Pressutskick: april 2023

April 2023 – Äntligen – prisökningar byts mot prissänkning!

Matpriskollen har undersökt prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln under många år och sedan januari 2022 har priserna rusat över 21% på matrelaterade produkter. Februari 2023 var enskild rekordmånad med +2,1% totalt dagligvaror och +2,5% på matrelaterat.

Först nu, i april, har vi fått en månad där priserna faktiskt har sänkts i Dagligvaruhandeln med -0,3%. Inte mycket, men ändå! Detta är extremt ovanligt i branschen och vi hittar just nu ingen månad de senaste 4 åren då genomsnittspriserna faller.

Vad har hänt?
I april (mätt som pris 1 maj jämfört med pris 1 april) sänktes priserna på över 44.000 artiklar i dagligvaruhandeln med i genomsnitt -0,3% och på matrelaterat med -0,4%. Det är några kategorier och några kedjor ihop med kedjornas egna varumärken som skapar prissänkningen.

På 34.000 jämförbara artiklar 1 maj, mot ett år tidigare, är nu prisökningen 13,3% och på matrelaterade artiklar (dvs exkl. djur, hem & hushåll, kroppsvård och hälsa) 15,3%. Fortfarande enormt höga tal för matrelaterat, men lägre än för en månad sedan då årstakten var 17,0%. För att inte tala om prisutvecklingen på matrelaterat jämfört med 2022-01-01, då inflationen tog fart. Mot den tidpunkten är priserna upp hela 21,4%.

Senaste 12 månaderna har kedjornas egna märken (EMV) ökat med 13,6%, medan totalen ökat med 13,3%, samtliga kategorier inräknade. Senaste månaden sänktes EMV med i genomsnitt -0,8% på över 11.000 artiklar.

Matpriskollen undersöker vad ordinariepriset på en vara är i en butik den första dagen i månaden och jämför med tidpunkter tidigare (1 april 2023, 1 januari 2023, 1 maj 2022 och 2022-01-01).

Ökningar och minskningar i april och 12 månader

Frukt & Bär, Grönsaker, Mejeri och Ostprodukter har minskat mest i pris. Ost och Mejeri är trots månadens prissänkningar de huvudkategorierna som ökat mest i pris senaste året.

Fisk fortsätter upp i pris, drivet av Sej, Kolja, Strömming och Lax. Fisk är den kategori som ökat mest sedan januari 2022 (+26%). Alaska Pollock, Torsk och Lax har alla ökat över 40% i pris. Även bryggkaffet ökade i april och blev cirka 2 kronor dyrare per paket.

Prissänkningarna var högst på Bär med -4,1%: Blåbär -6,6%, Jordgubbar –5,3% och Hallon
-4,0% i genomsnitt.

Även Grönsaker faller i priser, likt bär är de också säsongspåverkade såklart men här är några exempel: Aubergine & Zucchini -17,1%, Gurka -11,8% och Paprika -4,1% och Gurka på Willys –30%. Nu kampanjas gurka för 10 kr/styck. Köp!

Vidare har vi flera prissänkningar på kategorier inom Ost o Mejeri, exempelvis: Cottage Cheese, typ Keso, med -10%, Smör -4,1%, Skivad ost -3,8% och Kaffedrycker – 3,2%.

Matpriskollens analys av april är följande
På grund av kända orsaker från pandemin och sedan Rysslands invasion av Ukraina, så har priserna stigit i en enorm takt från januari 2022. Kostnadsökningar från råvara till butiken, ihop med svag svensk valuta har gjort att vi i Sverige inte kunnat kontrollera, utan måste acceptera, en importerad inflation. Alla led inom dagligvaruhandeln, från producent, via grossisterna till butik, har fått försämrade marginaler.

Under många månader har vi nu sett fallande världsmarknadspriser på en hel del råvaror, som spannmål och på gödsel.  Mjölkbönderna får sänkt avräkningspris för mjölken, vilket bör pressa priset i butiken och spannmålet pressar brödpriserna.

Branschen tappar volym, beräknat av Svensk dagligvaruhandel till nästan -11% på ett år till mars. Detta är väldigt kostsamt för både producenter, grossister och kedjorna. Prishöjningen på Arlas produkter sedan jan 2022 är 31. Keso, Bregott och Svenskt smör är alla storsäljare som tappat mycket i volym och många butiker har nu sänkt priset med cirka 10% på dessa artiklar. Minskade försäljningsvolymer kan alltså innebära sänkta priser för att ta tillbaka förlorad försäljning. 

Finansministern hade möte den 21 mars med de tre stora grossisterna ICA, Coop och Axfood. Detta innebar högre fokus från media på att priserna inte får fortsätta stiga som tidigare.

