Ny stor matkasseundersökning och 1000-lappar att spara!
Här kan du enkelt se prisskillnaden mellan fem olika större butikskedjor i sex ”matprisområden” och hur mycket du kan spara på en vecka, månad eller ett år. Samtliga priser är ordinariepriser och undersökningen genomfördes vecka 11 2024.
Priser på hela 216 unika livsmedelsartiklar inhämtades från respektive butikshemsida. Butikerna som ingår i undersökningen ingår i de stora rikstäckande kedjorna ICA Maxi, ICA Kvantum, Stora Coop, Willys och City Gross. Kriterierna för butiksurvalet är satta för att få ett så stort livsmedelssortiment som möjligt och för att säkerställa att samtliga livsmedelsartiklar finns i samtliga undersökta butiker. Valda butikskedjor är prisledare och täcker över hälften av Sveriges livsmedelsförsäljning. Urvalet av butikskedjor gör det möjligt att genomföra undersökningen under väldigt kort tid vilket är viktigt eftersom matpriser numera ändras kontinuerligt. Undersökningen ger alltså en ögonblicksbild av prisläget i mitten av mars 2024.
För att få fram den totala livsmedelskostnaden per månad och typhushåll har vi utgått från Konsumentverkets hushållskostnader för 2024 över individuella matkostnader, med tillägg förpersonlig hygien inom respektive typhushåll. För att fastställa matkassens fördelning mellan varukategorier har vi utgått från Svensk Dagligvaruhandels statistik om försäljningen av olika varukategorier, kompletterat med SCB:s viktning av typhushållens konsumtion av olika varukategorier, samt data från faktisk storbutik, i enlighet med varukategoriernas andel av respektive matkasse.
Då prissättningen skiljer sig mellan butiker inom ICA och Stora Coop, har vi valt att på ICA Maxi och ICA Kvantum prisundersöka fyra butiker inom respektive kedja inom varje ”matprisområde”. Det visade priset är genomsnittspriset på butikerna inom butikskedjan. Tidigare undersökningar har bara innehållit en referensbutik per matprisområde och vi anser att detta är mer rättvisande. På Stora Coop har vi jämfört ett par butiker inom respektive matprisområde, så alla stora föreningar kommit med. Kampanjpriser, medlemsrabatter som t.ex Coop medlemsprogram och ICA Stammis, flerköpsrabatter, har ej räknats med. I appen Matpriskollen visas alla butikers extrapriser och genom att utgå från dem när man handlar, sparar du också mycket pengar.
Kort om prisskillnader mellan övriga butikskedjor som inte ingår i undersökningen:
Matpriskollen prisundersöker också ett antal andra kedjor än de i undersökningen. Om vi jämför exakt samma förpackade artiklar mot Willys, så ser läget ut enligt nedan. Viktigt att notera att matpriserna kan ändras otroligt fort och inte samtidigt mellan olika butiker, så %-talen ska ses som en fingervisning om ett genomsnitt.
Prisläget slutet mars 2024:
- Lidl har det smalaste sortimentet av kedjorna och cirka 80% av produkterna är egna märken som inte säljs i andra butiker. Det sortimentet har vi inte jämfört. På direkt jämförbara artiklar är prissättning i nivå med Willys. Några artiklar är något dyrare än Willys, men de allra flesta produkterna finns till samma pris eller något lägre.
- Hemköp är vid prisjämförelse mot Willys, cirka 13% dyrare, men det finns stora variationer mellan Hemköpbutikerna i pris
- ICA Supermarket och Ica Närabutiker, vilka är de flesta av antalet ICA-butiker, har som alla ICA-butiker väldigt stora prisvariationer mellan butikerna. En genomsnittlig prisskillnad på cirka 13% mot Willys får vi i undersökta ICA Supermarketbutiker och 18% dyrare mellan Willys och undersökta ICA Närabutiker. Men skillnaden mellan ICA-butikerna är mycket stor. En ICA Närabutik kan vara billigare än en ICA Supermarket eller Kvantumbutik.
- Coops mindre butiker har en prisbild som oftast är minst 14% högre än Willys, men variationen är stor även mellan olika Coopbutiker. Den kan vara 25% högre också.
- ÖoB, Rusta och Dollarstore, har alla ett begränsat urval livsmedel, men på de artiklar man säljer har man mycket konkurrenskraftiga priser mot de billigaste kedjorna.
Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller en gratisapp, helt utan inlogg, eller password, via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden.
Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till externa organisationer i efterhand.