prisutvecklingen för hela kategorin med Godis så har den ökat med +18,5% (608 jämförda artiklar) och även kategorin Choklad är upp +17,5% (431 jämförda artiklar). Helt klart är att det blir dyrare att fylla påskägget detta år!
Allt har dock inte ökat lika mycket och det är viktigt som konsument att man vet hur man ska handla. På bara ett år har vi ändrat vårt sätt att handla radikalt i Sverige. Vi handlar nu mycket mer multilojalt, dvs vi gör inte alla inköp i en butik utan går till flera olika butiker. Vi köper även mycket mer på extrapris än tidigare. Så mycket som 40% av inköpen sker nu till extrapris.