  • Lidl fattade snabbt taktpinnen, och gjorde som i Frankrike och sänkte priset rejält på 100 utvalda artiklar i minst 2 månader. Mjölk för 9,90 kr/liter mm. Matpriskollen listade alla prissänkningarna publikt på sajt och app. Utspelet fick enormt medialt genomslag. Lidl har sedan fortsatt att sänka fler varor.
  • Coop sa att man hade egna planer och sänkte Frukt o grönt med 12% under april och inte påverkats av Lidls utspel. Coop aviserar nu prissänkning från 8 maj på 100 utvalda EMV. Resultat: -0,2% i april på Stora Coop.
  • ICA sa att man redan hade planlagt en prissänkning och gick ut med att man den 11 april sänker priset på 300 artiklar till butikerna, men inte som svar på Lidls prissänkning. Detta ska gälla i 2 månader. Någon lista har dock aldrig redovisats. Varje butik avgör själv ev. prissänkning. Matpriskollen har granskat detta och sett att det var främst ICAs eget märke som sänkts (cirka 2/3 av varorna), men även Arla, Santa Maria och Pågens sticker ut. Bland ICAs koncept är det MAXI som sänkt mest, -0,4%. Resultat ICA: Genomsnitt -0,3%.
  • Willys har bara kommunicerat att man håller sig till sin affärsidé med ”Sveriges billigaste matkasse”. Därför justerar Willys priserna väldigt ofta. Willys har under månaden sänkt priserna allra mest. Resultat -1,0%.
  • Hemköp och City Gross, som båda handlar sina varor från Axfood, kommunicerar att Hemköp prissänkt 1.000 varor under skylten ”Alltid bra pris” och City Gross att man nu prissänkt 1.000 varor EMV. Resultat i april ca +0,1%.

Summering
Dagligvaruhandeln är inte van att sänka priserna. Nu har det dock skett under en månad. -0,3%. Man ska se det som att prisökningstakten bromsats upp rejält. Vi jämför oss också med väldigt kraftiga prisökningar förra året vid den här tiden. Därför minskar årstakten med -1,7% på matrelaterat.

Prissänkningen på -0,3% är drivet av sänkt pris på Mejeriprodukter och Bröd. Arlas produkter ihop med Pågens bröd var de som sänkts mest med nästan 3% respektive 5% i genomsnitt. Willys har sänkt mest, följt av ICA MAXI. ICA jobbar på sin prisimage med mycket annonsering om ”Sänkt Pris”. Men varje ICA-butik hanterar sortiment o prissättning själv och butikerna är inte jämförbara. Lidl var vinnaren då man startade branschens prissänkningar med snabb och tydlig kommunikation och båda lågpriskoncepten är marknadens stora vinnare.

Framtiden då?
Konsumenternas makt är stor. I miljoner agerar man nu som Matpriskollen sagt dom ska för att handla så kostnadseffektivt som möjligt: Var multilojal (kolla i flera butiker) och Handla på extrapris.

Pressen på de stora aktörerna att sänka matpriserna, eller i alla fall inte höja dom mer, är nu enorm. Att Coop t.ex inte förlänger prissänkningen på frukt o grönt för medlemmar är också ett exempel på att marginalerna inte finns.

Kostnadsökningar med nya löneavtalet, minskat bidrag för att anställa yngre, högre hyror och sjunkande volymer pressar butiker och grossister. Vissa produktkategorier kommer säkert behöva höjas mer, men kedjorna är nu extremt tuffa mot leverantörerna. Dessutom säljer man alltmer EMV, kedjornas egna varor, vilket pressar leverantörerna ytterligare med sänkta volymer.

Butikerna tar av sina marginaler för att pressa ner priserna. Gissningsvis kommer man även att se över personalkostnaderna och minska antalet timmar för att spara pengar. Butikerna och Kedjorna befinner sig i väldigt olika lägen. Vissa har marginal att ta av medan andra går back nu. Även producenterna ser över sina kostnader för att klara av den ökade prispressen.

Högst prisökning Produktgrupp 12 månader

Lägst prisökning Produktgrupp 12 månader

Vad göra som konsument?

  • Det har inte blivit mycket billigare, men prisökningstakten har stannat av!
  • Man måste ta mycket mer ansvar för sin privatekonomi och få grepp om de verkliga kostnaderna man har per månad. Ökade matkostnader ihop med stigande räntor, dyrare el, drivmedel mm gör att det blir mindre pengar över till det mindre nödvändiga. Vissa lever redan med väldigt små marginaler och där blir det ännu tuffare.
  • Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin TID till att laga mat och frysa in. Tex barnmat.
  • Och så gäller det att utgår från butikernas extrapriserbjudanden när man planerar veckans mat. Man lägger bevakning på det man anser viktigt så får man meddelande om erbjudanden i favoritbutikerna.
  • Man kollar upp erbjudanden från butikerna i närheten innan man går dit. Man gör en inköpslista innan och håller sig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan man köpa lite mer. I Matpriskollens gratisapp listar vi varje vecka butikernas erbjudanden och snittrabatten är hela 25%! Många varor 40% rabatt.
  • Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.
  • Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.
  • Sen ska man inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.
  • Handla inte hungrig!

Om Matpriskollen
Startat 2010 i Falkenberg. Idag 12 medarbetare. Tillhandahåller gratisapp, helt utan inlogg, eller password via Appstore eller Google play. Antalet användare av gratistjänsten är jan-mars 2023 över 250.000 som använder appen i genomsnitt en gång per vecka och ser erbjudanden från 1 miljon butiker per månad.

Vi får in våra pengar, för att finansiera gratisdelarna, genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand. Vi säljer pris- och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer.

Bästa hälsningar,

Ulf Mazur
Grundare Matpriskollen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *