PRESSMEDELANDEN


170310 - Stora prisskillnader på nätet

Familjer som handlar sin mat på nätet kan spara över 20 000 kronor om året genom att välja rätt butik. Det visar en ny jämförelse av 69 varor hos tolv olika näthandlare i Stockholm.

Försäljningen av mat på nätet fortsätter att öka. I Stockholmsområdet erbjuder i dag nästan alla stora livsmedelskedjor näthandel och det går att spara mycket pengar genom att välja rätt butik, visar Testfaktas jämförelse i samarbete med sajten Matpriskollen.

Klart billigast är Willys där totalpriset för de 69 varorna i jämförelsen är hela 23 procent lägre än hos marknadsledande Mathem som är dyrast. Och även om man räknar med den plockkostnad på 49 kronor som Willys tar ut per köp lönar det sig att handla från lågpriskedjan. För en familj på tre till fyra personer kan det röra sig om över 20 000 kronor per år i besparing. Vill man ha matvarorna hemkörda blir dock besparingen något mindre, eftersom leveransavgiften är lägre hos Mathem.

Det är också intressant att jämföra priserna hos de olika Ica-butikerna som är med i jämförelsen. Här är till exempel Ica Maxi Haninge åtta procent billigare än Ica Maxi Lindhagen. För en familj på tre till fyra personer ger det en årlig besparing på cirka 8 000 kronor.

Prisjämförelsen är gjord under vecka 8 och matkassen är ihopsatt utifrån SCB:s beräkningar av svenskarnas matinköp.

Martin Hansson/Testfakta

Fakta om jämförelsen

Prisjämförelsesajten Matpriskollen har på uppdrag av Testfakta jämfört priserna hos tolv olika nätbutiker för livsmedel i Stockholmsområdet. Jämförelsen är gjord under vecka 8, 2017.
Prisjämförelsen bygger på en jämförelse av 69 välkända dagligvaruprodukter. Matkassen är ihopsatt utifrån SCB:s statistik över svenskarnas inköpsvanor och motsvarar ungefär en genomsnittlig veckohandling i kostnad. För att kunna göra det jämförbart har vi inte tagit med butikernas egna varumärken.
Uträkningen om årlig besparing bygger på jämförelse i inköpskostnader för de 69 undersökta varorna vid undersökningstillfället (ordinarie pris) som vi därefter har multiplicerat med 52 veckor. I de fall butikerna har en plockavgift är denna inräknad i jämförelsen.

I de enstaka fall där en vara saknas hos någon butik har vi antingen använt en jämförbar ersättningsprodukt eller satt ett neutralt jämförelsepris som inte påverkar den totala prisskillnaden mellan den aktuella butiken och den billigaste butiken i jämförelsen.
Exempel: Ica Supermarket Vanadis saknade ”svensk fläskkotlett benfri” när jämförelsen gjordes. Här utgick vi alltså från priset hos Willys (billigast) och viktade upp det med 18 procent som är den procentuella prisskillnaden totalt mellan butikerna (exklusive fläskkotletten).


170117 - Matpriskollen och Arla i unikt receptsamarbete


Matpriskollen är Sveriges största matprisapp och visar varje vecka cirka 200 000 nya erbjudanden från landets matbutiker. Nu kopplas många av dessa erbjudanden till lättlagade recept från Arla Köket.

Matpriskollen har funnits sedan 2010 och har cirka 100 000 aktiva användare som regelbundet använder tjänsten för att besluta om vad de ska köpa och i vilken butik de ska göra det. Nu stärker Matpriskollen sin position som den ledande matprisap-
pen i Sverige genom att inleda ett receptsamarbete med Arla Köket.

- Det har länge funnits önskemål att kunna koppla riktigt bra receptförslag till de viktigaste erbjudandena. Många saknar idéer kring vardagsmatlagningen och det blir ofta samma mat som lagas. Nu kan man utifrån de bästa erbjudandena, snabbt få nya receptförslag och även planera sin matvecka på ett enkelt sätt. Smart, säger Ulf Mazur, grundare och vd för Matpriskollen.

Arla Köket vill inspirera till att laga mat och äta tillsammans. Bakom den stora receptbanken finns erfarna kockar och Sveriges bästa matlagare – allt med målet att den som lagar maten ska bli stolt, glad och nöjd när maten serveras.

- Vardagsmatlagning är både stökigt och härligt. Genom att samarbeta med Matpriskollen inspirerar vi konsumenterna när de verkligen behöver det – i butik. Recepten är utprovade och testade i vårt provkök för att garantera ett bra resultat, säger Catarina Molin Österlund, Senior E-commerce manager på Arla.


140422 - Stora pengar att spara när livsmedelsbutikerna kör kampanjer visar undersökning av matpriskollen.se


Fläskfilé, kaffe, kycklingfilé, nötfärs och toalettpapper. Sätt dessa varor på handlingslistan om du vill göra ordentliga klipp när du handlar. När livsmedelsbutikerna kör kampanjer för att få oss att handla hos just dem är det dessa varor som man sänker mest. Ofta med upp till 50 procent.

Det lönar sig att handla på extrapris i dagligvaruhandeln. Prissänkningarna är mycket stora och det är inte ovanligt med 50 procent lägre kampanjpris. Det visar ny statistik från Matpriskollen.se för första kvartalet 2014, som jämför extraprisnivåerna på de varor som svenska folket helst vill se prissänkta.

Kött är vanligtvis den dyraste delen av en måltid, men genom att planera inköpen och handla kött på extrapris är det möjligt att spara nästan halva priset på till exempel dansk fläskfilé, vilket motsvarar cirka 45 kronor per kilo.

Statistiken baserar sig på de varor som 10 000-tals konsumenter prisbevakar i Matpriskollen. Inom varugrupperna tittar vi sedan på de märken som haft flest kampanjer under första kvartalet och så jämförs de priserna med ordinarie pris. Det visar att det finns mycket pengar att spara genom att handla varor, som annars är dyra, till nedsatt- eller kampanjpris. Toalettpapper från Lambi sänks i genomsnitt cirka 28 procent och svensk nötfärs säljs normalt för cirka 95 kronor per kilo men sänks i genomsnitt över 30 procent vid extrapris. Fryst svensk kycklingfilé från Guldfågeln, har ett ordinarie snittpris på cirka 85 kronor per kilo, men vid extrapris är det genomsnittliga priset endast 57,80 kronor per kilo. En sänkning med hela 32 procent.

Ofta kan man hitta ännu bättre erbjudanden, då detta är den genomsnittliga sänkningen. Svensk fryst kycklingfilé har vi sett under 50 kronor per kilo i första kvartalet. Blandfärs för 29,90 kronor per kilo, kaffepaket för 10 kronor per styck och smågodis för 19,90 kronor per kilo.

– Som konsument är det viktigt att utnyttja butikernas lockpriser. Svenskarna är alldeles för dåliga på det, en normalfamilj kan enkelt spara en tusenlapp i månaden. Vi gör den här undersökningen, eftersom ordinariepriset inte behöver sättas ut i annonserna, och det då är svårt för konsumenten att få grepp om hur mycket man verkligen sparar, säger Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.

 

 


 


 

HANDLA SMARTARE
Få koll med matpriskollen, allt i samma app.