Matpriserna ökar: ”Stort tryck uppåt” 

Matpriserna ökar: ”Stort tryck uppåt” Matpriskollen

Livsmedelspriserna fortsätter att öka och februari visade den snabbaste ökningstakten sedan mars 2023. ”Tyvärr är det ett stort tryck uppåt”, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen. 

Sedan i januari 2022 har ordinariepriserna i landets livsmedelsbutiker ökat med totalt 23 procent på matrelaterade produkter.

– Det är den historiskt snabbaste ökningen jag sett och då har jag ändå jobbat i branschen sedan 1980-talet. Höga matpriser slår hårt mot barnfamiljer och de som har små marginaler i ekonomin, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Sedan i mars 2023 har däremot ökningstakten bromsat rejält och legat i linje med Riksbankens önskan om två procent på årsbasis, vilket alltså innebär att ökning per månad max ska vara 0,2 procent.

– Tyvärr har den trenden nu brutits och ökningstakten i februari blev, likt januari, den snabbaste sedan dess, förklarar Ulf Mazur.

Ökningen under februari blev i genomsnitt 0,5 procent bland 43 000 jämförbara artiklar och matvarorna stack ännu mer – ökning 0,6 procent.

– Det kan låta lite men sedan årsskiftet har priserna på matrelaterade produkter höjts  med 1,1 procent, så fortsätter det så här så blickar vi mot ett väldigt dyrt år, noterar Ulf Mazur.

Februari är en stor omförhandlingsmånad för stora kategorier av produkter och allt har nog inte slagit igenom ännu, noterar Ulf Mazur.

– Det ser ut att komma mera. Prisökningarna slår igenom i lite olika hastighet hos kedjorna och de kan ha olika strategier vad gäller priser och sortiment. Sedan årets början har Axfood (Hemköp o Willys) ökat priserna mest med +1,4% i snitt, ICA 0,9% och Coop bara 0,4%. Coop har ökat priserna minst och det drivs mycket av att man sänkt priserna på EMV. De integrerade kedjorna som får leveranser via Dagab är oftast snabbare med prisökningar, så troligt att de andra kommer efter inom kort.

Det vi ser är också att kedjornas Egna märkesvaror (EMV) sjönk med 0,1%, mot leverantörernas märken som ökade 0,8 procent på månaden och det är tydligt att man försöker möta konsumenternas efterfrågan på billigare mat med att göra sina egna märken mer attraktiva prismässigt.

Kedjornas retorik är också spännande då Ica nyligen gick ut och kommunicerade att de avser att sänka priserna till butikerna med 1 miljard kronor i mars och att de ska få större genomslag mot konsument om butikerna satsar ännu mer på prissänkningen.

– Men det kan bli svårt att förklara för kunderna att man först ökat priserna med ungefär 1 procent på två månader i år och sedan sänker dom. Svårigheten att som konsument följa vad som sker är ju att det är upp till varje handlare att bestämma vad man ska sänka för artiklar. Eller om man ska sänka.

Icas utspel gick däremot inte lågpriskedjan Lidl förbi utan de svarade direkt med en 20 procent prissänkning rakt av på hela deras svenska sortiment under varumärket ”Matriket”.

– Det är mycket spännande tider framöver. 20% på redan låga priser kommer ge effekt och frågan är hur de andra aktörerna kommer svara på detta? Vi på Matpriskollen håller vi som vanligt ögonen på branschen så att de också levererar på sina åtaganden, säger Ulf Mazur.

De viktigaste tipsen till konsumenterna i dessa tider är att vara multilojala och jämföra priserna som listas i Matpriskollens app.

– Extrapriserna kan vara rejält nedsatta, ofta så mycket så att butikerna har en minusmarginal. För dig som kund går det att göra riktiga klipp om du jämför de olika kedjornas erbjudanden, förklarar Ulf Mazur.

Det som ökade mest i pris under februari är följande produktkategorier:

Dip, Choklad och Olja & Vinäger.

-Här vill jag lyfta fram Choklad, som är stor kategori och här kan vi vänta oss ett väldigt turbulent 2024. Valutaeffekter, dyrare kakao och högre sockerpriser har påverkat priset hittills och de prisändringar vi ser nu är grundade på händelser upp till kvartal tre förra året. Den galna prisökningen efter nyår på kakaobönor, med de högsta kakaopriserna på i alla fall 50 år, kommer få effekter på chokladpriserna framöver. Det finns risk att choklad blir lyxvaror. Det som kan mildra effekten skulle vara om kronan stärks rejält. Den enorma prisökningen på kakao beror framför allt på spekulationer i råvaran kakao, där man tror på fortsatt minskat utbud i Västafrika och att fortsatt hög efterfrågan kommer resultera i ett kvarvarande högt kakaopris.

Glädjande för konsumenterna är att en hel del varor går ner in pris och i månaden sänktes priserna på t.ex Kyckling, Philadelphia ost och hushållsglass från en del producenter. Foderpriserna har sjunkit och då faller också priset på kycklingen med några procent. Sänkningar på kyckling på några kronor per förpackning och upp till 10 procent har vi sett under månaden.

Källa Syno Omnibus. Feb 2024

Om Matpriskollen
Startade 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller en gratisapp, helt utan inlogg, eller password, via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är cirka 200.000 aktiva användare, vilka sparar stora pengar på att utnyttja butikernas erbjudanden. 

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja annonser i appen, pris- och kampanjdata till branschens aktörer och till externa organisationer i efterhand. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *